שתף קטע נבחר
 

אופני ניינר ריפ 9 RDO - לו הייתי רוטשילד

בואו נצייר לכם תמונה: אין הגבלת תקציב. עכשיו לכו לבחור אופני הרים. רוני נאק מצא אופניים ב-31 אלף שקלים* והמשיך לחלום

בתקופה הזו, שאינה קלה לכולנו, קל להיבלע לתוך מלחמת הקיום השוחקת. המשמעות היא שאנחנו גם מפנקים את עצמנו פחות, ושוקלים פעם ועוד פעם אם ראוי להשקיע באבזרים שאנחנו אוהבים - נגיד אופניים. מצד שני, תקופה כזו מעודדת אותנו לחלום קצת, גם בהקיץ, על חיים בלי מגבלות תקציב. כאלה בהם אתם פוסעים בביטחון לתוך חנות אופניים, ושולפים מהמיתקן את אחד הזוגות היקרים שנמכרים בארץ. תג המחיר - 31,350 שקלים*, אבל זה לא מטריד אתכם. כרטיס הסנטוריון נשלף, וגיהוץ מהיר אחד מעביר את עשרות השקלים מחשבון העו"ש המנופח שלכם, אל חשבון החנות. תענוג.

 

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

Niner

ניינר מייצרים אופניים רק עם גלגלי "29. למה? כי הם משוכנעים שזה קוטר הגלגל הנכון ביותר לאופני הרים. ולא תופתעו כמובן לשמוע שזה מקור שם המותג. האופניים הנבחנים נקראים RIP, ר"ת של Ride In Peace, והם מגיעים לכאן בגרסת RDO (ר"ת של Race Day Optimized). במילים אחרות - גרסת החלומות של הדגם. שלדת קרבון המורכבת משני משולשים קשיחים, רכיבי קצה ממשפחת שימאנו XT ו-XTR, בולם פוקס RP23 עם ציפוי קאשימה חלקלק, מזלג רוקשוקס רווליישן RCT3 הבכיר, עם 130 מ"מ של מהלך, צירי גלגלים עבים, מוט מושב הידראולי KS, נאבות גלגלים ממגנזיום ועוד ממתקים. את המחיר כבר הזכרנו.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

אגב, אופני ההדגמה הגיעו במפרט שונה שקיצץ מהמחיר הרגיל בו הן נמכרים, וצויידו ברכיבים של XT, מעביר שאדואו פלס עם מצמד מאחור ו-SLX לפנים, וכידון קרבון רחב באורך 780 מ"מ. זה החזיר כמה גרמים למשקל אשר התאזן על 13,95 ק"ג.

 

אז איפה הדלתא?

יש כמובן הרבה מה לספר על הניינר. ראשית, שלדת הקרבון המיוצרת בדרך המבטיחה קשיחות רבה, משקל מזערי ועמידות בתנאים קשים. גם לגיאומטריה תפקיד מרכזי. זו אמורה לא רק לפצות על המגבלות גלגלי 29 גדולים, אלא אפילו לנסות להפוך אותם לזריזים יותר. כך תמצאו תמוכות שרשרת קצרות באורך 450 מ"מ בלבד, ומנגד זווית היגוי חדה של 70.5 מעלות. עם גלגלים קטנים יותר האופניים היו ממש תזזיתיים - עם 29 הם זוכים בשמחת חיים.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

ניינר מכנה את מנגנון המתלה שלה "CVA". בשונה ממנגנוני VPP או DW, כאן זרועות המתלה עוברות מתחת לציר המרכזי. לפי ניינר, התצורה הזו היא האופטימלית לגלגלי 29, מתאימה לכל פלטת גלגלי שיניים על הציר המרכזי, מפרידה את כוחות הדיווש מהתליה ומשאירה את המתלה אקטיבי תחת בלימה. המהלך עומד על 125 מ"מ, כשאת המעמסה נוטל בולם Fox עם ציפוי קשימה. פיצ'ר מעניין של המתלה הוא אפשרות כיוון רמת הרגישות עם מפתח מיוחד. עוד בולטים איכות הייצור הכוללת, וההקפדה על הפרטים והגימור.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

