סקר: חוסר במחשבים פוגע בלימודים בישראל
ה-OECD בדק את תנאי הלימודים בחטיבות הביניים ב-34 מדינות ומצא: רוב המנהלים הישראלים טוענים שמחסור בציוד וגלישה איטית פוגמים בהוראה
עוד בחדשות:
- 50 צוותי כיבוי בירושלים: הצתה גרמה לאש?
- חשד לשוחד: 700 אלף ש' מקבלן לבן אליעזר
- נשיא זמביה והביקור המסתורי בישראל
סקר "טאליס" (Teaching and Learning International Survey) מאפשר לישראל בפעם הראשונה לערוך השוואה של נתונים ומידע הממוקדים במורים בשלב חטיבת הביניים. בין היתר נבדקים בו היבטים הנוגעים לפרופיל המורים, לתפיסות ופרקטיקות בהוראה, לאקלים בית ספרי, מנהיגות ועוד. המחקר הקיף 34 מדינות, מתוכן 24 חברות בארגון.
27% מהמנהלים הישראלים דיווחו שהמחסור במחשבים פוגע מאוד ביכולתם לספק הוראה איכותית. רק במקסיקו ורומניה היה שיעור גבוה יותר.
עוד עלה מהנתונים כי 50% מהמנהלים בישראל דיווחו שגישה מוגבלת לאינטרנט מהווה גם היא גורם הפוגע ביכולת לספק הוראה איכותית (בהשוואה לממוצע הבינלאומי שהוא 31%). 53% מהמנהלים הישראלים דיווחו שמחסור במורים מוסמכים או איכותיים מהווה גם הוא גורם הפוגע ביכולת לספק הוראה איכותית.
עוד עולה מהנתונים כי הגיל הממוצע של המורים בישראל הוא 42, בדומה לממוצע במדינות המשתתפות האחרות (43). 73% מהמורים בישראל מועסקים במשרה מלאה, לעומת 82% מהמורים במדינות המשתתפות בממוצע. 10% מהמורים בבתי הספר דוברי עברית ו-20% מהמורים בבתי הספר דוברי ערבית מועסקים במשרה חלקית מפני שלדבריהם לא הייתה אפשרות למשרה מלאה.
13% מהמנהלים בישראל דיווחו על תדירות של לפחות פעם בשבוע שבה הם נתקלים במקרה של אלימות,
לעומת הממוצע הבינלאומי שעומד על 16%.
36% מהמורים בישראל הסכימו כי מרגע תחילת השיעור עליהם לחכות זמן לא מבוטל עד שהתלמידים נרגעים, לעומת 29% בשאר המדינות השתתפות.
מהנתונים עולה כי המנהלים בישראל מסופקים מאוד מעבודתם. 90% מהם מביעים סיפוק מקצועי מעבודתם, ורק 5% מביעים חרטה על החלטתם להיות מנהלים. תחושת הסיפוק המקצועי של מנהלים ומורים בישראל גבוהה מזו שדיווחו עמיתיהם במדינות המשתתפות (פער של 10-5 אחוזים בממוצע)
בין המדינות המשתתפות פרט לישראל: איטליה, אוסטרליה, ארה"ב, יפן, פורטוגל, קפריסין, רומניה, פינלנד. במחקר השתתפו 3,403 מורים המלמדים בכיתות ז'-ט' מכל העולם ו-191 מנהליהם הישירים מ-195 בתי ספר. הנתונים נאספו באמצעות שאלונים למורים, במהלך החודשים מרץ-מאי 2013.