כאוס מוניות באירופה: נהגים נגד האפליקציה
אלפי נהגים משתקים היום אזורים בלונדון, ברלין, רומא ומדריד, במחאה על האפליקציות למוניות שמטלטלות את הענף ולטענתם יוצרות תחרות לא הוגנת
נהגי מוניות בלונדון, פריז וערי בירה אחרות באירופה גורמים היום (ד') לכאוס ברחובות במסגרת שביתה ענקית, במחאה על האפליקציות החדשות שהגיחו לאוויר העולם בשנתיים-שלוש האחרונות, ושמאפשרות לצרכנים להזמין מונית אל ביתם בלחיצת כפתור על פי מיקום. האפליקציות האלה, שאחת המפורסמות בהן היא Uber, טלטלו את ענף המוניות האירופי ויוצרות קשיים עבור נהגי מוניות במקומות אחרים בעולם, כולל ישראל. הנהגים באירופה טוענים כי מכמה סיבות, הן נותנות לנהגים המשתמשים באפליקציה יתרון לא הוגן.
עוד חדשות מהעולם :
- מי גאון של אמא? רק בן 10 וכבר סיים תיכון
- קוקאין לכל דורש: המונדיאל של סוחרי הסמים
- אל-קאעידה בעיראק: "נמות או שנשלוט בכם"
- 34 ק"ג אחרי 700 ימי מצור: "אכלתי צמחים"
בלונדון קבעו כעשרת אלפים נהגי מוניות להתכנס אחר הצהריים בסמוך לכיכר טרפלגר, אחד ממרכזי התיירות בעיר. בפריז חסמו מאות נהגי מוניות את נמלי התעופה של הבירה, והם עשו זאת הבוקר בשעה שבה התנועה והצפיפות בדרכים הן הגדולות ביותר. מחאות של נהגי מוניות נערכות היום גם במדריד, רומא, מילאנו וברלין, על רקע התלונות שנשמעות זה זמן רב על התחרות מצד מוניות בלתי מורשות, טענות שמתמקדות באתגר החדש שהטכנולוגיה מציבה כעת בפני הנהגים.
חברת Uber שמושבה בקליפורניה היא היעד המרכזי לזעמם של נהגי המוניות. החברה הזו פועלת ב-128 ערים ב-37 מדינות שונות, והשירות שלה הוא הבולט ביותר בגל של שירותי הסעות תלויי סמארטפון. Uber מאפשרת ללקוחות להזמין מכוניות ולשלם עבורן באמצעות הטלפון, והאפליקציה מבוססת על טכנולוגיה שמזהה את מיקום הנהג ומיקום הנוסע ומקשרת את הנוסע לנהג המונית הקרוב ביותר.
נהגי המוניות המסורתיים, אלה שפועלים באמצעות מפעיל מרכזי, טוענים כי אלפיקציית Uber נותנת לנהגים המשתמשים בה והנשכרים באופן פרטי על-ידי הנוסעים יתרון לא הוגן. בלונדון הם טוענים בין השאר כי העובדה שהאפליקציה מחשבת את התעריף לפי מרחק הנסיעה והמשך שלה מהווה הפרה, משום שמדובר בשיטה זהה למעשה לזו של המונה המצוי במכוניותיהם של נהגי המוניות המורשים בעיר, מונה שרק להם מותר להשתמש בו. הם גם זועמים על כך שבניגוד לנהגים של Uber הנשכרים באופן פרטי, הנהגים המורשים נאלצים לשלם עד 240 אלף אירו בעבור הרישיון שלהם ולעמוד בתקנות שונות הנוגעות להכשרה.
פעילותה של Uber כבר נאסרה בבריסל, ובספרד היא נמצאת תחת בחינה בזכוכית מגדלת. האיחוד האירופי דווקא מנסה לקדם את השימוש בה, בטענה שהיא מועילה לצרכנים.
"אנחנו לא רוצים להביא לאיסור על פעילותה של Uber, אבל אם הם נכנסים למשחק, הם צריכים לעמוד באותם כללים וזה לא המקרה כרגע", אמרה סטיב מכנמרה, מזכ"ל התאחדות נהגי המוניות המורשים בלונדון. למקנמקרה קריירה של 20 שנה כנהג מונית, והוא אמר כי יהיה מרוצה מאוד אם 10,000 מוניות אכן יתכנסו בכיכר טרפלגר: "זה יגרום שיבושי תנועה גדולים". התאחדות נהגי המוניות המורשים של לונדון כבר פנתה לבית המשפט העליון כדי שיתערב בסוגיה.
מחאת הנהגים בלונדון גררה מחאות דומות של נהגים ברחבי אירופה, שם ההתמקדות ב-Uber הציתה ויכוחים עזים בנוגע לשימוש במוניות פרטיות. נהגים שיתקו לאחרונה כבר כמה פעמים כבישים בצרפת. מאות נהגים חסמו גם היום את נמלי התעופה רואסי ואורלי בפריז. רבים
מהם הניפו שלטים שעליהם נכתב "מוניות בשביתה" ו"לא לתחרות בלתי הוגנת". מנואלה קינה, נהג מונית זה חמש שנים, סיפר: "לקוחות צריכים לבחור בעצמם את הדרך שבה הם נוסעים, אבל את החוק צריך לקיים".
ברומא, נהגי מוניות צפויים לקיים שביתה מסוג אחר: הם יחייבו את הנוסעים ב-10 אירו בלבד לנסיעה, כדי להשתוות למחירים שמציעים המתחרים שמשתמשים באפליקציות. במילאנו ובמדריד שובתים נהגי המוניות המורשים לאורך כל היום, ושיירות של מוניות צפויות לחסום כבישים בברלין ובהמבורג.