שתף קטע נבחר
 

אופני שטח - כך תרכבו נכון בסיבוב

רוצים לרכוב מהר ובטוח יותר? שלטו בטכניקת הסיבוב כדי לתת בראש לכל אלו שיש להם יותר כושר מכם

לפני משהו כמו 20 שנים סיקרתי מירוץ אופנועים בגלבוע. אורח הכבוד היה סטפן פטרהנסל, מגדולי רוכבי ונהגי מירוצי הסיבולת בהיסטוריה. כשאני מצויד במצלמה לעבודה וביחצ"נית לחברה, יצאתי לשטח והתמקמתי מול פנייה חצצית וחלקלקה. חלף זמן וראשוני הרוכבים החלו להגיע - המיטב דאז בסצינת המירוצים המקומית. כולם מהירים מאד, מגיעים בהחלקה על הצד, עם גלגל אחורי נעול, מתאמצים לשלוט באופנוע, מאיצים בחוזקה מהפניה עם גלגל שמתחנן לקצת אחיזה ונעלמים חזרה בין העצים בתוך עננת אבק ורסס עצום של חצץ. דרמה מוטורית במיטבה.

 

  • עוד כתבות על אופניים? אתר שטח

 

כך עושים זאת נכון (פדר, גלבוע, בר) (פדר, גלבוע, בר)
כך עושים זאת נכון(פדר, גלבוע, בר)
 

 

ואז הגיע פטרהנסל, בפעם הראשונה שלו על השביל הבעייתי הזה. הרוכב האגדי הגיע עומד על הרגליות, בלם את האופנוע בקו ישר, האיץ בקשת אחידה על החצץ ונעלם אף הוא בין העצים. הוא היה הרבה, אבל ממש הרבה יותר מהיר מכולם. ובאופן כמעט בלתי נתפס, בקושי הזיז את האבנים הקטנטנות ממקומן, כאילו הפיזיקה מתנהגת קצת אחרת במחיצתו.

 

פניה על אופניים

לרכיבה על אופניים יש שני מרכיבים מרכזיים: כשר וטכניקה. בואו וניגע בטכניקה שכן בינינו, בשלב זה של גידול הכרס, לכולנו קל יותר להשתפר בה והתוצאות ניכרות מיד. וברכיבה על אופניים, לטכניקת הפניה יש משקל ניכר, שכן אין הרבה כלי רכב בהם אתם שוקלים יותר מהכלי בעזרתו אתם מנסים להתקדם. ואם אופני הרים ממוצעים שוקלים כ-14 ק"ג, הייטקיסט ממוצע שוקל פי 4 לפחות. ומה שאני מנסה לומר הוא שתנוחת הרכיבה והמיקום שלכם על האופניים וביחס לקרקע, הם בעלי משמעות רבה במובנים של אחיזה ופניה וכנגזר מכך - מהירות הרכיבה שלכם והקצב בו אתם חולפים על-פני מסלול נתון.

 

וכך ממש לא (פדר, גלבוע, בר) (פדר, גלבוע, בר)
וכך ממש לא(פדר, גלבוע, בר)
 

 

אבל עוד קודם. באחד מקורסי הנהיגה שעשיתי, אמר לי מדריך הנהיגה (באנגלית עם מבטא גרמני כבד): "Go In Preperd". והוא לא התכוון לגילוח של הבוקר. הכוונה היא להכנס לפניה כשאתה מוכן ליציאה ממנה. וזה אומר - מהירות נכונה, הילוך מתאים וקו נכון. וזה נכון גם באופניים. באלו יהיה עליכם להכין גם את האופניים לקטע מפותל - למשל: להוריד את המושב.

 

כל טיפול נכון בפניה מתחיל הרבה קודם. בחירת הקו - רחב ככל האפשר, עם מקסימום אחיזה שהשביל מסוגל לאפשר, כניסה לעומק הפניה ושוב יציאה רחבה - הכל כדי לשמור על התנע ולזרום דרכה. חשוב להשלים את הבלימה לפני שנכנסים ומטים את האופניים. חשוב להיות בהילוך אשר יאפשר לכם להאיץ ביעילות החוצה ממנה.

 

חלוקת משקל

לא רבים מודעים לכך, אבל מדובר בנושא לא פחות מקריטי, אשר עשוי להבדיל בין פניה מוצלחת להתרסקות כואבת. מה עושים? מרכזים את משקל הגוף על הדוושה החיצונית לפניה - פונים שמאלה, משקל על דוושת ימין. שימו לב, הדוושה צריכה להיות בנקודה הנמוכה ביותר, כשהקרסול יורד ומותח את גיד אכילס. חשוב לא פחות, בזמן הפניה חשוב להטות את האופניים, ולא את הגוף הנותר במרכז הכובד, ומפעיל כך לחץ על הצמיגים. הישבן אינו על המושב, אלא באוויר, והמרפקים גבוהים ומשוחררים כדי לתקן היגוי ככל הנדרש. ביצוע נכון של הטכניקה יגלה לכם שכמעט ואין עומס על הידיים וההיגוי נעשה כאילו מעצמו - מעצם ההטייה.

 

כאן זה לא משנה (תומר פדר) (תומר פדר)
כאן זה לא משנה(תומר פדר)

 

יתרון נוסף של הטכניקה הזו הוא שאתם ממוקמים במצב מושלם גם כדי להתמודד עם אבדן אחיזה. החלקה של הגלגל האחורי, או הקדמי, לא יהיו כה דרמטיים ותוכלו לטפל בהם ביעילות.

 

טעות נפוצה היא להשכיב את האופניים יחד עם הגוף, כאילו אתם רוכבי אופנועי מירוץ על מסלול אספלט. וזה כל ההבדל, שכן תנוחה כזו מועדפת כל-עוד האחיזה מושלמת. בשאר הזמן, מרכז הכובד ינוע רחוק מאד לתוך הפניה מנקודות המגע של הצמיגים עם השטח, ואלו יאבדו מאחיזתם בקלות רבה. גרוע מזה, גופכם יהיה ממוקם באיזור הגרוע ביותר כדי להתמודד עם ההחלקה ויש סיכוי יותר מסביר שתטעמו מרגבי אדמת הקודש.

 

כמו בנהיגה ספורטיבית ברכב או על אופנוע, כמו בסקי שלג וכמעט בכל ספורט בו אתם נעים מהר כולל אופניים - הנקודה אליה תגיעו היא הנקודה בה תנעצו מבט. גם את זה צריך לתרגל ובהמשך יהפוך לטבע שני, שיאפשר לכם אגב גם להפוך לנהגים טובים (ובטוחים) יותר בכביש.

 

הביטו רחוק, בחרו את קו הרכיבה עשרות מטרים קדימה. אם אתם תקועים עם האף על הגלגל הקדמי, אתם נאלצים להגיב לשטח שלעולם יפתיע אתכם. בחרו את הקו הרחב לתוך הפניה, אתרו את נקודת ההשקה עוד בכניסה אליה, ואתרו קו יציאה אשר יאפשר לכם לשמור על התנופה. "זרימה" כבר אמרנו?

 

איך לתרגל?

לא חייבים מיד לצאת לסינגלים (אם כי זה אחלה). אפשר להתחיל לתרגל גם במגרש חניה ריק. רצוי להתחיל דווקא על אספלט שייתן בטחון ואחיזה ובהמשך להתקדם לעפר. הורידו את המושב, וציירו לכם מסלול סלאלום. התאמנו על הורדת הדוושה החיצונית בפניות, מתיחת הקרסול כלפי הקרקע והשכבת האופניים ולא גופכם. הקפידו להביט על היציאה מהפניה או אפילו על הפניה הבאה כדי ליצור זרימה מהטיה להטיה. לא לשכוח מרפקים למעלה ואם צריך לכוון מחדש את מיקום המנופים והשיפטרים - עשו זאת.

נתראה בסינגלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר bikepanel
דע כיצד אתה רוכב
צילום: אתר bikepanel
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים