סוף לנהגי משאיות? ההולנדים רוצים משאיות ללא נהג
קבוצת יזמים הולנדים, יחד עם המשרד לתשתיות וסביבה, פועלת כדי לצמצם את מספר נהגי המשאיות, ולהשיק משאיות אוטונומיות בתוך שנים ספורות - כדי לשפר את הבטיחות בדרכים ולצמצם את זיהום האוויר
הולנד מקדמת יוזמה שתאפשר תנועת משאיות ללא נהג - כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. התוכנית עשויה לתרום לקידום רכב אוטונומי לא רק במדינה, אלא בכל רחבי אירופה - שכן ביבשת נהוגה תנועה נרחבת של משאיות בין מדינות שונות.
קבוצת חברות לוגיסטיקה וטכנולוגיה חשפו השבוע תוכניות למשאיות ללא נהג, שיוכלו להעביר סחורה מנמל רוטרדם - נמל הסחורות הגדול באירופה - לערים בהולנד. ליישום התוכנית הציבו לעצמם היזמים חמש שנים, זמן מקביל לזה בו אמורה להגיח לעולם מכונית ללא נהג סדרתית. זאת לפי תוכניות שחשפו מספר יצרניות רכב, בהן מרצדס, ניסאן ופורד.
מסחרית של פורד ללא נהג:
צמצום מעורבות משאיות בתאונות
במדינות רבות בעולם, בהן ישראל, נהגי משאיות מעורבים בתאונות דרכים - חלקן קשות ביותר - בשיעור גבוה מחלקם באוכלוסיית הנהגים. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בשעות הנהיגה הרבות והנסועה הגבוהה במיוחד שצוברים נהגי משאיות במהלך יום עבודה. שימוש במשאית רובוטית יאפשר להעלים גורמי תאונות בולטים כמו עייפות, היסח דעת ונהיגה שלא בהתאם לתנאי הדרך.
הרשויות בהולנד, שמעוניינות לעודד פתרונות בטיחותיים וירוקים לתחבורה, בוחנות בימים אלה את החוקים הנדרשים לשינוי בכדי לאפשר תנועת כלי רכב לא מאוישים בדרכים הציבוריות. כן נבחנים השינויים הנדרשים לתשתיות והטכנולוגיות התשתיתיות הייחודיות שיסייעו לתפקוד כלי רכב אוטונומיים. שרת התשתיות והסביבה, מלאני שולץ, הגישה לאחרונה מכתב עמדה המתאר את תוכנית הפיתוח בנושא.
לפי שולץ, קידום רכב אוטונומי מתחיל מהדמיות מחשב. לאחר מכן משאיות אמיתיות יחלו בנסיעות לא מאוישות במתחמים סגורים, ואם שלבים אלו יעברו בשלום יקודם שילובן בצי הרכב המסחרי ההולנדי.
"אנחנו מאוד מעוניינים למצוא שותפים בעולם איתם נפתח את הנושא", ציינה מרין וייט, דוברת המשרד לתשתיות וסביבה. "יש אין ספור יתרונות. מכוניות ללא נהג זקוקות לפחות מקום נסיעה ולכן משתמשות בכבישים ביעילות גבוהה יותר. הן נמנעות מפקקי תנועה ומפחיתות את מספר התאונות. הן גם ידידותיות יותר לסביבה".
וייט מתייחסת לכך שמכוניות המנוהלות על-ידי חיישני קרבה, יכולות לנוע במרחק קטן יותר מהרכב מלפניהם ומזהות מוקדם יותר מצבי סיכון. בהתאם הן יכולות לנוע בשיירות צפופות יותר ובמהירות קבועה, שמסייעת להפחתת גודשי תנועה. עובדה זו גם מצמצמת האצות ובלימות, מה שמוריד את תצרוכת הדלק והזיהום.
ההצעה ההולנדית מגיעה קרוב לחודש לאחר שגוגל הודיעה כי היא מפתחת מכונית ללא נהג לשני נוסעים, ומקווה לשווק 200 יחידות ממנה עד שנת 2020. יצרניות רכב גדולות הביעו אף הן כוונה דומה, כאשר חלקן הציגו אבי-טיפוס מתקדמים המסוגלים לנוע בכביש ציבורי ללא התערבות נהג.