שתף קטע נבחר

 

נשלח לשירותים בישראייר כדי לאזן את המטוס

טעות של צוות קרקע גרמה להעמסת יתר של מזוודות בחלק הקדמי של מטוס ישראייר שהמריא מאילת לשדה דב. הטייס בחר פתרון מקורי: העביר את המכונאי לשירותים בירכתי המטוס, שנחת בשלום

איש צוות בטיסת חברת ישראייר מאילת לשדה דב נדרש לשבת בזמן הנחיתה בתא השירותים, לאחר שטעות של צוות הקרקע גרמה לכך שמשקל המזוודות לא פוזר בצורה אחידה במטוס. כך עולה מדו"ח שפרסם החוקר הראשי במשרד התחבורה עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז.

 

ב-22 באפריל המריא מטוס ATR-72 של חברת ישראייר מאילת לשדה דב ועל סיפונו 73 נוסעים וארבעה אנשי צוות. היה זה יומה האחרון של חופשת פסח, והלחץ בשדה התעופה באילת הורגש גם בקרב אנשי הצוות של ישראייר, ולוח הטיסות הראה איחור של יותר מ-22 דקות. במהלך העמסת המזוודות, גילה אחראי המשמרת מישראייר כי תא המטען האחורי מלא עד אפס מקום, והחליט על דעת עצמו להעלות את המזוודות הנותרות לתא המטען קדמי. הניסיון של ישראייר להדביק את לוח הזמנים, כך עלה מדו"ח שפרסם החוקר הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז, גרם לכך שקצין המבצעים לא עודכן בזמן אמת על השינויים בחלוקת המשקל במטוס שחרגו מהתכנון המקורי.

 

רק לאחר ההמראה, בעקבות שיחה שהתקיימה בין צוות הקרקע, התגלתה הטעות שהייתה עלולה להוביל לאסון בזמן הנחיתה. בדיקה קרקעית גילתה כי מרכז הכובד במטוס מופנה לחלקו הקדמי. לאחר שקברניט המטוס עודכן, הוא הודה כי הוא חש ש"האף של המטוס כבד בהמראה". חישוב מחדש הראה כי יש להעביר 70 ק"ג לחלקו האחורי של המטוס. אנשי הצוות ניסו להעביר מזוודות לחלק האחורי, אך לא היה בו מקום. בהחלטה בגובה 6,000 רגל החליט הקברניט להעביר את המכונאי מתא הטייס לתא השירותים האחוריים כדי לאזן את המטוס שהצליח לנחות בשלום בשדה דב.

  

"פעולות צוות המטוס מרגע היוודע הבעיה היו תכליתיות וטובות", קבע רז בדו"ח שפרסם. "הצוות שהחליט על העברת המכונאי שישב בתא הטייסים בהמראה לשבת בנחיתה בחלק האחורי של המטוס הקטין את חריגת מרכז הכובד מהמעטפת וביצע נחיתה בטוחה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים