מלחמת שלום הבנים
האובססיה המעוותת ל"שלום הבנים" הובילה לעסקות חילופי שבויים מופרכות. מדאיג שנורמה פסולה זו זוכה לגיבוי מהרמטכ"ל שהעניק מעמד שווה ל"ביצוע המשימה" ול"שובם של הבנים בשלום ובבטחה"
המשפט התמים לכאורה הזה, שמעמיד את "ביצוע המשימה" בדרגה אחת עם "השבת הבנים הביתה", מתמיה כשהוא בא מפי הרמטכ"ל. ראשית, מפני שהוא מעניק לגיטימציה לציפיות לא ריאליות מצה"ל שכבר קיימות בציבור הרחב בישראל ופוגעות ביכולתו להתמודד במצבי משבר. שנית, המשפט הזה גם מציב במשתמע דרישה בפני מפקדי צה"ל בכל הרמות שאם תבוצע, היא עלולה לגרום לתוצאות הרות אסון במלחמה הבאה.
עוד בערוץ הדעות של ynet
הם חוקרים גם אוטיסטים / אביעד פרידמן
אנחנו עובדי הקבלן עולים לכם ביוקר / רבקה ויטנברג
כל מי שלחם פעם יודע שביצוע משימה תחת אש - גם אם המפקדים והחיילים הם אנשים שקולים ומנוסים לעילא - כרוך לרוב בהרוגים ופצועים בקרב כוחותינו. למרבה השמחה, לא כל המשימות הקרביות אמורות להתבצע או מתבצעות תחת אש. כך זה למשל בתקופה הנוכחית שבה מודיעין טוב, הערכת סיכונים, תכנון וחיפוי נכונים ממזערים את הסכנות האורבות לכוחותינו הפועלים בשטח במשימות ביטחון שוטף או במשימות סיכול ושיבוש חשאיים של כוונות האויב. אבל אפילו בעת הזאת, משימות שגרתיות שהסיכון הנשקף מהן לחיילים הוא נמוך, נגמרות לעיתים למרבה הצער עם אבידות בצדנו, לרוב בגלל סיבות שאין למפקדים או לחיילים שליטה עליהן, לעיתים בגלל טעויות אנוש או רשלנות.
קודם כל להילחם
שדה הקרב הוא ממלכת האי-ודאות שבו החלטות מתקבלות בשבריר שנייה והוא מועד לטעויות. לכן קבעו בכל הצבאות המערביים וכמעט כל התיאורטיקנים העוסקים בהוויה הצבאית כי לביצוע המשימה יש בכל מקרה עדיפות על השמירה על חיי הלוחמים ושלמותם הגופנית. מדוע? מפני שכאשר מפקד או חייל מחליטים ששובם של הבנים הביתה חשוב יותר מביצוע המשימה הם פשוט קמים ובורחים משדה הקרב. כפי שקורה עכשיו, למשל, לצבא העיראקי לנוכח מתקפת הג'יהאדיסטים של דאע"ש. התוצאה היא תבוסה הרת אסון לאוכלוסייה האזרחית ולצבא גם יחד. מדינת ישראל, מטעמים מובנים, אינה יכולה להרשות עצמה את הלוקסוס הזה.
לכן, גם במסמך "רוח צה"ל" המגדיר את ערכי היסוד שעל פיהם אמורים מפקדי וחיילי צה"ל להתנהג ולהתנהל יש התייחסות ברורה לסוגיה זו. עקרון "הדבקות במשימה והחתירה לניצחון" הוא הראשון מבין עשרת העקרונות המפורטים בו. יתרה מזאת, מחברי המסמך מדגישים שלעיקרון זה עדיפות על פני שאר העקרונות. "חיי אדם" נמצא רק במקום חמישי. וכך אומר מסמך "רוח צה"ל": "החייל ילחם ויפעל באומץ לב נוכח כל הסכנות והמכשולים שבפניו, וידבק במשימתו בנחישות ובתבונה עד כדי חירוף הנפש". האם פירושו של דבר שתמיד צריך "לחרף את הנפש" כדי לבצע את המשימה? לגמרי לא! הפרקטיקה הצבאית מכירה לא מעט משימות צבאיות וקרביות למהדרין שבהן המפקד או הדרג המדיני קובעים מראש שאפשר לסגת ללא ביצוע המשימה אם נשקפת סכנה לחיי לוחמינו או אפילו אם נשקפת סכנה לחיי אזרחים תמימים במחנה האויב.
