25 מדינות - 25 עיבודי פוטושופ לפנים
עיתונאית ובלוגרית שלחה את תמונתה לעורכים גרפיים מ-25 מדינות וביקשה מהם "היפכו אותי ליפה". ככה נראות התוצאות ברחבי העולם
העיתונאית והבלוגרית אסתר הוניג הראתה איך מניפולציות פוטושופ על פיה ישתנו ממדינה למדינה, באלבום מקוון שאליו העלתה דוגמאות מ-25 מדינות, כך לפי באזפיד.
תוכנת פוטושופ של אדובי הומצאה לפני 27 שנים, על ידי מפתח שרצה לשפץ ולתקן תמונות של זוגתו שישבה על החוף. למרות שיש כלי עיבוד גרפיים רבים, פוטושופ הפכה מאז לפופולרית ומוכרת, ובהמשך לשם עצם לכל מניפולציה גרפית וריטוש שעושים לתמונות, והחליפה את האייר-בראש.
בפרויקט שכותרתו "לפני ואחרי", הוניג מספרת שהיא מנסה לבחון את מודל היופי השונים ברחבי העולם. היא מספרת שפנתה דרך אתרי דרושים לעצמאיים כמו פיבר הישראלית ל-40 עורכים גרפיים מקצוענים וחובבים ותמורת תשלום, ביקשה רק "הפכו אותי ליפה". התוצאות, היא אומרת היו תלויות ברעיון של יופי לתפישתו האישית כל גרפיקאי, שמושפעים גם מהקשרים תרבותיים סביבו.
כל מדינה עם פוטושופ משלה
בישראל למשל, הפכו את גוון העור לאדמדם יותר ועיבו את השפתיים והגבות שהפכו לכהות יותר. בהודו הפכו אותה ליותר ציורית עם פחות קימורים בגוף וגם מחקו חלק מהעצמות. במרוקו כיסו אותה והשאירו רק פנים חשופות והוסיפו איפור עדין לעיניים ולשפתיים.
בפיליפינים (בגירסה אחת) הדגישו את שפתיה, הוסיפו שיער עצום פזור ומתנפנף וגם שרשרת. בארצות הברית מתחו לה קצת את העיניים, הוסיפו לה רעמת שיער, סומק והדגשה על השפתיים ואף הגדילו קצת את ראשה. הגרמנים הפכו אותה לבובה גותית.
"פוטושופ מאפשר לנו להגיע לאידאלים הבלתי מושגים של יופי", היא מסכמת, "אבל כשמשווים אותם ברמה הבינלאומית הנסיון להגיע לאידאל כזה מתעתע בנו".