שתף קטע נבחר

משנות ה-80: שחקו במשחקים קלאסיים

דונקי קונג, Missile Command, הנסיך הפרסי, רוחות גובלנים ועוד משחקים קלאסיים ואהובים משנות ה-80 זמינים בדפדפן. לשחק בלי להוציא את המחשב המאובק מהמחסן

כיום קל יותר מתמיד לחקור באופן מוחשי את ההיסטוריה של משחקי המחשב, ליהנות לראשונה ממשחקים קלאסיים שלא נס ליחם או לחזור ברגע אחד אל הילדות, וזאת בעזרת אמולציה מקוונת של מחשבים וקונסולות של פעם. בואו נצא למסע בשנות השמונים, דרך משחק אחד בולט בכל שנה של העשור, עשרה משחקים קלאסיים שנמצאים במרחק לחיצה אחת.

 

1980 - Missile Command

משחק שבלע הרבה אסימונים במהלך שנות השמונים וממשיך להיות מטרה לחיקויים שלושה עשורים אחרי, Missile Command נבנה על פחדי המלחמה הקרה שעדיין הייתה בעיצומה ודרש מהשחקן להגן על שש ערים ממתקפה של טילים גרעיניים, כולל ראשי נפץ מתפצלים ופצצות חכמות. התחמושת המוגבלת, זמן הטיסה למטרה של טילי ההגנה והעובדה שערים שנהרסו לא מופיעות מחדש אוטומטית בשלב הבא (צריך להרוויח 10,000 נקודות כדי לשחזר עיר), הופכים אותו לאתגר משמעותי עבור רוב השחקנים.

 

 

שחקנים מקצועיים, מצד שני, יכולים להמשיך ולשחק בו ללא מגבלה, כאשר לאחר השלמת השלב ה-256 בהצלחה הוא חוזר לקצב האיטי (יחסית) של השלבים הראשונים, וכך כל 256 שלבים. שבירת שיא העולם הפכה אם כן לתחרות מרתון שבה הגורם הקובע הוא היכולת להישאר דבוק למשחק במשך שעות ארוכות. אם תרצו לשבור אותו, תצטרכו לשחק פחות או יותר רצוף במשך יותר משתי יממות.

 

ג'ון קונור הצעיר ב"שליחות קטלנית" 2, מ-1991, נראה משחק במכונת Missile Command ומפסיד, רק כדי לייצג את מה שנח על כף המאזניים בקונפליקט של הסרט.

 

לחצו כאן כדי לשחק

 

הוראות: הקליקו על start מעל חלון המשחק כדי להתחיל, שלטו בעזרת העכבר.

 

בונוס: לגוגל יש ביצת הפתעה Missile Command משולבת ביו-טיוב. התחילו לנגן סרטון, השהו אותו ולחצו לפי הסדר על הספרות אחת, תשע, שמונה, אפס, שנת היציאה של המשחק, ותוכלו לשחק במחווה ל-Missile Command בה צריך להגן על הסרטון מטילים שפגיעתם מרסקת בהדרגה את חלון הצפיה.

 

1981 - דונקי קונג

רבים מילדי שנות השבעים הכירו את דונקי קונג, המשחק הראשון של הדמות שתהפוך מאוחר יותר למריו, לא דרך מכונת המשחק המקורית אלא דרך האימוץ שלה למשחק הכיס כפול המסך מסדרת Game & Watch.

 

 

במשחק של יוצר המשחקים היפני האגדי שיגרו מיאמוטו, שעדיין פעיל בתעשיה כיום, הגיבור נטול השם צריך לטפס על פיגומיו של בניין כדי להציל את חברתו שנחטפה על ידי גורילה ענקי, הוא דונקי קונג - שזכה לשם המוזר הזה מאחר שהיפנים סברו ש"דונקי" הוא תרגום לא גס ל"ass" במשמעות של "טיפש".

 

המאבק על שיא העולם בדונקי קונג היה דרמטי מספיק כדי להוליד ב-2007 סרט תיעודי על המתמודדים הראשיים, בשם King of Kong.

 

לחצו כאן כדי לשחק

 

הוראות: לחצו על Play Donkey Kong כדי לפתוח חלון משחק, חיצים לתנועה, רווח לקפיצה.

 

1982 - Xevious

אחד ממשחקי היריות הנגללים מלמטה למעלה הראשונים, ואחד המשחקים הראשונים עם "בוסים", Xevious היה צעד אבולוציוני משמעותי לז'אנר שהתחיל עם Space Invaders ו-Galaxians, והיה אביהם של רבים ממשחקי המכונות הפופולריים של שנות השמונים והתשעים, סדרות כמו 1942, Raiden ו-Ikari Warriors.

 

 

לחצו כאן כדי לשחק בגרסת קונסולת ה-PC-Engine, שבניגוד לשאר ההסבות לגרסאות ביתיות של המשחק (שהוגבלו על ידי יכולות חומרת ה-8-ביט עליה עבדו), נראית כמעט זהה למקור:

 

הוראות: לחצו על כפתור Play Now, רווח כדי לבחור מצב משחק ו-Enter כדי לאשר. במשחק, חיצים לתנועה, C לירי תותחים ו-X להטלת פצצות על מטרות קרקע.

