מורים סוף הדרך: 15 המועמדים הסופיים בתחרות המורה של המדינה
תחרות "המורה של המדינה" תגיע לשיאה בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה שמעון פרס ושר החינוך, שי פירון, ביום חמישי הקרוב. הטקס יועבר בשידור חי ב-ynet - בואו להכיר את 15 המועמדים שעלו לשלב הגמר
ביום ה' הקרוב (12.6) יעביר ynet בשידור חי את טקס בחירת המורים של המדינה שייערך באוניברסיטת תל-אביב במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס ושר החינוך, שי פירון. במהלך הטקס ייבחרו 6 מורים שיזכו בתואר "המורה של המדינה". הכירו את 15 המועמדים שעלו לשלב הגמר:
"הרצון לתרום רק הולך וגדל" | ד"ר תאיר קיזל, מורה ללשון עברית
תאיר קיזל, דוקטור ללשון עברית, גדל במשפחה ברוכת ילדים בכפר הדרוזי מג'אר. את אהבת החינוך ירש מאביו, ד"ר סעיד קיזל, מנהל בית ספר תיכון. שש אחיותיו עוסקות בהוראה ושניים מאחיו משרתים בזרועות הביטחון. אל המקצוע הגיע בעקבות מפגש, בגיל ,21 עם פרופ' משה מורגנשטרן. "הוא הפך עבורי למורה דרך אמיתי," מספר קיזל, ,32 כיום מרצה במכללה האקדמית לחינוך בחיפה ומורה ללשון בתיכון למדעים ומנהיגות בירכא ובמקיף ב' בכפר מג'אר. "גדלתי בבית שכל מעייניו הם חינוך, והפרופסור הוא זה שהנחיל לי את אהבת הלשון העברית והקנאה לטהרתה. במשך השנים, הרצון לתרום לשיפור המערכת החינוכית רק גדל."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"בזכות היכולת לעורר השראה בתלמידים, לגרום להם לחשוב אחרת ולהיות יצירתיים, ולהניע אותם ללמידה מתקדמת."
מה החזון שלך?
"שבוגרי בית הספר התיכון בישראל יהיו אינטלקטואלים, ערכיים, מעורבים ומתערבים בכל תחומי החיים בחברה ובמדינה."
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"תלמידה אחת אמרה לי, 'תשכח ממני, עברית זה לא התחום .'שלי זכיתי ללמד אותה שלוש שנים, שבהן ראיתי כיצד הגולם יוצא מהפקעת. היא הביטה בדברים אחרת, התחילה לקרוא ספרים ואף נהייתה יצירתית. היא סיימה בגרות עברית חמש יחידות בממוצע ,96 והיום היא סטודנטית לתואר שני בחוג ללשון עברית."
מה תרם לך המקצוע?
"המקצוע תרם להתפתחות המקצועית והאישית שלי. למידת אירועים היסטוריים חשובים בתולדות הלשון העברית גרמה לי גם לראות את מאורעות החיים אחרת."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"הצבת יעדים חדשים, מותאמים לדור החדש שגדל כאן 30-ב השנה האחרונות, והתאמת המערכת לצורכי החברה המודרנית. בנוסף, יש להעלות על נס את תרומתם של המורים המקצועיים בהצעדת המערכת קדימה."
"אני עובדת עם כל הנשמה" | רעות טויטו, מחנכת ומורה לתורה ולמתמטיקה
רעות טויטו מגיעה ממשפחה שעסקה בהוראה, כך שבמובן מסוים, הבחירה שלה במקצוע הייתה טבעית. "אמא שלי הייתה גננת והדודות שלי מורות, ומגיל צעיר נחשפתי לשיח החינוכי," היא מספרת. "בגיל 15 התחלתי להדריך בתנועת הנוער בני עקיבא והבנתי שמצאתי את הייעוד שלי, זה הערוץ שאני יכולה להשפיע באמצעותו על הדור הבא." היום טויטו, ,32 שאותה אפשר להגדיר כ"מורה-נשמה," עובדת כמחנכת ומורה בבית ספר "נעם" ביבנה. "אני עובדת עם כל הנשמה, לא רק באה כדי להעביר את החומר וללכת הביתה. היחס שלי לתלמידות שלי הוא אימהי ואני נוהגת לארח אותן בביתי," היא מעידה. "אני משתדלת לפעול על פי הנאמר: כל המלמד את בן חברו - כאילו ילדו."
מה משך אותך להוראה?
"שליחות, רצון לתת בענווה ובצניעות."
בזכות מה את מורה טובה?
"אהבה לילדים, שהופכים למרכז חיי. אני מתמסרת אליהם בצורה טוטאלית ונמצאת בקשר עם המשפחות."
מה החזון שלך?
