ספונטני או מחושב: מה סגנון הניהול שלכם?
האם אתם מגיעים לפגישות עם רשימות נושאים ומקפידים לעמוד בלוחות זמנים, או שאתם אנשים זורמים שלא נרתעים משינויים והפתעות של הרגע האחרון? מי מתאים לארגונים גדולים - ומי מתאים להיות עצמאי? כך תדעו איזה סוג מנהלים אתם • כתבה אחרונה בסדרה
איך אתם מדיחים כלים? מתי אתם אוכלים ארוחת ערב? איך אתם מתכננים את החופשה שלכם? התשובות לשאלות הללו יכולות להעיד על סגנון הניהול שלכם.
- כתבות נוספות במדור הקריירה
בכתבות הקודמות הכרנו את מודל הניהול האמריקאי Myers-Briggs Type Indicator) MBTI), הממפה 4 צירי התנהגות בחיים. לאחר שבחנו את הטיפוסים N או S הטיפוסים I או E, וכן F או T - היום נבחן את הטיפוסים P או Judger or Perceiver) J) - המתארים את האופן בו אנשים מארגנים ומתכננים את המשימות והפעולות בחייהם. על מנת לבחון אילו מנהלים אתם, ענו בבקשה על השאלות הבאות:
1. כשאתם תולים כביסה, האם אתם תולים את הבגדים לפי סוגיהם השונים, כלומר קודם גרביים, אחר כך חולצות וכדומה?
2. כאשר אתם מדיחים כלים, האם אתם עושים זאת לפי קבוצות, למשל מדיחים קודם את הכוסות ואחר כך את הצלחות? האם אתם מסבנים הכול ואחר שוטפים הכל?
3. עד כמה אתם אוהבים לתכנן את החופשה שלכם בחו"ל?
4. איך אתם אורזים את הבגאז׳ של האוטו לפני קמפינג? האם גם את הפעולה הזו אתם מתכננים?
5. מתי אתם אוכלים ארוחת ערב? האם בשעה קבועה או על פי תחושת הרעב שלכם?
6. האם אתם עורכים קניות בסופר לפי רשימה? האם היא מסודרת על פי לוגיקה מסוימת?
7. אם עליכם לחלק את זמנכם בין משחק ועבודה, באיזה מהם תתחילו?
מחצית מהאנשים בעולם מדיחים קודם את הצלחות, אחר כך את הכוסות, אחר כך את הסכו"ם וכן הלאה. הקיצוניים שבהם אף מגדילים לעשות ומפרידים גם את הסכו"ם. אנשים אלה מרגישים צורך לתכנן את הטיול לפרטיו: הם יודעים מראש היכן יישנו בכל לילה ויודעים מה יעשו בכל יום בטיול. הידיעה מראש חשובה להם.
אנשים מסוג זה טובים מאוד באריזות. הם לא סתם מכניסים את הבגדים למזוודה, הם מקדישים מחשבה לסוגית ארגון החפצים בתוכה על פי הצרכים הצפויים. הם גם קונים לפי רשימה בסופר ורצוי שתהיה מראש מאורגנת לפי סדר המדפים. הם זקוקים לוודאות ורוצים לדעת מראש איך יראה סדר היום שלהם ואפילו באיזו שעה יאכלו ארוחת ערב.
שאר האנשים בעולם לא חושבים על כל הדברים הללו. הם פשוט עושים מה שנראה להם באותו רגע. אז מה הקשר לניהול?
מתכננים - או פשוט עושים?
מנהלים בעלי נטייה ל-Judging לרוב מארגנים את המחשבות והפעולות שלהם במרבית שעות היום. הם מגיעים לפגישה אישית או לישיבת צוות עם רשימת נושאים מוכנה מראש, המסודרת לפי סדר חשיבות העניינים, וחשוב להם מאוד לעבור על כל הנקודות. הם טובים בתכנון פרויקטים ויודעים לפרק את הרעיון למשימות כך שיוכלו להתבצע באופן לוגי, לפי שלבים ולפי לוח זמנים - ואל תעלו בדעתכם לנסות לשנות להם את הסדר.
מנהלים אלו יודעים לבנות תכניות עבודה ולעקוב אחר ביצועה באופן קבוע ומסודר. אנשים אלה ידעו, לרוב, לעשות הערכת זמנים נכונה ויעמדו במשימות בזמן. מנהלים אלה מתכננים כל דבר בחייהם לפני שהם עושים. לרוב יש להם כיוון פעולה לשנים הקרובות, תכנית עבודה לחודשים הקרובים, רשימת משימות לימים הבאים ומחשבה מארגנת לשניות הבאות.
אם אתם מזדהים עם תיאור אופן הפעולה הזה, ודאי תופתעו לגלות שמחצית מהמנהלים פשוט לא פועלים כך. הם לא מתכננים, הם פשוט עושים. מנהלים בעלי נטייה ל-Perceiving הם סקרנים ופתוחים ללמוד מידע חדש. הם יצירתיים, ספונטניים וזורמים עם מה שצריך לעשות עכשיו. הם הופכים כל עבודה למשחק ולכיף.
הם אינם נעולים בתכנית פעולה מוגדרת מראש, אלא רואים מה המשימה דורשת בזמן אמתי ומבצעים. כך הם פועלים בכתיבת מייל או מאמר, בהכנת מצגת, בהכנה לפגישה ובכל עניין לביצוע. מנהלים עם נטייה ל-P אינם נרתעים משינויים של הרגע האחרון או מהפתעות המשבשות את סדר היום. הם יכולים לקפוץ מנושא לנושא בקלות ויש להם בראש מספר אופציות פתוחות בכל רגע.
דוגמאות מהשטח
מנהלי פרויקטים בדרך כלל נוטים ל-Judging מתכננים היטב, עורכים מעקב שיטתי ועומדים בזמנים. גם ממזכירה טובה נצפה להיות בעלת נטייה ל-J: מאורגנת, שיטתית ועקבית.
יזמים נוטים בדרך כלל ל-Perceiving וניחנים ביכולות המתאימות לשלב שבו העסק שלהם נמצא. הם בעלי יכולת לדחוף פרויקטים באופן מידי, ולתמרן בזמן אמתי בהתאם לצרכים המשתנים. הם פתוחים למידע חדש ושומרים על כל האופציות פתוחות.
במבט כולל יותר ניתן לאפיין את הארגונים הגדולים והבירוקרטיים כנוטים ל-Judging. ארגונים אלו מאופיינים בדרך כלל במבנה לוגי, הגדרות התפקידים בהם מובְנים, הם עובדים על פי יעדים ויש בהם מי שתפקידו לדאוג לאחידות ולמעקב מסודר אחר ביצוע תכניות העבודה.
סטארט-אפים מטבעם מאופיינים כנוטים ל-Perceiving. הם עדיין אינם מאורגנים במבנה ובתפקידים מסודרים, אולם הם גמישים, מהירים, ומתמודדים היטב עם השינויים הרבים האופייניים לתחילת הדרך.
בשורה התחתונה, מנהלים הנוטים ל-Judging זקוקים לוודאות, סדר וארגון בחיים על מנת לתפקד ולהרגיש בטוח, אחרת הם נלחצים ומאבדים שליטה. לעומתם, מנהלים הנוטים ל-Perceiving לא מרגישים נוח לעבוד תחת "לחץ" של יעדים, ומסגרות זמנים. תחשבו כמה יכול להיות מתסכל, אבל גם משלים, לעבוד יחד.
הכותב, יואב לוי , הוא מנכ"ל LevyConsulting ייעוץ ארגוני ומייסד המרכז הישראלי ל-mbti