מיצובישי אאוטלנדר היברידי בישראל - עד 52 ק"מ חשמליים
גרסת הכלאיים המתקדמת של רכב הפנאי מיצובישי אאוטלנדר, מציעה נסיעה ללא זיהום למרחק של עד 52 ק"מ לאחר טעינה חשמלית שתארוך 3.5 שעות ותעלה כשמונה שקלים. המחיר בארץ: 225 אלף שקל, ולכך יש להוסיף עמדת טעינה שנדרשת על-פי חוק
מיצובישי אאוטלנדר היברידי ישווק בישראל, יציע כ-50 ק"מ שקטים וללא פליטת זיהום, אבל יעלה לכם 225 אלף שקל, לא כולל עמדת טעינה שתדרשו לרכוש בנוסף. גרסת הכלאיים של רכב הפנאי, תחת השם אאוטלנדר PHEV, מבוססת על האאוטלנדר המאד מצליח כיום, ושוברת את שיא טווח הנסיעה החשמלי בישראל, שהוחזק עד עתה על-ידי טויוטה פריוס פלאג-אין ועומד על כ-21 ק"מ. יש עם זאת לזכור כי הנתון עליו מדווחת מיצובישי הושג בתנאי מעבדה, ויש להניח כי יהיה קשה - עד בלתי אפשרי - להשיג אותו בתנאי אמת, בדיוק כמו נתוני תצרוכת דלק אותם מצמידות היצרניות לדגמים השונים.
האאוטלנדר ההיברידי ניתן לטעינה ישירה בעזרת שקע ביתי, אך בכלמוביל, יבואנית מיצובישי, אומרים כי הם מנסים בימים אלה לשנות את התקינה הישראלית, המחייבת טעינת רכב היברידי בעזרת עמדת טעינה מנוהלת. בהקשר זה יש להזכיר כי מחירו של האאוטלנדר אינו כולל את עלות הקמת תשתית הטעינה הביתית, כמו-גם את עלות הטעינה.
ביבואנית מציינים כי לקוחותיהם יוכלו לפנות לספק חיצוני אשר יתקין עמדת טעינה תמורת כ-5,000 שקלים, בתוספת עלות התקנת חיווט ייעודי שתעלה בין 2,000 ל-3,000 שקלים נוספים. חברת ג'ינרג'י למשל, מציעה 24 חודשי שירות תמורת מחיר זה, ולאחר מכן תחייב בדמי שימוש חודשיים נוספים, החברה מתחייבת גם לפתור בעיות לוגיסטיות הכרוכות בהקמת תשתית בשטח ציבורי, למשל חניית בית משותף או במקומות עבודה.
על-פי תחשיב כלמוביל, עלות טעינה מלאה - שתארוך 3.5 שעות - עומדת על כשמונה שקלים לפי תעריף חברת החשמל. יש לזכור כי התקינה הישראלית האוסרת על שימוש בשקע ביתי ומחייבת עמדת טעינה מנוהלת, קודמה בעבר על-ידי חברת בטר פלייס, ולתועלתה המסחרית. הטיעון המרכזי - יש לנהל את השימוש בחשמל עבור מכוניות נטענות, כדי לא להעמיס על הרשת הארצית. הנחת העבודה של בטר פלייס ומי שעמד בראשה, שי אגסי, התייחסה למספר מכוניות נטענות עצום על הכביש. אבל המציאות שונה באופן קיצוני, ומספר המכוניות הנטענות כיום, נמוך מ-1,000. יש להזכיר כי במרבית מדינות העולם מותרת טעינה ישירה משקע ביתי. כלמוביל אינה מספקת את האאוטלנדר PHEV עם כבל מתאים, שכן לדבריה משרד התחבורה אוסר על כך.
למרות מחיר רכישה גבוה ועלות התקנת עמדת טעינה וחיווט שעשוי להגיע ל-8,000 שקלים, ביבואנית מביעים אופטימיות בנוגע לסיכויי ההצלחה של הדגם, ומצהירים על כוונה למכור "מאות יחידות בשנה". אם זה יקרה, ה-PHEV תהפוך למכונית הכלאיים הנטענת הראשונה שמצליחה בכך. המכונית הראשונה המשווקת כאן עם טכנולוגיה דומה (אך מתקדמת פחות), טויוטה פריוס פלאג-אין שמחירה 179 אלף שקל, לא זכתה עד כה להצלחה דומה.
האאוטלנדר PHEV ייועד גם לציי רכב, שם לקוחות הליסינג יזכו לזיכוי בסך 560 שקל בשווי השימוש - תודות לכך שכלמוביל הצליחה להכניס את הרכב לקבוצת המיסוי הירוק 1. זוהי פעם ראשונה בה רכב שאינו חשמלי מלא מדורג בציון זה, המקנה גם הטבה משמעותית במס הקנייה (10% בלבד לעומת 30% לרכבי כלאיים ועד 92% לרכב רגיל).
חשמל ושני מצבי כלאיים
ה-PHEV מציע שלושה מצבי נהיגה שעוברים ביניהם באופן אוטומטי: חשמלי מלא (הספק מרבי של 82 כ"ס), כלאיים טורי (מנוע הבנזין פועל כמחולל זרם לטעינת המצברים והמנועים החשמליים ממשיכים להניע את הגלגלים, הספק מרבי 164 כ"ס), וכלאיים מקבילי - מצב בו מנוע הבנזין מניע את הגלגלים ישירות בסיוע המנועים החשמליים (מצב דומה לזה שמוצע למשל בטויוטה אוריס הייבריד, ההספק המרבי עומד על 203 כ"ס).
על-פי מיצובישי, הטווח החשמלי עומד על 52 ק"מ והמהירות על עד 120 קמ"ש. עלות טעינת המצברים תעמוד על כשמונה שקלים - דומה לעלותו של ליטר בנזין אחד. הרכב מאפשר גם טעינה של 80% בעזרת מנוע הבנזין - מה שיעלה בשלושה ליטרים של בנזין (כ-24 שקלים). לאחר התרוקנות המצברים, תצרוכת הדלק הממוצעת עומדת על עד 14.7 ק"מ לליטר בתנאי מעבדה (מסלול משולב של 100 ק"מ לפי התקן האירופי).
האאוטלנדר PHEV מציע צמד מנועים חשמליים (אחד לכל סרן), עם הספק מרבי משולב של 82 כ"ס. אלו גם יוצרים הנעה כפולה, ונתמכים על-ידי מערך מצברי ליתיום-יון. לצידם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר עם 121 כ"ס.
בניגוד לאאוטלנדר הרגיל, ה-PHEV מציע חמישה מושבים בלבד. הוא יוצע ברמת אבזור אחת, הכוללת שבע כריות אוויר, מערכת למניעת תאונה (כולל התראה ובלימה אוטונומית עד 30 קמ"ש), אזהרה מסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התנעה ללא מפתח, מושבי עור עם חימום לקדמיים וכיוון חשמלי לנהג, חישוקי "18, חלון גג, מערכת מולטימדיה עם הצגת יישומים מהנייד (בעזרת חיבור HDMI), מצלמת נסיעה לאחור ועוד.