"לגדל ילדים טובים וישרים עם יראת שמיים."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לכיתה שלי הצטרפה תלמידה חדשה, חולה במחלה קשה. תוך כמה ימים היא הפכה לחלק מאיתנו, בלב ובנפש, ולמרות שהיא נעדרה לא מעט ימים, הילדה הרגישה שהיא חלק בלתי נפרד מהכיתה. בכל הזדמנות הלכנו לבקר אותה, העברנו לה את חומרי הלימוד, גם בבית החולים. בכל פעם שהיא התקשרה אלינו וביקשה שנבוא, מיהרנו לבקר אותה עם משחקים ויצירות."
מה תרם לך המקצוע?
"מימוש עצמי, סיפוק. המקצוע הזה בנה אותי והעניק לי סבלנות."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מורים שמוכנים להתמסר, שיתוף פעולה מלא ושפה משותפת בין הורים-ילדים-מורים."
"בעיניי כל ילד הוא יצירת מופת" | אילנה משה, מחנכת ומורה למתמטיקה
כשאילנה משה שירתה בשירות לאומי, היא עבדה בבית ספר בקריית-ים, בעיקר עם תלמידים מתקשים מבחינה חברתית וגם לימודית. "גיליתי אז בעצמי את היכולת לזהות קושי של הילדים, ולעזור להם להאמין בעצמם. הם מאוד סמכו עליי. זה עודד אותי לעסוק בהוראה," היא מספרת. מאז עברו למעלה 30-מ שנה ואילנה, ,53 מחנכת ומורה למתמטיקה בבית הספר היסודי "יחד" בגבעת אלה, עדיין מלאת מרץ. "הגדולה של מורה זה לדעת להתמודד עם הילדים הבעייתיים. לא עם אלה שהכל הולך להם בקלות," היא מכריזה.
מה משך אותך להוראה?
"האהבה הרבה שלי לילדים, הצורך להקנות ערכים והרצון להשפיע על דור העתיד."
בזכות מה את מורה טובה?
"בעיניי כל ילד הוא יצירת מופת בפני עצמה, ולכן כל ילד מקבל אצלי את היחס הראוי והמתאים לו, ואני מצליחה להגיע אליו ולהעצים אותו."
מה החזון שלך?
"להצמיח דור שיידע לראות את האחר ולכבד אותו."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אחת התלמידות התקשתה מאוד להשתלב מבחינה חברתית ורגשית. היא תמיד ראתה שחורות, הגיעה בחוסר חשק לבית הספר, הרגישה בודדה ולא הפסיקה לבכות. עברתי איתה תהליך ארוך. ביקשתי ממנה לכתוב את כל הדברים הטובים שקורים לה במהלך השבוע. לאט-לאט היא מצאה את הטוב, ובסוף אותה שנה היא עברה מהפך: היא זכתה ליותר ויותר התייחסות חיובית מצד הסובבים והפכה לילדה שמחה, מאושרת וחייכנית. בטקס חלוקת התעודות שתינו בכינו מרוב התרגשות."
מה תרם לך המקצוע?
"הרבה סיפוק והנאה, הוא מותיר אותי רעננה וצעירה."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
השקעה, בעיקר בילדים. צריך לאתר את נקודות החוזק של כל תלמיד ולהעצים אותן, ובמקביל לעזור לילדים להתמודד עם הנקודות החלשות שלהם".
"חשוב לי להציל נפשות" | דבורה שני, מחנכת, מרכזת שכבה ומורה לאזרחות
דבורה שני גדלה בחיפה, בת להורים ניצולי שואה, ואחד מאחיה התקשה בלימודים. היום, היא אומרת, הוא היה מאובחן כלקוי למידה קשה. "הוריי היו חסרי כל, ובכל זאת שילמו אלפי שקלים למורים פרטיים," היא מספרת. "ואני הייתי התלמידה הטובה, שהצליחה להגיע בכוחות עצמה לכל יעד. ריחמתי על ההורים שלי ועל אחי ואמרתי לעצמי, 'כשאהיה מורה, אלמד את התלמידים המתקשים בבית שלי. לא על חשבון ההורים שלהם." המוטו הזה מלווה את שני, ,52 המלמדת אזרחות באורט ביאליק בקריית-ביאליק, עד היום. "בכל זמן פנוי שלי אני מזמינה את התלמידים לביתי, מתגברת אותם, עורכת קבוצות למידה, וזוהי הזדמנות טובה להכיר את הפן האישי של כל תלמיד. חשוב לי להציל נפשות."
מה משך אותך להוראה?
"תמיד רציתי לעבוד עם אנשים צעירים, כי אפשר לעצב אותם ולהשלים להם דברים שהם לא יכולים לקבל בבית, וגם לפתור להם בעיות אישיות."
בזכות מה את מורה טובה?