 

1983 - Spy Hunter

שחקני Spy Hunter, גם אם הם לא נגעו במשחק מאז אמצע האייטיז, יתקשו להוציא את מוזיקת הנושא של המשחק מהראש ברגע שיזכרו בה. פס הקול הקליט של סדרת הטלוויזיה Peter Gunn החליף בחודשי ההפקה האחרונים של המשחק את המנגינה המתוכננת מסרטי ג'יימס בונד, לאחר שיוצרי Spy Hunter לא הצליחו לרכוש את הזכויות עבורה.

 

משחק הנהיגה-פעולה הזה היה מורכב למדי בעבור משחק מכונות של אותם ימים: יש בו מכוניות אזרחיות שהשחקן אמור להימנע מלהזיק להן במהלך הקרב שלו עם רכבי מרגלים אחרים; רכב אויב בלתי פגיע שרודף אחרי השחקן כאשר זה מנסה לרמות את המשחק; משאית נשקים שניתן להיכנס לתוכה בעזרת רמפה תוך כדי נהיגה כדי לזכות במבחר נשקי משנה, כמו פיזור שלוליות שמן וטילי קרקע-אוויר לפגיעה במסוקי אויב; התפצלויות בדרך ומעבר מהכביש לנהר ובחזרה תוך השתנות הרכב ממכונית לסירה.  סרט Spy Hunter נמצא בהפקה קטועה מאז תחילת העשור הקודם, ולאחרונה הצטרף לפרוייקט רובן פליישר, הבמאי של זומבילנד.

 

 

לצערנו לא מצאנו גרסת אונליין עובדת של המכונה המקורית, ואנחנו נאלצים להסתפק בגרסת ה-NES, שכמו כל הגרסאות הביתיות בנות הזמן, סבלה מנחיתות קלה ביחס למקור.

 

הוראות: לאחר טעינת המשחק הקליקו בתוך החלון, לחצו על Enter כדי להתחיל משחק. בתוך המשחק, חיצים לנהיגה, X לירי מכונת יריה, Z לירי נשקים מיוחדים.

 

1984 - Gauntlet

משחק זחילת המבוכים השיתופי הראשון, Gauntlet צריך להיחשב אחד מאבותיהם הקדומים החשובים של משחקי התפקידים-פעולה של ימינו. הוא היה אולי המשחק הראשון שתמך במשחק שיתופי לארבעה, ושלח את הקוסם, הלוחם, האלף והואלקירית לפלס נתיב של דם דרך אלפי מפלצות ומאות קומות מבוך (למרות שקומות מאוחרות יותר הן פשוט גרסאות הפוכות של קומות מוקדמות, עם קצב יצור מפלצות גבוה יותר).

 

 

לגרסת המגה-דרייב של Gauntlet יש אמולציה מקוונת טובה יותר משל משחק המכונות המקורי, וגם מצב משחק עלילתי, למרות שהגרפיקה מעט פחות מלוטשת.

 

הוראות: Enter כדי להתחיל, חיצים לתנועה, S להתקפה, D לשימוש בשיקוי.

 

למי שבכל זאת רוצה את המשחק המדויק שזלל לו מטבעות בנעוריו, כאן גרסת הארקייד.

 

הוראות: לחצו על כפתור play now, רווח כדי להכניס מטבע וירטואלי, Enter כדי להתחיל משחק. בתוך המשחק, חיצים לתנועה, B להתקפה ו-C לשתיית שיקוי.

 

1985 - Ghosts & Goblins

אחד ממשחקי הפלטפורמה-פעולה המפורסמים של האייטיז, Ghosts & Goblins של קאפקום מתחיל בבית קברות, ועל רקע אווירה גותית זו שולח את סר ארתור להציל את נסיכתו ממלך השדים. ידוע כאחד המשחקים הקשים בז'אנר, בין השאר בגלל שכדי לסיים אותו צריך לעבור דרך המשחק פעמיים, פעם שניה ברמת קושי גבוהה יותר.

 

בעשור שעבר התגלגלה סדרת Ghosts & Goblins תחת שם חדש, Maximo, וסר ארתור, הגיבור שלה, הופיע במבחר משחקים מודרניים של קאפקום כדמות משנה.

 

 

לחצו כאן למשחק

 

הוראות: רווח להכנסת מטבע, Enter להתחלת משחק, חיצים לתנועה, C לקפיצה, B להתקפה.

 

למי שמתגעגע למוזיקה בהשראת שופן מגרסת הקומודור 64 של המשחק (למרות שגרסה זו קצרה יותר עקב מגבלות זכרון והרבה פחות יפה ממשחק המכונות).

 

הוראות: לחצו 1 או 2 והמתינו לטעינת המשחק. Enter להתחלת משחק. בתוך המשחק, חיצים לתנועה וקפיצה, Ctrl להתקפה.

 

1986 - Outrun

מעצב המשחקים המפורסם ביותר של סגה, יו סוזוקי (סדרות Shenmue, Virtua Fighter), אחראי למשחק המירוצים האיקוני של העשור, הזכור בין השאר בזכות נופיו, המאוד מפורטים ביחס לאותה תקופה, מגוון מוזיקות רקע לבחירה שמוצג כ"תחנות רדיו" שונות, ותחושת הרוד-טריפ של המירוץ, המחוזקת על ידי הפרארי האדומה הפתוחה שבה נוהג השחקן, הבחורה במושב הנוסע והיכולת לעצב את מסלול הנהיגה על ידי בחירה באחת משתי דרכים בסיום כל קטע כביש.

 

 

האמולציה של גרסת המכונות סובלת מקושי בהעברת מהלכים, אז הנה גרסת המגה-דרייב הדי מדוייקת:

 

הוראות: Enter כדי להתחיל, חיצים להיגוי, C ללחיצה על הגז, X להחלפת מהלך בין נמוך לגבוה ובחזרה.

 

1987 - Test Drive

שבע שנים לפני ניד פור ספיד הראשון, Test Drive הפך את הבריחה מהמשטרה לחלק אינטגרלי מחוויית המירוץ שלו, והתייחד גם בנקודת מבט מאחורי ההגה ריאליסטית.

 

 

האמולציה של Test Drive הראשון קצת בעייתית, אז בחרנו לכלול כאן הפניה להמשך, Test Drive 2: The Duel, שיצא ב-89' ושיפר על המקור עם נופים מגוונים יותר ונהג יריב להתחרות בו, איפה שבמשחק המקורי התמודדנו רק עם המשטרה, תאונות והשעון.

 

Distinctive, האולפן שיצר את Test Drive 2, נוסד על ידי דון מייטריק כשזה היה בן 17. מייטריק, למי שלא יודע, היה עד לאחרונה מנהל עסקי ה-Xbox במיקרוסופט, ועורר עליו את חימת הקהל עם כמה אמירות לא שקולות בעת הכרזת והצגת ה-Xbox One החדשה. כיום הוא משמש כמנכ"ל זינגה.

 

לחצו כאן כדי לשחק

 

הוראות: Enter להתחלת משחק, X ללחיצה על הגז, C לבלימה, B לצופר.

 

1988 - Phantasy Star

המשחק שלצד Final Fantasy הגדיר את אופיו של משחק התפקידים היפני, והשפיע רבות על ז'אנר התפקידים, כולל חלקו המערבי, היה המשחק הראשון של סגה שהגיע בקרטרידג' של חצי מגה - גדול פי שניים עד ארבעה מרוב משחקי הקונסולה באותן שנים.

 

 

ממשחקי אולטימה המוקדמים של היוצר הבריטי-אמריקאי ריצ'ארד גאריוט למדו יוצרי Phantasy Star, ובהם היוצר העתידי של סוניק, יוג'י נאקה, לשלב בין תנועה על מפות עולם ועיר פתוחות ממבט על לבין מבוכים תלת-ממדיים, רק בגרפיקה שהייתה מפוארת ביחס לכל מה שהיה זמין על ה-PC או האפל באותו הזמן.

 

בעצמם הם הביאו למשחק דמויות גיבורים עם אישיות, כולל כוכבת המשחק, אחת מהדמויות הנשיות המושקעות הראשונות בתחום, עולם מקורי ששילב בין מדע בדיוני לפנטזיה, ומנגנון קרב בתורות עם מגוון גדול של כוחות ויכולות, שהיה מודל לחיקוי לאורך כל שנות התשעים.

 

Phantasy Star עדיין לגמרי שחיק ומהנה בימינו, כל עוד אין לשחקן התנגדות עקרונית לקרבות אקראיים.

 

לחצו כאן כדי לשחק

 

הוראות: חיצים לתנועה וניווט בתפריטים, X לבחירה, C לביטול/יציאה.

 

1989 - הנסיך הפרסי

מי לא מכיר את הנסיך הפרסי? הדמות שהביאה לעולם המשחקים סוג חדש ואלגנטי של משחק פלטפורמה, עם אנימציות אקרובטיות משכנעות ויכולות טיפוס, והובילה בהמשך ליצירת ז'אנר הפארקור המודרני בעזרת טרילוגיית "חולות הזמן" וסדרת אססינס קריד שנולדה ממנה.

 

 

הגרסה המקורית ועדיין הטובה ביותר

 

הוראות: חיצים לתנועה, החזיקו Shift לפעולה תלויית הקשר (היתלות על קצה פלטפורמה, הליכה זהירה ועוד).

 

תיהנו, ונקווה להיפגש בקרוב במסע משחק דרך שנות התשעים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המשחקים ישנים, איפה הם עכשיו? בדפדפן
מומלצים