שתף קטע נבחר

למחצית מהסופרמרקטים אין מספיק תחרות

לקראת יישום חוק המזון בדקה הרשות להגבלים עסקיים מאות סניפי רשתות מזון ומצאה כי כמעט חצי מהם פועלים באזור שבו יש רשת המרכזת כ-30% מכלל המכירות באותו אזור. לפי התוצאות, מרגע שייכנס החוק לתוקף תוכל הרשות לחייב רשתות מזון למכור חלק מסניפיהן

כמחצית מסניפי הסופרמרקטים בישראל פועלים באזור שבו יש תחרותיות נמוכה. כך עולה מנתונים שהציג היום (ד') הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים, ד"ר אסף אילת, בפני בכירי הרשות וגורמים מענף המזון. על פי הנתונים, מתוך 700 סניפים שנבדקו על ידי הרשות, כמעט חצי פועלים באזור שבו יש רשת המרכזת כ-30% מכלל המכירות באותו אזור. 7% מהסניפים פועלים באזור שבו פועלת רשת עם 3 סניפים לפחות המרכזת למעלה מ-50% מהמכירות באזור.

 

 

קניות בסניף רמי לוי בבני ברק (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
קניות בסניף רמי לוי בבני ברק(צילום: ירון ברנר)

 

הבדיקה של רשות ההגבלים העסקיים נעשתה לקראת כניסתו לתוקף של חוק המזון, שמבוסס על מסקנות ועדת קדמי. החוק אוסר, בין היתר, על רשתות מזון השולטות באזור מסוים לפתוח סניפים נוספים באותו אזור ללא אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. בנוסף, בית הדין להגבלים עסקיים רשאי לחייב רשתות אלה למכור סניפים באזורים הסובלים מריכוזיות והיעדר תחרות.

 

תיאסר פתיחת סניפים חדשים 

לקראת יישום החוק ערכו ברשות ההגבלים מיפוי של רמות התחרותיות, שבמסגרתו חולקה הארץ ל-3,030 אזורים סטטיסטיים, שבהם נבדק היקף המכירות של כל סניף וכל רשת. על פי התוצאות, נראה כי מרגע שייכנס החוק לתוקף, יתרחשו מקרים לא מעטים שבהם תאסור הרשות להגבלים עסקיים על פתיחת סניף נוסף של רשת מזון או תחייב רשת מזון למכור חלק מסניפיה.

  

הממונה על ההגבלים העסקיים, דייוויד גילה, התייחס היום לנתונים ולכניסת החוק לתוקף, ואמר כי "המחוקק נותן לנו את האמון שלו. חוק המזון פותר את הבעיות שהיו בחוק ההגבלים בנוגע לפתרון הכשלים בשוק המזון, שוק שבו הפגיעה בצרכן היא הכי יומיומית ומובהקת. זה אתגר גדול לאכוף אותו ואני בטוח שנעמוד בו בהצלחה".

 

סניף רשת 365 cost בעפולה (צילום: ערן יופי כהן) (צילום: ערן יופי כהן)
סניף רשת 365 cost בעפולה(צילום: ערן יופי כהן)

 

משמעות הנתונים היא שכמחצית מהסניפים בארץ נמצאים באזורים שבהם אסור הרשות להגבלים עסקים על הגורם הדומיננטי לפתוח סניפים נוספים. כ-7% נמצאים באזורים שבהם הרשות להגבלים עסקיים צפויה לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים בבקשה שיורה על מכירת חלק מהסניפים של הרשת הדומיננטית.

 

ברשות להגבלים עסקיים סרבו היום לחשוף את שמות האזורים, אולם מנתונים עסקיים שפורסמו לציבור ניתן ללמוד לכל הפחות מיהן הרשתות שצפויות להתמודד עם דרישות החוק החדש. על פי דירוג רשתות המזון של BDI לשנת 2013, שופרסל היא הרשת המובילה בארץ, עם מחזור מכירות של כ-11.5 מיליארד שקל.

 

מחזור המכירת של שופרסל כמעט כפול מזה של רשת המזון השנייה בגודלה בארץ - מגה. היקף המכירות של מגה ב-2013 היה כ-6.9 מיליארד שקל. במקום השלישי דורגה רשת שיווק השקמה של רמי לוי, עם היקף מכירות של 2.8 מיליארד שקל.

 

מהנתונים עולה כי היקף ההכנסות של שופרסל בלבד, מהווה כ-34% מהיקף ההכנסות הכולל של רשתות המזון בארץ. היקף ההכנסות של מגה מהווה 20% מהיקף ההכנסות הכולל. כלומר, שתי רשתות המזון הגדולות במדינה מחזיקות למעלה ממחצית השוק והן ככל הנראה גם הרשתות הדומיננטיות באזורים שסומנו על ידי הממונה על ההגבלים.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ערן יופי כהן
ענף בלי תחרות
צילום: ערן יופי כהן
מומלצים