"אני רואה את עצמי כמי שמעצבת את אורח החיים של הילדים - דרכי התנהגות, הקניית ערכים, אהבת הארץ וההיסטוריה של עם ישראל. עבודה בהוראה היא לא החתמת כרטיס בשבילי, היא עבודה מסביב לשעון."
מה החזון שלך?
"שהתלמידים שלי ימשיכו להגיע לעמדות מפתח, ולדעת שהקניתי להם כלים להתמודד עם החיים."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לפני כמה שנים, התלמיד הכי בעייתי בשכבה סיים בגרות אחרי שליוויתי אותו שלוש שנים צמודות. התרגשתי במיוחד כשהוא הזמין אותי לסיום קורס קצינים. היה לי ברור שאהיה בטקס, כי מבחינתי ליווי התלמיד לא מסתיים בתום הלימודים."
מה תרם לך המקצוע?
"להרגיש כל הזמן צעירה, להתחדש בטכנולוגיה ולהיות עדכנית כל הזמן."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"התאמת המורים לעידן הטכנולוגי החדש, ובמקביל לשמור על הערכים."
"כתלמידה היה לי מאוד קשה" | אורית ארנון, מחנכת כיתת מנהיגות ומורה להיסטוריה ולאזרחות
כשאורית ארנון הייתה נערה באשקלון, היא למדה לדבריה "בתיכון הישגי, עם דרישות מאוד גבוהות. היה לי מאוד קשה," היא מודה. "לא קיבלתי שום עזרה. מבחינת המורים, הייתי אוויר, וכל מה שרציתי היה לסיים את המערכת הקשה הזאת. כשסיימתי את שירותי הצבאי, מיד פניתי ללימודי חינוך, מתוך הרצון לחולל שינוי - אחרי החוויה הלא פשוטה שהייתה לי כתלמידה, רציתי לשנות את החוויה של התלמידים." כבר 20 שנה שארנון, ,45 אכן פועלת לשינוי. במהלך עבודתה כמורה, מחנכת ורכזת פדגוגית בחטיבת "קלמן" ברמת-השרון היא לא מפסיקה ליזום פרויקטים חדשים ולהתנדב למען הקהילה. "אני מקווה שלהט העשייה שלי יחזיק עוד שנים," היא אומרת.
מה משך אותך להוראה?
"רצון לעזור לאנשים להכיר את החוזקות שבהם, ולראות את הגדולה שיש בכל אחד."
בזכות מה את מורה טובה?
"מקצועיות, הקשבה ויוזמה. אני עושה את הדברים עם הרבה אהבה למקצוע ולילדים."
מה החזון שלך?
"כשהילדים יסיימו את מערכת החינוך, הם יגידו, 'היה לי נעים, המערכת הכינה אותי לחיים ופגשתי בה אנשים משמעותיים לי ."'לחיים
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לפני כמה שנים הגיע אליי תלמיד שלא ידע קרוא וכתוב בכיתה ,'ז שסרב ללמוד, שבעט במערכת ובהורים שלו. לימדתי אותו כמעט הכל מהתחלה, והיו תקופות שבהן הוא חי אצלי בבית, ובסוף החטיבה, עזרתי לו למצוא מסגרת שמתאימה לו. היום הוא כוכב-על בתחום שהוא בחר, ומרגש אותי לראות אותו מצליח."
מה תרם לך המקצוע?
"להכיר את העולם של הילדים מקרוב, והרבה סיפוק."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מורים שאוהבים את מה שהם עושים, שיהיו רלוונטיים עבור הילדים וחיי היום-יום שלהם, ולא מנותקים".
"אני חווה שוב את הילדות" | סיגל עמית, מחנכת בבית ספר יסודי
סיגל עמית הייתה ילדה חיפאית מאוד ביישנית. "לא לקחתי חלק פעיל בשיעורים מכיתה א' עד י"ב, אלא אם המורה שאלה אותי שאלה," היא מגלה. "לכן, בחיים לא חשבתי שאהיה מורה. לא הייתי מסוגלת לעמוד מול קהל. כשהתלבטתי מה ללמוד באוניברסיטה, בעלי יעץ לי ללמוד בסמינר במסלול לגיל הרך. הוא טען שיש לי גישה נפלאה לילדים. חשבתי על זה, והחלטתי לנסות." בסופו של דבר, עמית גילתה את קסם ההוראה, וכיום היא מחנכת כיתות 'ב-'א בבית ספר ברטוב ברעננה. אחרי 27 שנות הוראה, היא עדיין נהנית לקום כל בוקר, ללכת לבית ספר ולהיות בחברת הילדים. "זה מאפשר לי לחוות את הילדות שוב."
מה משך אותך להוראה?
"אהבה וגישה לילדים, היכולת לפתח אותם ולגרום להם לאהוב את הלמידה."
בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות העובדה שאכפת לי מכל תלמיד. תמיד אני מנסה לנסוך בהם תחושת ביטחון, מאמינה ביכולות שלהם ומסבירה להם שאסור להתייאש. אני מאוד משקיעה, מעבר לנדרש."
מה החזון שלך?
"להצליח תמיד להגיע ללב של כל ילד, לפתוח בו ערכי הגינות ויושר, וגם סקרנות."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לאחרונה, תלמיד שלימדתי לפני 16 שנה, פנה אליי בפייסבוק. מתברר שהבחור גילה שעליתי לשלב מתקדם בתחרות 'המורה של המדינה' והוא כתב לי כמה שהוא שמח על כך, ושאני הייתי המורה היחידה, בכל שנותיו בבית הספר, שהאמינה ביכולות שלו. זה מאוד מאוד ריגש אותי. אם הצלחתי לטעת בו תחושת ביטחון - סימן שהצלחתי."
מה תרם לך המקצוע?
"סיפוק מאוד גדול. זה איפשר לי לפתח יכולות שלא תמיד ידעתי שהן קיימות בי. אני מתפקדת כמו אמא, פסיכולוגית, מגשרת ושחקנית."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"לתת לתלמידים כלים להיות לומדים עצמאיים, לעורר את הסקרנות שלהם, לעזור להם לאתר מידע ולעשות בו שימוש נכון וליישם את הידע".
"הכל באהבה ובהתלהבות" | עמית ישי, מורה לשפה ולמתמטיקה
"נותן דוגמה אישית," "מקדם את המצוינות," "בעל מוסר עבודה גבוה והמון מוטיבציה," "אדם צנוע שעוזר לזולת," אלה הם רק קומץ מההמלצות שהורעפו על עמית ישי, ,46 מורה לשפה ולמתמטיקה, רכז תקשוב וסגן מנהלת בבית הספר גיורא יוספטל במגדל-העמק. וכשסוקרים את שלל העיסוקים והתפקידים שלו, קשה לא להתרשם. "אני אכן תורם מעבר לשעות העבודה," הוא מעיד. "אני עובד 24 שעות ביממה ורואה את טובת בית הספר לפני הצרכים האישיים שלי. בין השאר אני מנהל את אתר האינטרנט והארכיון של בית ספר. אני גם מנחה טקסים ואירועים, ודואג ליידע את התקשורת בהישגים שלנו. אני עושה הכל באהבה ובהתלהבות."
מה משך אותך להוראה?
"גדלתי בבית שבו החינוך לערכים ולמעורבות חברתית היה משמעותי, וזה השפיע עליי. כבר בתיכון ידעתי שההוראה היא הכיוון שלי."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"הקשר המצוין שלי עם התלמידים. אני מכבד ומבין אותם, מנסה לכוון אותם להצליח. אני לא רק מעניק להם ידע, אני גם נותן להם כלים ומיומנות להתמודדות עם מצבים בחיים."
מה החזון שלך?
"להוביל את התלמידים להיות אזרחים תורמים ומועילים ומעורבים חברתית, על פי ערכים אוניברסליים."
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לאחרונה הכנתי את אחד התלמידים לחידון תנ"ך ארצי שנערך בין בתי ספר יסודיים. למרות שבפועל אני לא מלמד תנ"ך, לקחתי על עצמי את האחריות להוביל אותו לחידון. בסופו של דבר הוא זכה במקום השני, והרגשתי גאווה שהוא הצליח ועמד ביעדים שהוא הציב לעצמו. הילד ראה שהכל אפשרי."
מה תרם לך המקצוע?
"שיפר את היכולות שלי בתחומים הבינאישיים ופיתח את היצירתיות, המנהיגות והיוזמה שלי. כמו כן, בזכות ההוראה התפתחתי בתחום הטכנולוגי."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"צמצום הפערים החברתיים, חיזוק מקצועות הליבה, להעניק ידע באמצעים רב-חושיים."
"הסוד: סבלנות וסובלנות" | חני שמרלינג, מחנכת בבית ספר איזי שפירא ברעננה
חני שמרלינג, ,31 מספרת שהיא גדלה בבית שכולו נתינה. "היה לי מודל מאוד טוב: גדלתי בבית מאוד פתוח, פלורליסטי וליברלי. הוריי לימדו אותי לקבל כל אדם כמו שהוא. להסתכל בבן אדם כבן אדם ולא לבחון אותו לפני מראה, מין או מוצא," היא אומרת. לכן לא מפתיע ששמרלינג בחרה לעשות תואר שני עם התמחות במוגבלויות שכליות, ולהפוך למורה לחינוך מיוחד בבית ספר איזי שפירא ברעננה. "חשוב לי לתרום לחברה," היא אומרת. "כל יום אני מודה על הזכות שניתנה לי לעבוד עם תלמידים כאלה נהדרים. אני מקבלת מהם הרבה יותר ממה שאני נותנת."
