שחורה ולבנה: מסע מצולם בתל-אביב של פעם
הרכבת שחצתה את רחוב אלנבי ויצחק רבין שחיכה לה בתחנה, היכל הספורט של יד אליהו טרום עידן הגג המפורסם, בתי הקולנוע הראשונים ובתי הקפה השוקקים, הכיכרות ושוק הכרמל: בלוגר בן 25 בלבד לקח על עצמו את שימור תל-אביב בתמונות, ויש לו הרבה מה לומר על היחס שלנו להיסטוריה של עצמנו
התחנה הבאה: יהודה לוי, 1946
הרכבת שהגיעה מיפו ובדרכה לירושלים. בתמונה נראית הרכבת כשהיא חוצה את רחוב אלנבי ונכנסת לרחוב יהודה הלוי, מצד ימין נראה בית הדאר הראשון (אחרי בית הטלגרף) שנבנה על ידי אדריכל העיר יהודה מגידוביץ' (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)
שמע ישראל, 1927
בית הכנסת הגדול. רח' אלנבי 110 פינת אחד העם 23 מיד לאחר סיום בנייתו (צילום: מאוספם של אריק ואדית מאטסון, ספריית הקונגרס)
תחנת רבין, 1976
ראש הממשלה יצחק רבין מלווה בשיירה של מאבטחים בתחנת רכבת צפון. לצדם, קהל סקרנים, רגע לפני שהרכבת עוזבת את התחנה לכיוון חיפה (צילום: יעקב סער, לע"מ)
אנחנו על המפה, 1964
היכל הספורט יד אליהו שנה לאחר שנבנה. האולם נבנה בתחילה כמגרש פתוח ללא קורת גג, כחלק מקומפלקס ספורט שבו נכללה גם בריכת "גלית". המגרש שנקרא אז על שם יוסף בורשטיין, היה מרוצף באריחים, והכיל כ-5,000 מקומות ישיבה על יציעי בטון (המהווים כיום את גוש המושבים התחתון). המגרש נחנך ב-17 בספטמבר 1963. בסוף שנות ה-60 עבר המגרש שיפוץ יסודי ובפועל נבנה מחדש בתכנונם של האדריכל זאב פורת והמהנדס אשר מילשטין, ממשרד המהנדסים א. מילשטין - א. זינגר. למבנה נוסף היציע העליון עם מקום לכ-5,000 צופים נוספים. כמו כן, קורה המבנה בתקרת מתכת והמגרש הפך לאולם סגור. בכך היה למגרש הכדורסל המקורה הראשון בארץ (צילום: פריץ כהן, לע"מ)
הצגה שנייה, 1958
מבנה תיאטרון הבימה בגרסתו השנייה. האדריכלים דב כרמי וצבי מלצר הוסיפו את המרפסות שנתלו בין עמודיו ואת גרם המדרגות שהוביל לכניסה המוגבהת (צילום: משה פרידן, לע"מ)
כשעירית ענבי עוד לא נולדה, 1952
בתחנת מפעל הפיס, בכיכר שני בנובמבר, לקראת ההגרלה הראשונה של מפעל הפיס. ההגרלה הראשונה נערכה ב-29 בינואר 1952. ברקע נראה "בית מאיר כוכב זסלבסקי", שעמד ברחוב בן יהודה 1 פינת אלנבי 23 (צילום: דוד אלדן, לע"מ)
חדר עם נוף לים, 1935
