העולם חוגג 30 שנה לטטריס
הגידו לו מזל טוב: אחד מהמשחקים הידועים בכל הזמנים חוגג שלושים. למסיבה הגיעו החתיכה הארוכה, וזאת שנראית כמו קמץ. חתיכה אחת לא התיישבה במקום והשאירה חלל. במהלך האירוע נערכו ריקודי שורות - שנעלמו
2 מיליון יחידות עד 1988, 425 מיליון הורדות בסלולר. המשחק טטריס שיצא לראשונה ב-6.6 שנת 1984 הוא אחד המוכרים ואהובים בעולם ואחד הדברים היחידים שברית המועצות תרמה לעולם. עם כל הכבוד לקלצ'ניקוב ול-RPG. ולבולגקוב. וויסוצקי. אוקיי, בתחום הגיימינג. התרומה היחידה של ברה"מ בתחום הגיימינג.
לרגל החגיגות חברת יוביסופט הכריזה בשבוע שעבר על Tetris Ultimate לאקסבוקס 360 ולסוני PS4, חברת EA הוסיפה אפשרות חדשה למשחק הבליץ' שלה - רטרו בליץ' וטטריס אונליין עדכן את משחק הפייסבוק שלו - טטריס באטל. באמאזון פייר אפשר לשחק טטריס פיוזן. זה אולי אלפית מכל הגרסאות למשחק שיצר אלכסיי פאז'יטנוב (Alexey Pajitnov), מתכנת עם חיבה לפאזלים.
פאז'יטנוב פיתח את המשחק על המחשב הראשון שהיה לו: שיבוט סובייטי ל-PDP שקיבל לצורך עבודתו, והוא השתמש בו בזמנו הפנוי בהעברת חידות ומשחקי פאזל לשפת המחשבים. בעצם גיימינג. כך נוצר טטריס, שמבוסס על משחק הקופסה Pentominoes.
"מעולם לא דמיינתי שטטריס עומד להיות כזו הצלחה", הוא אומר. "תהליך המחשבה שעברתי היה מאוד ישיר", מספר פאז'יטנוב לטיים. "הפל את החתיכות למטה. כאשר השורה מלאה, מחק אותה, כי אין שום סיבה לשמור אותה על המסך ואתה צריך עוד מקום כדי להמשיך".
להצלחת המשחק יש עוד הורה. האנק רוג'רס שמו. יזם אמריקאי שנתקל בטטריס לראשונה ב-1988 בכנס CES בלאס ווגאס. המשחק לא נראה לו מיוחד בהתחלה, אבל הוא בכל זאת עמד 4 פעמים בתור כדי לשחק בו. זה הספיק לו כדי להבין שיש כאן משהו גדול, ולכרוך את חייו בצורות הנופלות.
רוג'רס עשה כמה דברים חשובים מאוד לעולם הגיימינג וליוצר המשחק. לעולם הגיימינג הוא תרם, כשהוציא גרסה של המשחק לגיימבוי ושכנע את מנהל נינטנדו ארה"ב לתת אותה עם המכשיר במקום האחים מאריו. "אם אתה רוצה שילדים קטנים יקנו את המכשיר שלך, תצרף את מאריו. אם אתה רוצה שכולם יקנו את המכשיר שלך, צרף טטריס", הוא אמר אז. "אנשים אומרים שטטריס עשה את הגיים בוי ושגיים בוי עשה את טטריס. שתי האמירות נכונות", כך אמר רוג'רס השבוע בראיון.
הדבר השני שעשה רוג'רס הוא להחזיר את הזכויות על המשחק לפאז'יטנוב. כנתין של ברה"מ, הזכויות על המשחק נתנו למדינה ל-10 שנים. והיא טיפלה בו באמצעות Elektronorgtechnica הארגון הסובייטי לייצוא וליבוא של תוכנות וחומרה שהפך לחברה פרטית. לבקשת פאז'יטנוב ב-1995, רוג'רס דאג שהזכויות על המשחק יועברו לחברת טטריס (The Tetris Company) שהוקמה בהאווי בשותפות עם הארגון הסובייטי לשעבר שהיה שותף לרווחים עד 2005. פאז'יטנוב עצמו מספר כי הוא עדיין משחק במשחק פעם בשבוע (שזה כבר מוזר לא?).