מה משך אותך להוראה?
"מאז ומתמיד עבדתי עם ילדים, עוד מהימים שהייתי מדריכת בתנועת בני עקיבא. רצון להכיר לעומק את מגוון האוכלוסיות."
בזכות מה את מורה טובה?
"סבלנות וסובלנות. אני מקבלת כל אדם כמו שהוא."
מה החזון שלך?
"שאנשים יהיו פחות סטיגמטיים כלפי אנשים עם צרכים מיוחדים."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לפני ארבע שנים חגגנו בבריכה בת מצווה לאחת התלמידות שלי, ילדה מיוחדת במינה בעלת תסמונת רט. החגיגה נערכה יחד עם חברותיה מבית הספר הרגיל בו היא משולבת. בדרך כלל, ילדים עם לקויות מורכבות אינם משולבים בחינוך הרגיל, והילדה הזאת מהווה הוכחה שזה כן אפשרי. בבת המצווה שלה הרגשתי שהיא כמו כולם."
מה תרם לך המקצוע?
"המון. בזכות ההוראה אני לוקחת את החיים בפרופורציות. הפכתי לאדם יותר סובלני ואני מסתכלת יותר לעומקם של דברים."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"צריך יותר להכיר לעומק את אוכלוסיית הצרכים המיוחדים ובעלי הלקויות המורכבות, וצריך לבנות תוכניות למידה מותאמות ופונקציונליות עבור התלמידים."
"ללמד זה ללמוד" | יונתן עוזיאל, מחנך ומורה לתיאטרון
כשיונתן עוזיאל סיים את לימודי המשחק בסטודיו של ניסן נתיב, הוא נתקל במנהל התיכון שבו למד בנעוריו. "ומכיוון שהמנהל ידע שהייתי מדריך בצופים הוא שאל אם ארצה ללמד אצלו תיאטרון, וככה התחלתי להתגלגל לתחום ההוראה," הוא נזכר. "תחילה לימדתי בתיכון עירוני א' לאמנויות בתל-אביב, ובהמשך עברתי לכפר הירוק, והחלטתי שאני רוצה להקים שם מגמת תיאטרון." במקביל לעבודתו כמחנך ומורה כריזמטי, משקיען וחדור מוטיבציה בבית הספר למנהיגות סביבתית בכפר הירוק, עוזיאל, ,39 לא מזניח את עבודתו כשחקן. לצד הופעות בתיאטרון, ראינו אותו בסרטים "מיס אנטבה," "מינכן," "החוב," ובסדרות "סרוגים," "עד החתונה," "אלנבי" ו"חטופים." בקרוב הוא יככב על המרקע, ב"הפקולטה," סדרת בית חולים.
מה משך אותך להוראה?
"היכולת לגרום לאדם לעשות שינוי בעצמו, בזולתו ובחברה שבה הוא חי, לעזור לאדם לשאול שאלות על מנת להתפתח ולממש את מה שבתוכו."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"בזכות היכולת להוביל אנשים צעירים, להוציא אותם מאזור הנוחות שלהם ולהדביק אותם בתשוקה לדעת, לחקור, להתפתח."
מה החזון שלך?
"להפוך את בית הספר לישות חברתית-קהילתית שבה הלימודים קשורים למקום המגורים של התלמיד, בית ספר קטן שיש לו ייעוד קהילתי."
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"תלמיד שהגיע בכיתה ט' למגמת תיאטרון בקושי פתח את הפה, כל הגוף שלו היה תפוס. ואחרי הדיאלוג שניהלנו במשך שלוש שנים, בכיתה י"ב התלמיד הזה פשוט שיחק באופן פנטסטי, מלא ביטחון והומור, את התפקיד שלו בהצגת הגמר."
מה תרם לך המקצוע?
"ללמד זה ללמוד."
ומה לדעתך יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"הקמת מועצת חינוך לאומית שתתחלף כל עשר שנים, לא פחות. חינוך זה ריצה למרחקים ארוכים וכשמחליפים ראש כל כמה שנים, זה לא מאפשר לדברים אמיתיים לצמוח פה."
"להיות כמו המורה שהיה לי" | רנין כיואן אגבאריה, מחנכת ומורה למתמטיקה
רנין כיואן אגבאריה גדלה מוקפת בספרים. מאז ומתמיד עודדו אותה הוריה, ובמיוחד אמא שלה, העובדת כספרנית במגד'ל כרום, לקרוא ולהשכיל. היום כיואן אגבאריה, ,28 היא מחנכת ומורה למתמטיקה משקיעה ומסורה, חרוצה ואכפתניקית בבית הספר היסודי מוסמוס שבמעלה עירון, ומי שהובילה שינוי גדול בתחום התקשוב. "חשוב לי להשפיע על הפרט, ולצד הטכנולוגיה, להקנות לו גם ערכים," היא אומרת.