בשביל

האופניים האלו מהירים מאד. בשקל משקלם הנמוך יחסית, יחסי העברה קצרים ומתלה יעיל, הזינוקים מהמקום מהירים מאד ביחס לאופני 29 אחרים - שאינם מצטיינים בכך. כשהקצב עולה, נכנסים הניינר למצב שיוט מהיר מאוד. האופניים מרגישים חדים ומהודקים תחת הישבן, והמתלים - אחרי פרק כיול - מאוזנים ופועלים בהרמוניה, תוך שהם מצליחים לגהץ את הקרקע עבורינו. תנוחת הרכיבה ממורכזת וטבעית, וקל מאד למצא עמדה נוחה אם צריך לדווש זמן רב כדי לכסות קילומטרים.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

בסינגלים טכניים ה-RIP מבריקים. אתה צריך אומנם להיות אגרסיבי יותר, ולהשכיב עמוק יותר לתוך הפניות כדי לגרום ל-29 לפנות, אבל אלו יתגמלו אותך בזריזות ובספיגה מצוינת של המתלים. מהלך של 130 מ"מ בחזית ו-125 מ"מ מאחור אולי נשמעים יותר כמו מהלכים של אופני XC, אבל הניינר הם אופני אול-מאונטיין לכל דבר, ומשתווים לאופניים עם מהלך של 140 מ"מ וגלגלים קטנים יותר. והכי חשוב - מה שלא תצליחו לתמרן סביבו, תמשיכו ישר ותדרסו עם הגלגלים הגדולים.

 

המתלה האחורי שהותאם למשימה על-ידי Fox משלב רגישות למהמורות חדות, אבל מציע גם פרוגרסיביות ועמידות בפני סגירה אלימה. מרשים מאד. המזלג הקדמי הרשים לא פחות, אם כי הייתי מעדיף אותו מעט איטי יותר בחזרה, ומעט פחות גמיש ומתפתל בפניות הדוקות עם אחיזה גבוהה.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

ואם צריך לבודד רכיב מצטיין, הרי אלה המעצורים מסדרת XT. פעולה חדה, נשיכה החלטית, מינון כירורגי ועוצמת בלימה מדהימה. המעצורים האלו נותנים כל-כך הרבה בטחון, עד כי מצאתי עצמי בולם יותר ויותר מאוחר לתוך פניות. ממש מכפיל כוח ליכולת של האופניים האלו. העברת הכוח תפקדה כמצופה, בלי הפתעות. יחסי ההעברה מפוזרים היטב ועם שתי פלטות מלפנים אפשר למצוא יחס העברה לכל מכשול. ה-SLX שלפנים פישל מדי פעם, בעיקר במצבי עומס. 

 

וחובה גם לקטר פה ושם, בעיקר אחרי שהוצאנו סכום עתק על רכישה. נגיד. תצורת המתלה מגבילה את מרווח הגחון - ולא במקרה יש מיגון ייעודי מתחת לזרוע. לא כל הכבלים מנותבים דרך השלדה, וזה חבל. ויש מספר נקודות, סביב מיסבי ההיגוי למשל, בהן הצבע מתבקע ומתקלף. לא מתאים.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

אז?

האופניים האלו מאד הרשימו ביכולת לכסות הרבה קילומטרים בשבילי XC, אבל גם לתקוף ולהיות אגרסיביים מאד כאופני AM בסינגלים טכניים. גינות סלעים מתקבלות בברכה לא פחות משבילים מטופחים, מה שפותח מגוון שימושים עצום לזוג אחד ויחיד. יש אמנם כמה טענות שנובעות בין היתר מתג המחיר הכמעט בלתי אפשרי, אבל בסך הכל מדובר באופניים מדהימים ובעלי יכולת אדירה. אילו רק היה לנו סכום כזה פנוי לשעשועים.

 

*לאחר פרסום הכתבה ביקשו יבואני האופניים, חברת Recycle, להגדיש כי האופניים במבחן, מצוידים במפרט שבמבחן, ניתנים לרכישה ב-22 אלף שקלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים