פייסבוק ערכה ניסוי פסיכולוגי על משתמשים
לפני שנתיים פייסבוק ביצעה מניפולציות בפיד של קרוב ל-700,000 אנשים ללא ידיעתם כדי לבחון "הפצת רגשות". השיטה: העלמת סטטוסים. לייק?
ניסוי שערכו חוקרים מאוניברסיטת קורנל בפייסבוק בידיעת הנהלת הרשת החברתית מעורר הדים - לא רק בשדה המחקר שלו. במחקר שנערך ב-2012 (ופורסם כעת) בוצעו מניפולציות על הפיד של 689,003 אנשים שנבחרו ללא ידיעתם. לצורך הניסוי, פייסבוק העלימה מהפיד סטטוסים לפי הפרמטרים של הניסוי, ויצרה פידים מלאכותיים.
החוקרים בפייסבוק ובאוניברסיטת קורנל מספרים שניסו לבדוק השפעות של הדבקת רגשות באמצעות הסרת סטטוסים נבחרים (חיובים או שלייליים) מפיד החדשות- העמוד הראשי של פייסבוק שגולשים בו מהמחשב או מהסאמרטפון, ובו כל העדכונים מהעמודים והחברים של הגולשים.
על פי התוצאות "כשהיו פחות התבטאויות חיוביות (בפיד), אנשים כתבו פחות סטטוסים חיוביים ויותר סטטוסים שליליים", וגם להפך. מסקנת החוקרים היא כי "התוצאות מראות כי הרגשות שמובעים בפייסבוק משפיעים על הרגשות שלנו", וכן כי אין הכרח לתקשורת בין אישית וסימנים לא ורבליים כדי להדביק אחרים ברגשות.
מסירים סטוסים חיוביים ושליליים
"כשאדם העלה את פיד הפייסבוק שלו", מסבירים החוקרים, "סטטוסים שהכילו תוכן רגשי רלווטי - קיבלו סיכוי של 10 עד 90 אחוזים להיות מוסרים מהפיד, באותה צפייה". החוקרים מבהירים כי התוכן לא הועלם לגמרי, וכי ניתן היה לצפות בו באופן ישיר בעמודים של החברים, או בצפיות בפיד מאוחר או מוקדם יותר. אבל לצורך הניסוי, ברגעים נתונים, הסטטוס נסתר מעינו של מי שפתח את פייסבוק והיה בקבוצת הניסוי.
החוקרים הסירו סטטוסים "חיוביים" ו"שליליים" על פי מילות מפתח שבהן נעשה שימוש בניסויים קודמים בנושא הבעת רגשות בטקסט. קבוצת ביקורת הייתה סטטוסים שהוסרו באופן אקראי לחלק מהמשתתפים בניסוי. לאחר מכן, החוקרים ניתחו את הסטטוסים שהעלה כל גולש שעל הפיד שלו נערכה המניפולוציה וניתחו את הרגשות שהביע בכלים דומים.
מוכנים להשתתף בניסוי?
הפיד הוא בעצם אלגוריתם שאמור לסדר סיפורים שיקבלו את תשומת הלב שלנו. בפייסבוק טוענים כי בכל רגע נתון אפשר להחשף ל-1,500 סיפורים ועליהם לתעדף את הסיפורים המתאימים ביותר וכי אין אפליה - אלא קידום אורגני של תוכן על פי עניין ורלווטיו.
הביקורת על פייסבוק היא שעמוד יכול להגיע לקהל שלו רק אם ישלם על קידום הסטטוסים וכי השיטה הנוכחית של פייסבוק בעייתית.
מאידך, במחקר שפורסם אתמול החוקרים כן עושים מניפולציה על הפיד, לפחות של משתתפי הניסוי, וכך מוכח שפייסבוק משפיעה באופו ישיר על המידע לפי הצרכים שלה. ולא באופן עיוור. זאת ועוד: המחקר שאלות אתיות - בעצם זה ניסוי וירטואלי בבני אדם, ושינוי של החוויה האישית לכמה מאות אלפי אנשים.
החוקרים מסבירים להגנתם כי הם לא ראו את הטקסטים עצמם וכי המניפולציה הייתה אוטומטית וכי הגולשים שהשתתפו בניסוי הסכימו לכך, כנזגרת מההסכמה שלהם לתנאי השימוש הכלליים של פייסבוק שם כתוב כי לפייסבוק שורה הזכות לבצע בדיקות, ניתוחים ומחקרים על המידע.