ניסוי פייסבוק: מה אמרו תנאי השימוש?
כמה ימים אחרי פרסום הניסוי החברתי-פסיכולוגי של פייסבוק על כ-700,000 גולשים, מתברר שפייסבוק שינתה את תנאי השימוש לאחר קיום הניסוי. פייסבוק: תמיד ביקשנו לעשות שימוש במידע
הביקורת על הניסוי שערכה פייסבוק בכ-700,000 גולשיה ממשיכה. כעת מתגלה כי פייסבוק לא השתמשה במילה "מחקר" בתנאי השימוש, כאשר ערכה את הניסוי בתחילת 2012, כך על פי דיווח של פורבס.
על פי הדיווח, בחודש מאי 2012, ארבעה חודשים לאחר תחילת הניסוי, התווספה ההבהרה הבאה לתנאי השימוש בנוגע לשימוש של פייסבוק בפרטים ובמידע של הגולשים: "לשם פעולות פנימיות, כולל איתור תקלות, ניתוח מידע, בדיקות, מחקר ושיפור השירות". בפייסבוק טוענים כי תנאי השימוש הקודמים גם כיסו את האפשרות הזו לניסוי.
מעבר לשאלה המשפטית, עולה שאלת האמון בפיד, והיכולת של פייסבוק לבצע בו שינויים ידניים שאינם משקפים בהכרח את מה שרלוונטי בכל רגע נתון שבו גולשים ברשת החברתית. עולה גם שאלה אתית - האם היה על פייסבוק ליידע ספציפית את הגולשים שהם משתתפים בניסוי כלשהו, ולתת להם אפשרות להמנע מכך.
בודקים את הרגשות
בניסוי שערכו החוקרים ב-2012 (ופורסם כעת) בוצעו מניפולציות על הפיד של 689,003 אנשים שנבחרו ללא ידיעתם. לצורך הניסוי, פייסבוק העלימה מהפיד סטטוסים לפי הפרמטרים של הניסוי, ויצרה פידים מלאכותיים.
החוקרים מספרים שניסו לבדוק השפעות של הדבקת רגשות באמצעות הסרת סטטוסים נבחרים (חיובים או שלייליים) מפיד החדשות - העמוד הראשי של פייסבוק שגולשים בו מהמחשב או מהסאמרטפון, ובו כל העדכונים מהעמודים והחברים של הגולשים.
על פי התוצאות "כשהיו פחות התבטאויות חיוביות (בפיד), אנשים כתבו פחות סטטוסים חיוביים ויותר סטטוסים שליליים", וגם להפך. מסקנת החוקרים היא כי "התוצאות מראות כי הרגשות שמובעים בפייסבוק משפיעים על הרגשות שלנו", וכן כי אין הכרח לתקשורת בין אישית וסימנים לא ורבליים כדי להדביק אחרים ברגשות. מומחי פרטיות אומרים כי מדובר בניסוי פולשני.
פייסבוק: משפרים את המוצר, לא מנסים לפגוע
"המטרה הייתה ללמוד כיצד להציע מוצר טוב יותר", הסביר אדם קריימר מידען בפייסבוק וממחברי המחקר, "המטרה שלנו מעולם לא הייתה לפגוע באף אחד. אני מבין למה אנשים מודאגים מהניסוי. אני ושותפי למחקר מאוד מתנצלים על הדרך שבה המאמר שלנו תיאר את הניסוי ועל החרדות שהוא גרם להן. יתכן שהתוצאות של המחקר לא היו שוות את החרדות הללו".
בפייסבוק טענו כי הכל נעשה במסגרת תנאי השימוש וכי מטרת הניסוי היא לשפר את הפיד ולספק תוכן רלוונטי יותר על ידי הבנה של תגובות הגולשים לסוגים שונים של תוכן.
פייסבוק: תמיד ביקשנו לעשות שימוש במידע
"מאז ומתמיד ביקשנו מאנשים הנרשמים לפייסבוק לעשות שימוש במידע שלהם בכדי לשפר את השירותים שאנו מציעים", כך נמסר היום מפייסבוק, "על כן, לומר שביצענו מחקר ללא רשות זו בדיה גמורה. חברות המעוניינות לשפר את השירות שלהן משתמשות במידע שהלקוחות שלהן מספקים, בין אם מצוינת בתנאי השימוש המילה 'מחקר' ובין אם לא".