כיכר הרברט סמואל. משמאל "קזינו גלי אביב", אחריו בתי המרחצאות, מימין רכבי דיליזנס, "מלון ורשבסקי", "קפה תרשיש" והחצר של "מלון סן רמו" (שכונת רוזנפלד, תל נורדאו) (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)
תחנה ראשונה, 1992
התחנה המרכזית הישנה. משמאל נראה "קולנוע מרכז" ומימין נראה אוטובוס הקומותיים שנסע לירושלים (צילום: זיו קורן, לע"מ)
בואי לסרט, 1943
קולנוע "רימון" (לימים יקרא קולנוע "אלנבי" ומועדון "אלנבי 58"). ניתן לראות את הכּרזה על חזית בית הקולנוע, המפרסמת את הופעתה של ג'וזפינה בייקר (שהופיעה גם על במת "קולנוע מוגרבי"). בייקר הייתה זמרת ורקדנית, שהתפרסמה בזכות מאבקה במשטר הנאצי, כחלק ממסע הופעותיה בארץ ישראל (צילום: לע"מ)
תהיו בריאים, 1935
"בית החולים הדסה" או בשמו הרשמי האחרון בית החולים העירוני-ממשלתי ע"ש ישראל רוקח. היה זה מוסד רפואי שפעל בתל אביב משנת 1918 ועד 1992. מיקומו הגיאוגרפי השתנה מספר פעמים במשך השנים, ובמרבית שנות קיומו (74 במספר) עמד ברחוב בלפור 8 (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)
סרט כחול? 1973
קולנוע "סטודיו" ששכן באולם התחתון של "קולנוע מוגרבי". מזהים את כרזת הסרט שהוקרן ב"סטודיו"? כן. זהו "הטנגו האחרון בפריז", סרט קולנוע דרמטי-אירוטי איטלקי משנת 1972, בבימויו של ברנרדו ברטולוצ'י ובכיכובם של מרלון ברנדו ומריה שניידר. סצנות העירום והמין הבוטות שנכללו בסרט עוררו מחלוקת וגרמו לסנסציה בינלאומית. הסרט נחשב על ידי רבים כפורנוגרפי, ועל הקרנתו הוטלו רמות שונות של צנזורה במדינות רבות בעולם (צילום: משה מילנר/לע"מ)
עיר ללא הפסקה, 1938
כיכר ביאליק, המזרקה ובית העירייה הישן (צילום: זולטן קלוגר)
כיכר השוק מלאה, 1952
שוק הכרמל ביום קיץ חם (צילום: טדי בראון, באדיבות לע"מ)
עיר של מעלה, 1963
מראה חלקי על תל אביב ממגדל שלום, בעת בנייתו. במרכז נראה בית הכנסת הגדול, מימין בית הכנסת אוהל מועד וכיפת מלון גינוסר (צילום: משה פרידן, לע״מ)
אורחה במדבר, 1938
אורחות גמלים נושאת זיפזיף (חול ים מעורב בצדפים) בתל כודאדי. המטרה: בניית תחנת הכוח "רדינג" שברקע. מלפניה: המגדלור בשפך הירקון (צילום: אריק מאטסון, אוסף ספריית הקונגרס)
הנה אני בא, 1925
רחוב הרצל.,מימין נראה בית שלוּש, מימין ומשמאל - שערי הכבוד שהוקמו לכבוד ביקורו של הברון דה רוטשילד. ברקע נראית "הגימנסיה העברית הרצליה".