מה משך אותך להוראה?
"כשלמדתי בתיכון, היה לי מורה נאמן ואחראי בשם קאסם חגוג, והוא מאוד השפיע עליי. החלטתי שגם אני רוצה להיות מורה כמוהו."
בזכות מה את מורה טובה?
"האחריות, היוזמה והיכולת לקבל החלטות ולהוביל צוות."
מה החזון שלך?
"שתהיה לנו חברה שבה אחד יכבד את השני, ואנשים יהיו בעלי מחשבה יצירתית וביקורתית ובעלי יוזמה ומנהיגות"
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אחד התלמידים שלי סובל מקשיי למידה והוא התקשה למצוא חברים בכיתה. הרגשתי שהוא בודד ויצרתי קשר עם ההורים שלו. התחלתי לחפש בסביבה שלו באילו מקומות הוא כן מתפקד. גיליתי שהוא אוהב מכוניות ומשחקי מחשב, אז התחלתי לשלב את המחשב בהוראה וחיפשתי משחקים שיעזרו לו לפתור בעיות במתמטיקה. מאז חל שיפור ממשי בהישגים שלו. זה מאוד משמח."
מה תרם לך המקצוע?
"מעמד, כבוד, יכולת לבטא את עצמי ולהתקדם, לראות את היכולות שנמצאות בתוכי."
מה לדעתך יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"אנשי הוראה מקצועיים ושיתוף פעולה עם ההורים."
"הכיתה היא חלקת האלוהים הקטנה שלי" | ורד קרמר, מחנכת ומורה למתמטיקה
אחרי שבע שנים בהוראה, החליטו מנהליה של ורד קרמר, מחנכת ומורה למתמטיקה בבית הספר א.ד.גורדון בחולון, להציע לה הצעה שלא היה אפשר לסרב לה: לחנך כיתת מחוננים. "אני חושבת שהם פנו אליי בזכות היוזמה, ההשקעה והיצירתיות שלי," היא אומרת. "בהתחלה חששתי מאוד מההורים של המחוננים. עם הילדים ידעתי שאגיע לשפה משותפת, אבל חששתי מההתמודדות עם ההורים השאפתנים. לשמחתי התבדיתי ומצאתי שותפים מאמינים, תומכים ומשתפי פעולה." כבר 15 שנה שקרמר, ,49 מקדישה את עצמה לטיפוח מצוינות, וכיום היא מרכזת מסלול מחוננים בבית ספרה. "כשאתה נכנס בבוקר עם מערך שיעור מתוכנן לכיתה של מחוננים, אתה מרגיש במקום הטוב והבטוח, אבל אתה לא בהכרח יוצא עם מה שתכננת," היא משתפת. "האתגר הוא לתת לתלמידים את הכלים והמיומנויות בתחום הרגשי והחברתי, בעוד בתחום הלימודי אתה מספק להם את הכלים והאמצעים למידע."
מה משך אותך להוראה?
"האמונה שאני יכולה להטביע חותם בכיתת אלוהים הקטנה שלי, בכיתה."
בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות האהבה, היצירתיות, האמונה בילדים."
מה החזון שלך?
"לייצור משולש שמבוסס על אמון - שפה משותפת בין המורה, התלמיד וההורים. שהבוגרים יהיו בני אדם ואזרחים תורמים."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"בוקר יום שישי אחד, קיבלתי טלפון מדודה של שניים מתלמידיי והיא בישרה לי שאביהם נפטר. בית הספר נערך בהתאם, יצאתי עם היועצת החינוכית לבית החולים, וארגנו את ההלוויה. ליווינו את שני התלמידים ותמכנו בהם אינטנסיבית לא רק במהלך תקופת השבעה. זה מעיד יותר מכל על מערכת היחסים המאוד קרובה השוררת בין המחנכים במסלול המחוננים לבין משפחות התלמידים."
מה תרם לך המקצוע?
"המקצוע הצמיח אותי ועזר לי לראות את הדברים בצורה אחרת, ליהנות. הילדים תורמים לי לא פחות משאני תורמת להם."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"דגש על כישורי חיים והתאמת מערכת החינוך הישראלית להתקדמות הטכנולוגית."
