מבחני בטיחות חדשים: הצרפתיות מתרסקות
ה-Euro NCAP העניש את רנו מגאן ופיז'ו 301 ותאומתה סיטרואן C-אליזה בציון בטיחות נמוך - שלושה כוכבים - בגלל מחסור באביזרי בטיחות. גם MG3 הסינית כשלה במבחן
לשלוש מכוניות צרפתיות חסרות מערכות בטיחות חשובות - כך קובע ה-Euro NCAP, הארגון לבדיקת בטיחותן של מכוניות חדשות. רנו מגאן, פיז'ו 301 וסיטרואן C-אליזה, מציעות מעט מדי אביזרי בטיחות, ולכן זכו לציון שלושה כוכבים בלבד - שנחשב לנמוך מאוד כיום.
למרות שרנו מגאן עמדה בדרישות ההגנה הפאסיבית על מבוגרים, ילדים והולכי רגל בכדי לקבל חמישה כוכבי בטיחות, ציון נמוך במיוחד לעזרי הבטיחות הפיל אותה לציון שלושה כוכבים. מדובר במבוכה לא קטנה ליצרנית הצרפתית, שהייתה ראשונה לקבל חמישה כוכבים לפני יותר מעשור. המגאן הייתה משפחתית קומפקטית ראשונה לקבל ציון זה, מה שסייע לקמפיין רחב-היקף של רנו בנושא בטיחות - גם בישראל.
גורל דומה נרשם לסיטרואן C-אליזה ואחותה התאומה פיז'ו 301, שתי מכוניות המיועדות למדינות מתפתחות (ומשווקות גם בישראל, אך כמעט ולא מוצעות באירופה). השתיים דורגו בציון ארבעה כוכבים בכל המדדים, למעט עזרי בטיחות שם נפל הציון לשלושה כוכבים. ה-Euro NCAP דורש ממכונית לעמוד ברף מינימלי בכל ארבעת המדדים בכדי לזכות בציון מסוים.
כשלון משמעותי יותר רשמה MG3, הסופר-מיני הסינית שנושאת את שם המותג הבריטי הוותיק. המכונית זכתה לשלושה כוכבים - לאחר שכשלה במבחן ההגנה על מבוגרים והציעה מעט מדי עזרי בטיחות. במבחני הגנה על ילדים והולכי רגל דורגו ציוניה כארבעה כוכבים. ה-MG3 לא משווקת בישראל לפי שעה, אך עשויה להגיע אלינו תחת זיכיון הייבוא של חברת לובינסקי (יבואנית MG, סיטרואן ופיז'ו).
שתי מכוניות נוספות שדורגו וזכו לציונים מכובדים, הן פול'סווגן גולף ספורטסוואן - גרסת מיניוואן של הגולף, ופורד טורנאו קורייר - מסחרית קטנה. הספורטסוואן זכתה לציון חמישה כוכבים, בעוד שהקורייר הסתפקה בארבעה, ציון מכובד לרכב מסחרי. שני דגמים אלו עדיין לא משווקים בישראל.
מהם עזרי בטיחות?
ה-Euro NCAP מחמיר בשנים האחרונות את הדרישות בהן צריכות מכוניות חדשות לעמוד. מלבד מבחני הריסוק המסורתיים - חזיתי, צידי, פגיעה צידית בעמוד ופגיעה מאחור - הארגון הוסיף ניקוד גם למערכות בטיחות שונות, החל בכריות אוויר, חגורות בטיחות, בקרת יציבות ו-ABS, ועד למערכות מתקדמות יותר דוגמת מערכת לסיוע בבלימה, התראה נגד הירדמות ועוד.
בנוסף, מדי שנה כמעט עולים הציונים שנדרשת מכונית לקבל בכדי לזכות בציון חמישה כוכבים. לשם דוגמה, בשנת 2013 ציון המינימום בהגנה על הולכי רגל בשביל לקבל ארבעה כוכבים עמד על 25% בלבד, בעוד שהשנה הוא נקבע על 40%. ושינוי משמעותי נוסף שהוביל לכשלון של ה-301/C-אליזה והמגאן - החל משנת 2014 ציון עזרי הבטיחות תופס 20% מהציון הכללי, לעומת 10% בלבד אשתקד.