ישראל בת 7, 1955
לימין שור. המונים צופים במצעד צה"ל חוצה את רחוב אלנבי, בדרכו לכיכר כ"ט בנובמבר (מוגרבי) ביום העצמאות השביעי של מדינת ישראל (צילום: פריץ כהן, לע"מ)
שבת בבוקר - יום יפה, 1947
בשבת מבלים עם הצאצאים בקפה "גינתי", רח' בן יהודה 1., לצדו "קולנוע מגדלור", בן יהודה 3. מולו: קולנוע מוגרבי (צילום: פין הנס, לע"מ)
ים של כיף, 1971
שבת זה הזמן לים. המונים מבלים על החוף של תל אביב (צילום: דוד אלדן, לע"מ)
בלי פילטרים, 1971
מבט לכיכר ב' בנובמבר. מצד שמאל קולנוע "מוגרבי" מציג את סרטו של ג'ורג' עובדיה ז"ל "פישקה במילואים" ובמרכז נראה בית "לנדוי". על הברזלים: פרסומת לסיגריות "דובק פילטר"
ארמונות עירוניים, 1934
רחוב אלנבי. משמאל נראה בית "שמואל דוד" שנבנה על ידי האדריכל יהושוע צבי טבצ'ניק ברחוב אלנבי 79 ב-1923. אחריו נראה בית "סגלוב" באלנבי 81, שנבנה על ידי האדריכל יהודה מגידוביץ ב-1933 (צילום: אריק מטסון, אוסף ספריית הקונגרס)
ביום שמש יפה, שנות ה-70
הפסקת קפה. בילוי צהריים ב"קפה רוול", דיזנגוף 111
חם מהתנור, 1978
מבט לישנות. מרחוב אלנבי לרחוב ביאליק, מימין "תנורי שביט" ומשמאל הקונדיטוריה המפורסמת ביותר "קפולסקי" בבית "שנברג" (באדיבות הצלם שלמה מנשה)
מגן דוד שחור לבן, 1934
מבט שני. רחוב אלנבי. ברקע נראית "כיכר מגן דוד" ומימין מציץ קולנוע רימון, שהפך לקולנוע אלנבי ולמועדון אלנבי 58 (צילום: אריק מטסון, אוסף ספריית הקונגרס / אמריקן קולוני)
צומת דרכים, שנות ה-70
יום של חול. פינת הרחובות אלנבי, הס ומשמאל יונה הנביא. עוד בצד שמאל בית "הנזל ליאון" וחנות הנעליים "אבנעל" (באדיבות הצלם שלמה מנשה)
חוזה הפקקים, 1972
המרכז המסחרי בצדו הדרומי של רחוב הרצל העמוס בכלי תחבורה. הבניינים שבתמונה: ממספר 72 ועד 80 - פינת עמק יזרעאל 39 (כיום הרב ידידיה פרנקל), אחריו בניינים 82-96, פינת פלורנטין 41 המקורי ולאחריהם הרצל 98 עד 18, פינת סלמה (צילום: פריץ כהן, לע"מ)
אז בבית הספר, 1936
הגימנסיה העברית הרצליה. צומת הרחובות אחד העם והרצל, המקום בו עומד כיום מגדל שלום מאיר (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)
מוזיאון של באוהאוס, 1938
רחוב דיזנגוף פינת רחוב פרישמן. שימו לב לכמות מבני הבהאוהאוס המדהימים ביופיים (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)
לשתף את כולם ביופי הזה
"אני יליד העיר תל-אביב. גדלתי ביפו, אבא שלי משכונת התקווה ויש לנו היסטוריה של המשפחה בעיר. מאז ומעולם נמשכתי ליופיה. העמקתי בנושא ומגיל צעיר התחלתי לרכוש גלויות של העיר. בהמשך גם רכשתי ספרים, תמונות ואוספים של אנשים שפשוט רצו להיפטר מהם".
את הדברים האלה אומר באהבה גדולה לעיר הלבנה שי רג'ואן, בסך הכל בן 25, שעומד מאחורי עמוד הפייסבוק "White City Tel Aviv" בו הוא משתף תמונות מעברה העשיר של תל-אביב בשחור-לבן ובצבע, מאוספיו הפרטיים כמו גם מאוספים של אחרים ומלשכת העיתונות הממשלתית, שמשתפת איתו פעולה בצורה מלאה ותורמת רבות להצלחת העמוד.
"רציתי לשתף את כלל הציבור ביופי של העיר הזו דרך התמונות והאסתטיקה של תל-אביב, שמשקפת את מוצאם ותרבותם של תושביה".
את העמוד פתח שי ללא מטרות רווח. "המטרה היחידה שלי היא להמשיך ולהעמיק בעיר על כל היבטיה", הוא מספר בשיחה עם ynet. "הייתי רוצה לראות את העיר מתפתחת, לצד המשך השימור כמו שנעשה בערים רבות ברחבי העולם".