"נולדתי לחנך" | עינב אוחיון-זלקטה, מחנכת בבית ספר יסודי
לפני שלושים שנה נכנסה לראשונה עינב אוחיון-זלקטה בשעריו של בית הספר "מענית" ברמלה, והחלה ללמוד בכיתה .'א "מאוד אהבתי ללמוד שם ואת התמיכה של הצוות החינוכי," היא נזכרת. "הרגשתי שזה בית שני בשבילי. כשהפכתי למורה, החלטתי לחזור לשם והבטחתי לעצמי שאתן לתלמידיי את אותו יחס חם ואוהב שקיבלתי בילדותי." בשביל אוחיון-זלקטה, ,36 מחנכת כיתה ,'ג "מענית" ממשיך להיות בית ומשפחה. במסגרת עבודתה, היא פיתחה שיטת הוראת קריאה וכתיבה חדשנית שנקראת "זרז," המלמדת דרך חוויה, משחק והנאה. "אני מלאת אנרגיות ושמחת חיים. חשוב לי להצחיק, לחבק, לשמח ולרתק את הילדים בכל יום מחדש, לגרום להם ליהנות מהאווירה המיוחדת של "מענית".
מה משך אותך להוראה?
"שליחות. נולדתי להיות מורה."
בזכות מה את מורה טובה?
"אני מסתכלת על כל ילד כעולם ומלואו, יחיד במינו, בעל כישרונות, רצונות ומצוקות משלו. ברגע שאני מאתרת בילד את הטוב שבו ומעצימה אותו, אני מעלה את הביטחון שלו וגורמת לו לאהוב את בית הספר. אני מתאימה לכל תלמיד את שיטת ההוראה שהולמת אותו."
מה החזון שלך?
"שכל ילד יגיע לבית הספר מחויך, שיהיה לו טוב ויאהב את הלמידה, שיגיע להישגים ויאמין בעצמו."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"בוקר אחד גיליתי שאחד התלמידים שלי מרגיש רע. מיהרתי להתקשר לאמו שלקחה אותו מיד לבדיקות. כמה ימים אחר כך נקראתי לבית החולים, שם התבקשתי לבשר לו שהוא חולה בסרטן. מאותו רגע לקחתי את המקרה באופן אישי וליוויתי באופן צמוד את התלמיד בכל רגע בתהליך הריפוי, על חשבון ימי עבודה. כעבור שנה, הילד החלים ועד היום אנחנו בקשר."
מה תרם לך המקצוע?
"סיפוק אדיר בכל יום, לדעת שהצלחתי לגעת בעוד ילד, ולקדם אותו."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"אם כל מורה יסתכל על התלמידים לא כקבוצה אלא כאינדיבידואלים, וישתמש באמצעים ובשיטות מגוונים ולא שיגרתיים. הכי חשוב זאת למידה חוויתית."
"אני קמה כל בוקר בשמחה" | טובה אגוז, מחנכת ומורה לביולוגיה רפואית
ב1986- סיימה טובה אגוז תואר שני במחקר ביולוגי בבית הספר לרפואה "והרגשתי שאני פשוט לא יכולה לחיות בלי בית הספר שבו לימדתי, תיכון רוטברג ברמת השרון," היא אומרת. אגוז החליטה לשוב לרוטברג והקימה בו חוג העשרה רפואי, שנענה לסקרנות של התלמידים. מאוחר יותר התגבש החוג לכדי תוכנית לימודים שלמה, שאומצה על ידי משרד החינוך. "כיום התוכנית נלמדת 52-ב בתי ספר ברחבי הארץ," היא מתגאה. "תלמידים לומדים רפואה מונעת, אנטומיה ופיזיולוגיה של גוף האדם ברמה מעמיקה מאוד, וחלק מהם אף הצילו חיים. רבים מהתלמידים של המשיכו לרפואה, לסיעוד ולתחום המדע ואני מאוד גאה בהם."
מה משך אותך להוראה?
"הקשר עם התלמידים, היכולת להיות משמעותית בחיי בני הנוער בתקופה כל כך מבולבלת מבחינתם, ולהציב להם אתגרים."
בזכות מה את מורה טובה?
"היכולת להיות אמפתית, לראות את האדם שבהם, לראות את הטוב בכל אחד ולהפעיל אותו בצורה טובה, תוך כדי הצבת גבולות"
מה החזון שלך?
"שמדינת ישראל תראה בחינוך נושא מאוד חשוב."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"אחד התלמידים רצה לפרוש ולעזוב את מערכת החינוך, מאחר שהיו לו קשיים בכל הכיוונים. ליוויתי אותו ותמכתי בו, עשיתי איתו המון שיחות אישיות, באתי לקראתו, תיווכתי בינו לבין ההורים, המורים והחברים, ובסופו של דבר הוא סיים את התיכון בהצטיינות. היום הוא איש בכיר בתחום הכלכלה."
מה תרם לך המקצוע?
"לקום כל בוקר בשמחה, להיות מלאה גאווה בתלמידים ובבוגרים שלי, להיות מסוגלת ליצור קשר משמעותי."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"הקצאת משאבים כך שההוראה תועבר באמצעים מגוונים ושהרבה אנשים טובים וערכיים ירצו להגיע למקצוע."
