בעזרת הטלפון: ניווט בקמפוס וקיצור תורים
שתי אפליקציות חדשות של סטודנטים למדעי המחשב שמייעלות ניהול זמנים הושקו לאחרונה: אפליקציית ניווט בתוך הקמפוס ואפליקציה שחוסכת המתנה ומאפשרת הזמנת תור מרחוק לרשויות ובתי עסק
הקץ לפקקים בדרך לקפיטריה: סטודנטים למדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן ובמסלול האקדמי המכללה למנהל פיתחו אפליקציות ניווט בתוך ומחוץ לקמפוס, שהושקו בשבוע שעבר. המשותף לשתיהן: הרצון לשלוט בלוח הזמנים ולמנוע בזבוז זמן מיותר.
כתבות נוספות בערוץ הלימודים של ynet:
שחקני הפוטובול בהלם: מלגה גם לשחקני וידאו
למה הם חרדים מהשכלה? כי גם זו תרבות
בוגרי מכללה או אוניברסיטה: מי עובד יותר?
אפליקציית הניווט "UniGator", מאפשרת לסטודנטים חדשים וחסרי אוריינטציה למצוא דרכם בתוך הקמפוס. בין הפונקציות שלה: ניווט לכל מקום באוניברסיטה, שיתוף מיקום עם חברים וניווט ישירות אליהם; בירור זמן הגעת השאטל הקרוב בתוך האוניברסיטה; הצגת מערכת השעות עם אופציה לניווט לכל שיעור; ומציאת נקודות העניין הקרובות – מכונות שתייה ואוכל, ספרייה, מכונות צילום, שירותים וכו'.
האפליקציה השנייה, נקראת "Easy-Q", והיא מונעת עמידה מייגעת בתורים שמחוץ לקמפוס וחלק מהסבך הבירוקרטי במדינה. בין הפונקציות שלה: הזמנת תור מרחוק, זמן הגעה משוער שמתעדכן און-ליין, מספר האנשים שנמצאים בתור, והתראות למכשיר כשהתור מתקרב.
אפליקציית הניווט, פותחה על-ידי סטודנטים משנה ג' למדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן, במסגרת סדנת הפרויקטים של גוגל, אותה ליוו כעשרה מעובדי חברת גוגל. מאחר שמדובר בפרויקט שימושי במיוחד עבור סטודנטים, אגודת הסטודנטים שנתנה חסות לוגיסטית וכספית לפרויקט, יצרה שיתוף פעולה עם חברת השאטלים של האוניברסיטה, כדי להפוך את המיזם לפרקטי ונגיש לכולם.
הפסקת קפה בין שאטל לשאטל
"זה מאוד מתסכל להרגיש אבודה בקמפוס הענק הזה", אומרת מוריה כתבן, בת 23, מקריית אתא, אחת מחמשת מפתחי האפליקציה, לצד נאור סבג (22) ממורשת, גליה בר (26) מתל-אביב, חמי ליבוביץ (28) מנתניה וחני מוזס (22) מרמת-גן. "כבר ארבע שנים שאני לומדת כאן ומנסה להבין את ההיגיון והסדר במרחב ולזכור איך מגיעים מבניין לבניין.
"סוף סוף אפשר לבדוק כמה זמן ייקח לי להגיע לשיעור הבא שנמצא בכלל בבניין אחר, לבדוק אם יש לי זמן לקנות קפה או ללכת לשירותים. האפליקציה גם עוזרת בחישוב זמן הגעת השאטל שעובר בכל רחבי הקמפוס, ולתזמן את משך הנסיעה".
מי הגה את הרעיון?
ליבוביץ: "כולנו יחד. ההנחיה לפרויקט הייתה לחפש ולפתח אפליקציה שתענה על צורך יומיומי, ושתהיה חדשנית. השילוב בין אפליקציה חברתית לבין אפליקציית ניווט ענה על ההגדרה הזו".
סבג: "בגלל שאנחנו גם סטודנטים בעצמנו, ואנחנו רואים שלא עובר יום בלי שמישהו שואל אותנו איך להגיע ממקום למקום, זיהינו את הצורך.
אפשר לומר שאתם בעצם חיברתם בין יומן אישי, פייסבוק ואפליקציית וויז?
ליבוביץ: "בעיקרון כן. מערכת השעות ולוח הבחינות אומרים לך מתי כל דבר מתרחש, תוכנת הניווט שולחת אותם ממקום למקום, והפונקציה של שיתוף במיקום מספרת לך איפה נמצאים החברים שלך ומה הם בדיוק עושים באוניברסיטה".
אז מדובר בתוכנת ריגול?
ליבוביץ: "לא, כי כל אחד שולט במידע. אם סטודנט לא מעדכן על המיקום שלו, אף אחד לא יכול לדעת איפה הוא נמצא. זה נכון במקצת כי זה עונה על יצר הסקרנות, שבגללו כולנו רוצים לדעת איפה חברים שלנו ומה הם עושים".
במקביל לעבודה וללימודים, איך מצאתם זמן לפיתוח האפליקציה?
בר: "חברים שהיו בשנה שעברה בסדנה של גוגל, אמרו לנו שזה גוזל המון זמן מהלימודים, אבל משתלם. הם אמרו שזה אולי הלימוד הכי חשוב שהיה להם במהלך התואר, בגלל הצד המעשי שלו. במבט לאחור אני מבינה את החשיבות ומסכימה איתם. זה היה שווה את ההשקעה של כל השנה".
איך יצרתם את האפליקציה? הרי ברזייה ומכונת קפה הם לא רחובות.
ליבוביץ: "עברנו ליד כל מיני 'נקודות עניין' שיכולות להיות רלוונטיות לסטודנטים ותייגנו אותם במשך תקופה ארוכה. כל מתקן שירותים, כל ספריה. עברנו מבנה-מבנה ותייגנו אותו. לאחר שנצבר כל המידע הזה, נוצרה המפה הוירטואלית.
"בשונה מוויז שמזהה רחובות בעיקר, כאן היינו צריכים לאתר שבילים צדדים ודרכי הגעה מקוצרות ממקום למקום. וויז יודע להביא אותי עם הרכב עד לשער האוניברסיטה, אבל לא יודע ממש לעזור לי בניווט בתוך המתחם עצמו. הרעיון הוא שגם המשתמשים בעצמם יוסיפו עוד ועוד מידע במשך הזמן".
אז במקום "שוטר לפניך" תוכלו להתריע "מרצה לפניך"?
ליבוביץ: "משהו כזה. אחת הפונקציות היא דיווח על אירועים. אם לדוגמה מתרחש כרגע אירוע בקמפוס, כולם ידעו עליו. אם יש הפסקות פעילות, חלוקת ארטיקים וכל מיני אירועים שיכולים להיות רלוונטיים לכולם, הם יפורסמו".
מה לגבי החשש שהאפליקציה תיצור ריחוק בין הסטודנטים?
ליבוביץ: "כן. אם מישהו שואל אותי איך להגיע למקום מסוים, אני עונה לו אבל לא סביר שאמשיך לדבר איתו. לעומת זאת, אם אני יודע איפה נמצאים חברים שלי בקמפוס, אני יכול לגשת אליהם. או אם אני יודע על אירוע חברתי שמתקיים, אני יכול להגיע ושם כבר ליצור את האינטראקציה עם האנשים".
הדבר שהכי מעצבן את הישראלים
אפליקצית Easy-Q, פותחה במסגרת פרויקט הגמר בבית-הספר למדעי-המחשב, במסלול האקדמי המכללה למנהל, על-ידי הסטודנטים לשנה ג', לירון ברנס (26), ליהי מילר (21) ואור קרמר (22).
"ניסינו לחשוב מה הישראלים הכי צריכים, ומה הכי מפריע לנו בתור ישראלים בשגרה היומיומית ומיד עלה הנושא של התורים לבנק, לקופת-החולים ולדואר", אומר לירון ברנס.
הוא מסביר את הצורך שעמד מאחורי ההמצאה, שכן "הישראלים מבזבזים שעות על לשבת ולחכות בתור ורצינו באפליקציה שתאפשר לנצל את זמן ההמתנה לעיסוקים האחרים.
"בהתחלה חשבנו רק על פונקציה שדרכה ניתן יהיה לראות איזה מספר מקבל שירות בזמן נתון, אך בהמשך פיתחנו שירותים רחבים יותר כמו כמות הסניפים ומיקומם על המפה. זמן ממוצע של הגעה לתור, הרשמה לתור והודעות לסלולר על מספר האנשים שלפניך. האפליקציה אמורה לשנות את חיי הצרכנים, ולהעניק לבעלי עסקים אפשרות להעניק שירות טוב יותר", מספר ברנס.
הגנה על פרטים רגישים של הלקוחות
מילר: "המצאנו אלגוריתם שעושה חישוב סטטיסטי, של ממוצע זמן ההמתנה של כל מי שחיכה לפני כן בתור. ברגע שאדם ייכנס לאפליקציה, הוא יבחר בית עסק אליו הוא רוצה להגיע, ויגלה מה מיקומו בתור. ברגע שהוא ילחץ על כפתור "הזמן תור" התור שלו יישמר.
"במידה ויגיע תורו והוא לא יתייצב, המספר יקפוץ קדימה והוא יפסיד את התור שלו, ממש כמו שקורה בדרך כלל בתור. לחישוב הממוצע הכנסנו גם ממוצע 'פרישה מתורים' באפליקציה".
מה יהיה סוג בתי העסק שתעבדו איתם?
"הרעיון הוא לאחד באפליקציה כל בית עסק שמקבל קהל: ביטוח לאומי, משרד הפנים, חברות סלולר, דואר, בנק, סופר פארם".
האם כבר ישנה היענות מבתי-עסק?
"כן, אבל לא ניתן לפרסם עדיין כי אנחנו במשא ומתן מולם".
איך תתחברו לממשקים של חברות אחרות?
"לכל גוף שיש לו מערכת תורים ממוחשבת, ברגע שהוא מעוניין בשיתוף פעולה, תוך יום המערכת יכולה להתחיל לפעול. אנחנו פשוט מתחברים לנתונים שלו, ומאפשרים הזמנת תור דרך האפליקציה. המערכת מוכנה להפעלה ונותר רק לחתום על חוזים עם החברות.
"יש מערכות של חברות סלולריות ושל בתי-מרקחת ברשתות הפארם, שעובדות כבר היום, בשיטה של מסרונים. הרעיון הוא לאגד את כל החברות תחת אפליקציה אחת, ולחסוך ללקוח כאב ראש בחיפוש באתרים אחרים".
אין סכנה של מידע על לקוחות שיכול לזלוג?
"לא, החברות לא נותנות לנו גישה למידע על לקוחות, אלא מין צינור חיצוני, שנוגע אך ורק למערכת ניהול התורים".