נצורים בקריית אונו: "לפטר את הנהגים"
נהגי חברת קווים שיבשו גם היום את העבודה, הפעם באזור יישובי בקעת אונו, פתח תקווה וראש העין. נוסעים כעוסים שנתקעו בתחנות סיפרו לנו על איחורים לעבודה, לפגישות ולתורים אצל הרופא; "זה מאוד מעצבן". מצד שני, היו גם כאלה שהזדהו איתם: "הנהגים עובדים קשה וצריכים עוד כסף"
השיבושים שמבצעים עובדי חברת קווים בפעילות האוטובוסים של החברה, הורגשו הבוקר (ב') היטב באזור בקעת אונו. נוסעים רבים כעסו על הנהגים השובתים, שהפכו את העיר לנצורה, אך חלק מהציבור דווקא הזדהה איתם. "הבנתי שהנהגים עובדים קשה וצריכים עוד כסף", אמרה אחת הנוסעות שנתקעו בתחנות. מצד שני נוסעת אחרת אמרה כי "צריכים לפטר את הנהגים שעושים בעיות". צפו בעדויות מהשטח:
נהגי החברה פתחו אתמול בשיבושים בעבודה, במחאה על תנאי העבודה ועל הסחבת במו"מ עם החברה שלטענתם מסרבת להעניק להם תוספת שכר. הקווים המושבתים כיום הם באשכול מרכז הכולל את יישובי בקעת אונו, פתח תקווה וראש העין.
"ניסיתי לנסוע לתל אביב", סיפרה ניצן (27), שחיכתה בתחנה ברחוב לוי אשכול בעיר. "הגעתי לתחנה ב-7:30 לתחנה אך עד 8:30 לא הגיע אוטובוס. הלוח הדיגיטלי התעדכן כל הזמן והודיע שהאוטובוס יגיע עוד 10 דקות ועוד 10 דקות, עד שלבסוף חלקתי מונית עם שלושה אנשים ושלמתי 20 שקלים במקום 6 שקלים. זה מאוד מעצבן".
נוסעת אחרת בשם גלית סיפרה שהיא מאחרת לתור אצל רופא בבני-ברק. "אני מחכה 20 דקות, כשבדרך כלל האטובוס מגיע כל 10 דקות", סיפרה. "הבנתי שיש עיצומים, אך אני כבר בשלב האיחור". נוסעת נוספת, עצבנית במיוחד, סיפרה, כי "אחי חיכה כמעט שעתיים באור יהודה. גם אני מאחרת". נוסע בשם רחמים, שהמתין חצי שעה בתחנה וסיפר כי הוא מאחר למשרד הביטחון, אמר, כי "שמעתי ברדיו שיש שיבושים, הם לא מתביישים, אין להם מה לעשות?".
הבוקר: הנהגים הפגינו
נהגי החברה, המאוגדים בכוח לעובדים, טוענים כי מזה מספר חודשים שהם מנהלים מו"מ מול ההנהלה בדרישה לשיפור בשכרם, ללא התקדמות. בנוסף הם טוענים לתנאי העסקה ירודים, כ-13 שעות עבודה ביום בממוצע, היעדר קרן השתלמות, פנסיה נמוכה ועוד.
מוקדם יותר הפגינו עשרות מנהגי החברה מול משרדי משרדי קבוצת "מאיר" בתל אביב, בקריאה למנכ"ל החברה יעקב שחר, שהוא גם מבעלי השליטה בקווים (35%), להתערב במשבר. "מדי יום אנו קוראים על רכש יקר לקבוצתו של שחר מכבי חיפה ובה בעת נאמר לנו שאין אפשרות לשפר את שכרנו" אומרים בוועד. "באנו להזכיר לשחר מי מאפשר לנו להחזיק תחביב יקר כל כך".
לפני כשבועיים שבתו העובדים באופן אחר - הם השביתו את פעילות הכרטוס ואפשרו לנוסעים לא לשלם בעבור הנסיעה, אולם לטענת העובדים, חברת קווים איימה על נהגי החברה בתביעות אישיות.
בתגובה לשיבושים הנגרמים לנוסעים, מסרו בוועד כי "במסגרת מאבקנו למען קבלת לתנאי העסקה הוגנים אנו משתמשים בכלים המעמיד בפנינו החוק ובראשם - זכות השביתה. למרות זאת, בניסיון למנוע עגמת נפש מציבור הנוסעים, היה וועד עובדי קווים לוועד הראשון בתחום התחבורה המנהיג שביתה בה אין הנוסעים נפגעים - נסיעה בחינם בקווי החברה.
לצערנו לא חסכה החברה במאמצים בכדי לפגוע בדרך מחאה לגיטימית זו, לרבות איומים על נהגים. לאור האמור אין לציבור הנהגים ברירה אלא לנקוט בדרכי השביתה המקובלות יותר. אנו קוראים להנהלת חברת קווים להתעשת, להימנע מפגיעה מיותרת בציבור הנוסעים ולפעול בתום לב לפתרון המשבר בחדר המשא ומתן".
מחברת קווים נמסר בתגובה: "קווים מוחה על כך שבו בזמן שמתנהל משא ומתן הנערך בתום לב מצד הנהלת החברה, בוחר קומץ של נהגים מאשכול אזורי בודד, שלא נבחר על ידי עובדי החברה ואינו זוכה לתמיכת כלל נהגי החברה, לנקוט בפעולות מיותרות, חד צדדיות ובריוניות של השבתת שירות חיוני במדינת ישראל. וזאת, בשעות שיא הביקוש של יום ראשון בבוקר ובסמוך לחג השבועות.
"נהגי קווים מקבלים את שכר הבסיס שהוא מבין הגבוהים בתחבורה הציבורית בישראל כאשר תנאי ההעסקה בחברה הם על פי החוק. החברה דוחה מכל וכל את ניסיון הוועד לצייר מצג שווא כאילו אין המצב הוא כזה וזו הסיבה לפעולות שננקטות על ידו. חברת קווים לא תיתן למיעוט מקרב נהגי החברה למנוע שירות תחבורה ציבורית נדרש וחיוני במדינת ישראל וקוראת לוועד להמשיך המשא ומתן בין הצדדים ללא צעדים חד צדדים על חשבון הציבור, כפי שסוכם בתחילת המשא ומתן".