"יש לי זכות להיות חלק מעולמם של צעירים נפלאים" | חגי לביא, מחנך, רכז שכבה ומורה להיסטוריה ואזרחות
כבר בנעוריו פיתח חגי לביא מודעות חברתית ורגישות אנושית. היום, הוא אומר, חשוב לו שגם תלמידיו יתחמשו ברגישות כזו ויהיו בעתיד אזרחים טובים ומועילים יותר, ולכן הוא מעודד אותם להתנדב. לביא, ,38 מחנך ערכי ונערץ, רכז שכבה י"ב ומורה להיסטוריה ואזרחות בבית ספר בויאר בירושלים, יזם בין היתר חיבור ממושך בין תלמידיו לבין עמותת "שכן טוב," שמחלקת מזון לנזקקים. "אני רוצה שהם יזכרו תמיד שיש כאלה שאין להם, ושישימו לב אליהם," הוא מסביר את משנתו.
מה משך אותך להוראה?
"גיליתי בצבא שאני טוב בעבודה עם אנשים, רציתי להשפיע על עתיד המדינה והחברה הישראלית."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"אני מצחיק, ומתייחס לתלמידים בגובה העיניים ונותן להם מקום נרחב לצמוח בו."
מה החזון שלך?
"שכל ישראל ערבים זה בזה. שמעשים יהיו חשובים ולא דיבורים."
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"תלמיד ממשפחה חד-הורית היה מוטרד מהמצב בבית ולא התפנה ללימודים. בעקבות שורה של שיחות אישיות אתו, הצלחתי להעלות אותו על מסלול של הצלחה, ולא רק בלימודים. היום הוא משרת בתפקיד פיקודי בצה"ל והוא עוד יהיה איש גדול."
מה תרם לך המקצוע?
"את הזכות להיות חלק מעולם של הרבה אנשים צעירים ונפלאים, שמשתפים אותי בחוויות ובהתלבטויות שלהם. תחושת סיפוק גדולה מהישגים שאני מגיע אליהם, שאינם נמדדים בציונים."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מחנכים איכותיים וכיתות קטנות. שותפות אמיתית בין הורים ומורים."
"חשוב לי לעשות שינוי בפריפריה" | ברטי זנו, מורה לחינוך מיוחד, מחנכת ורכזת פרויקטים
במסגרת עבודתה בבית הספר הראל בקרית מלאכי, ברטי זנו, ,56 אינה רק מורה לחינוך מיוחד אלא גם מופקדת על ריכוז פרויקטים שעניינם מצוינות ושינוי. את התפקיד הזה היא עושה בהתנדבות מלאה. אחד הפרויקטים שהיא יזמה נקרא "הנאה שבהנאה," והוא פועל כבר חמש שנים. "פעם בשבוע-שבועיים אני לוקחת תלמידים מהפריפריה ללמוד בפקולטה לחקלאות, יחד עם נוער שוחר מדע," היא מספרת על הפרויקט. "הם עוסקים בנושאים כמו גנטיקה, מחקר רפואי, חקלאות והמצאות. ידידי הפקולטה לחקלאות בקנדה התלהבו מהפרויקט והזמינו אותנו לבקר איתם בבית הנשיא בירושלים. באמצעות הפרויקטים שלי, חשוב לי לעשות שינוי בפריפריה ולהביא לשם את הידע ואת המשלב הלשוני הגבוה."
מה משך אותך להוראה?
"רצון לתת מהידע שלי לאחרים, לטפל בשונה, לסייע לחלש כמה שניתן."
בזכות מה את מורה טובה?
"אני שמה דגש על חדשנות פדגוגית, תופסת את התלמיד והמשפחה כמכלול, נותנת לילדים כלים לחיים."
מה החזון שלך?
"חברה טובה יותר, סובלנית כלפי השונה והחלש. שייתנו לכל ילד תשומת לב שתתאים לו, והוא יצליח להשתלב בחברה בצורה התקינה והקלה ביותר."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לפני כמה שנים חינכתי כיתה ,'א ואחד הילדים סבל מבעיות התנהגותיות קשות מאוד, נטה לבכות ולפגוע באחרים. לאט-לאט, בסבלנות רבה ובחום תפרתי לו תוכנית מיוחדת שתתאים לו, והוא עבר שינוי דרסטי. הילד למד לקרוא, השתלב בכיתה רגילה, סיים תיכון וצבא בהצטיינות, וכיום הוא נרשם לאוניברסיטת תל-אביב. זאת הגשמת חזון מבחינתי."
מה תרם לך המקצוע?
"העצמה אישית, גיליתי את כל היכולות העצומות שטמונות בי, וגם מעמד."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"יישום התחום הערכי כבר בשלבי היסוד, בכל תחום. בלי פשרות."