תגובה היסטרית לנפגעים בקרב
גנץ הוא מפקד/לוחם שמכיר אמיתות אלה על בוריין. אך דבריו בבה"ד 1, הנוגדים לכאורה את "רוח צה"ל", לא היו פליטת פה מקרית. הצבת השמירה על חיי הבנים על מדרגה נורמטיבית אחת עם ביצוע המשימה משקפת הלך רוח ותפישה מנטלית שגויים הרווחים כבר שנים בציבור הישראלי ובצה"ל. הרבה דיו והקשות מקלדת כבר נשפכו על הסיבות והגורמים הפסיכולוגיים והחברתיים לאותה תפישה מזיקה המעדיפה את "שלום הילדים בכל מחיר" על פני האינטרס הלאומי הקיומי של כלל האזרחים. זו תוצאה של חברה עייפה ממלחמות ששוב אינה חשה מאוימת כמו בעבר ולכן גם אינה מוכנה להקריב את היקר לה מכל כמו בעבר. זה נובע מאובדן האמונה של חלק מהציבור בצדקת השליטה בכוח על מיליוני פלסטינים ביהודה ושומרון ואולי זה פועל יוצא מהכמיהה שלנו להיות סופסוף חברה אזרחית שבה כל אחד יכול לממש את עצמו ואת שאיפותיו בלי לדאוג לכלל.
בכל מקרה, זו תופעה די חדשה שתחילתה בשלהי שנות התשעים במאה הקודמת. אולם הביטוי המובהק ביותר היה בעת מלחמת לבנון השנייה שבה הציבור בעורף ספג הרס ואבידות באיפוק יחסי אך הגיב בהיסטריה למידע על אבידות בקרב "הילדים" (חיילי צה"ל) שיצאו לשתק בלבנון את אש הרקטות על חיפה ובית שאן. לא רק הציבור האזרחי נהג באורח משונה באותה מלחמה. גם לוחמי גולני והצנחנים כמו הפיקוד הבכיר של צה"ל התמקדו בעיקר בפינוי פצועים ובהצלתם מאשר בלחימה באויב ובביצוע המשימות. נכון שהדרג הפוקד בצה"ל לא הגדיר את המשימות בבהירות הרצויה או שלא הגדירן בכלל, מה שמנקה במידה מסוימת מאשמה את הלוחמים והמפקדים שהיו בשטח. אבל אסור להתעלם מהכלל הצה"לי שקבע הרבה לפני אותה מלחמה וקובע גם היום שבעת קרב יש לתת עדיפות ללחימה באויב ורק כשזו הסתיימה מגיע תור הטיפול בפצועים.
עסקת שליט עולה לנו ביוקר
במלחמת לבנון נשבר הכלל הזה. רבים מדי עסקו במרץ בחילוץ פצועים לקול תשואות העורף האזרחי ושכחו להילחם. כתוצאה מהיעדר פעילות התקפית נחושה ודבקה במשימה על הקרקע היו בצדנו אבידות מיותרות נוספות. מה שגרוע יותר, בגלל החשש מאבידות ומתגובת הציבור האזרחי, שובש לחלוטין תהליך קבלת ההחלטות של הדרג המדיני שהתלבט וזגזג ומשך ללא צורך את הלחימה. רק הפעולה המרשימה של חיל האוויר בתחילת אותה מלחמה הצילה את המצב והפכה את הפיאסקו להרתעה נטו המחזיקה מעמד עד היום.
אותה אובססיה מעוותת ל"שלום הבנים" הביאה את מדינת ישראל לחתום על עסקות חילופי שבויים מופרכות. כמו העסקה המקוממת שנעשתה עם חיזבאללה אחרי מלחמת לבנון השנייה שבה שחררנו מחבלים-רוצחים חיים וכמה גויות מחבלים תמורת הזכות להביא את גופות הלוחמים רגב וגולדווסר ז"ל לקבר ישראל. אבל השיא היה כמובן עסקת גלעד שליט שבה הלחץ הציבורי-יחצ"ני על הממשלה להחזיר הביתה חייל שבוי במחיר מופקע ייצר בשנים האחרונות עשרות ניסיונות חטיפה שסוכלו למרבה המזל, אך גם מבצע חטיפה אחד שצלח והפך לפיגוע אסטרטגי בימים אלה.
החזרת "הילד שלנו" גלעד שליט עלתה ועולה לנו ביוקר. אני כבר חרד למה שמצפה לנו כשיתבררו תוצאות החטיפה. המסע חסר התכלית של אמהות החטופים לשטוח תחנוניהן בפני המועצה לזכויות האדם בז'נבה כמו גם הדברים הבוטים שהשמיעה אחת האמהות בכנסת אינם מבשרים טוב לגבי ההמשך. לכן מדאיג לשמוע את הרמטכ"ל מעניק במו פיו לגיטימציה לנורמה הציבורית החדשה וממליץ לקצינים הטריים להעניק מעמד שווה ל"ביצוע המשימה" כמו לצורך להבטיח את "שובם של הבנים בשלום ובבטחה". נורמת התנהגות זו שעלולה לעלות לנו ביוקר בין אם הפוליטיקאים המאיישים את ממשלת ישראל ידרשו לנהל משא ומתן על החטופים או גופותיהם ובין אם צה"ל יידרש לצאת למלחמה או למערכה מוגבלת בפעם הבאה.