תשאלו מה יש לבן 25 לחפש ולפשפש בארכיונים המכילים תמונות שחלקן בנות פי שלוש מגילו? לרג'ואן תשובה מוסדרת וברורה. "אפשר להיות אספנים ולאהוב נוסטלגיה בכל גיל. אתה מתחבר ונשאב עד הסוף לעניין, וזה מושך אותך לתוך העולם הזה שלא בא לך לצאת ממנו. וזה באמת לא משנה בן כמה אתה".
"הרסו את הים"
לרג'ואן ביקורת נוקבת על חוסר השימור של מבנים בתל-אביב, ועל החלטותיה של העירייה. "חשוב לה יותר לבנות מגדלים בעיר מאשר לשמר את העבר", הוא טוען. "במקרה של מגדל מאייר למשל, כן חייבו בשימור אבל אי אפשר להתעלם מכך שבמרכז העיר הלבנה, הרסו לא מעט מבנים יפהפיים שהיו בה".
דוגמה לבעיה בעיר בת זמננו הוא נותן באמצעות רצועת החוף. בתחילה הדברים נשמעים מעט מוזרים, אך בפרספקטיבה היסטורית הם מלאי צדק. "הים נהרס. כמעט אין טיילת כמו שהיתה בעבר. הכל גרנוליט. בעבר הטיילת היתה הרבה יותר רחבה ועטופת עצים. את הים בתל-אביב פתחו בשנות ה-20 של המאה הקודמת. מה נשאר ממנו? תראה מה קורה בדולפינריום. חשבתי שיהרסו את המקום וישאירו את הטיילת. במקום זאת, אישרו בניית עוד מגדלים.
"התושבים רוצים לראות את הים, ואי אפשר רק לחסום ולחסום. כשהים נחסם הרוחות שוברות את העצים, כי האוויר לא נכנס אלא ננעל בין המגדלים, אבל זה כבר סיפור אחר. לא סתם אישרו בעבר בנייה של 2-3 קומות וזהו".
כיום מתגורר רג'ואן בפלורנטין, אזור שאי אפשר לומר גם עליו שזכה לשימור יתר. "דרום תל אביב הפך להיות אזור של זוהמה. כל המקום לא מטופח, אנחנו חיים בין חולדות וג'וקים והביוב עולה על גדותיו.
אין פה אפילו בניין אחד שעבר שימור וצריך להבין שהאזור מלא במבני באוהאוס. אולי יש כמה בנווה שאנן ששופצו על ידי עזרה ובצרון, אבל זה לא כמו מה שנעשה בנחלת בנימין למשל. מצער לראות שבעיר שלנו הורסים ולא משפצים".
רג'ואן מבקש מאיתנו להרים את העיניים ולנסות להסתכל על הבניינים המפויחים כהוגן של העיר בצורה הנכונה. הוא נותן כדוגמה את רחוב אלנבי, המכיל בניינים יפהפיים שחלקם הגדול מט ליפול. "העלויות גדולות, אני מודע לכך, אבל בכל העולם נהוג יותר לשמר מאשר להרוס ולבנות בניין מודרני שלא מראה את האופי האמיתי של העיר".
משהו אופטימי שאתה רואה בכל זאת בעיר?
"העיר מתפתחת לכיוון המודרניזם, ואפשר לראות זאת למשל בכיכר התרבות בין 'הבימה' להיכל התרבות. העיר יפה ומתהדרת, אבל יחד עם זאת כל פינה נעטפה בבטון. אני מקווה שכיכר צינה (כיכר דיזנגוף) תחזור לקרקע, ושדרום העיר תחזור לימיה הטובים.
"חשוב לי שאנשים יאהבו, יתחברו וילמדו את העיר העברית הראשונה. חשוב לשמר את ההיסטוריה ולא לשכוח מאיפה באנו. בנינו כאן עיר ממה שהיה קודם לכן רק חול וחול, וצריך לכבד את ההישגים הללו".