פייסבוק תיחקר על ניסוי הרגשות
הרשת החברתית תיחקר באנגליה ואירלנד על ניסוי פסיכולוגי-חברתי שביצעה על כ-700,000 גולשים. פייסבוק מבטיחה לשתף פעולה וטוענת כי הכל נעשה לשם שיפור המוצר. בכירה בפייסבוק: "חקיקה מרסנת חדשנות"
ה-ICO, רשות עצמאית לפרטיות בבריטניה תחקור את פייסבוק ותבדוק האם הרשת החברתית הפרה חוקי הגנת מידע, בניסוי שערכה לפני שנתיים על עדכוני הפיד של 700,000 ממשתמשיה, ושתוצאותיו פורסמו השבוע. כך לפי דיווח ברויטרס.
דובר ה-ICO אמר כי הארגון ישוחח עם פייסבוק על העניין, וישתף פעולה עם הרשות המקבילה באירלנד, שם נמצאים משרדי פייסבוק האירופאיים. בתגובה לחקירה, מסרה פייסבוק לסוכנות הידיעות כי "אנחנו מבינים כי הניסוי הכעיס אנשים ואנחנו לוקחים עליו אחריות. הניסוי נעשה תוך שמירה על המידע של הגולשים, ונשמח לענות לכל שאלה של הרשויות".
מניפולציה בפיד וברגשות
בניסוי שערכו החוקרים ב-2012 (ופורסם כעת) בוצעו מניפולציות על הפיד של 689,003 אנשים שנבחרו ללא ידיעתם. לצורך הניסוי, פייסבוק העלימה מהפיד סטטוסים לפי הפרמטרים של הניסוי, ויצרה פידים מלאכותיים למשך שבוע. החוקרים מספרים שניסו לבדוק השפעות של הדבקת רגשות באמצעות הסרת סטטוסים נבחרים (חיובים או שלייליים) מפיד החדשות - העמוד הראשי של פייסבוק שגולשים בו מהמחשב או מהסאמרטפון, ובו כל העדכונים מהעמודים והחברים של הגולשים.
על פי התוצאות "כשהיו פחות התבטאויות חיוביות (בפיד), אנשים כתבו פחות סטטוסים חיוביים ויותר סטטוסים שליליים", וגם להפך. מסקנת החוקרים היא כי "התוצאות מראות כי הרגשות שמובעים בפייסבוק משפיעים על הרגשות שלנו", וכן כי אין הכרח לתקשורת בין אישית וסימנים לא ורבליים כדי להדביק אחרים ברגשות.
פייסבוק: חקיקה מרסנת חדשנות
לאורך הימים האחרונים, בכירים בפייסבוק מנסים להסביר את הניסוי ולהתנצל על הדרך שבה הסבירו את הניסוי: "המטרה הייתה ללמוד כיצד להציע מוצר טוב יותר", הסביר אדם קריימר מידען בפייסבוק וממחברי המחקר, "המטרה שלנו מעולם לא הייתה לפגוע באף אחד. אני מבין למה אנשים מודאגים מהניסוי. אני ושותפי למחקר מאוד מתנצלים על הדרך שבה המאמר שלנו תיאר את הניסוי ועל החרדות שהוא גרם להן. יתכן שהתוצאות של המחקר לא היו שוות את החרדות הללו".
מוניקה ביקרט, מנהלת המדיניות העולמית בפייסבוק התארחה באירוע שבו נשאלה על הניסוי ואמרה כי "רוב המחקר שנעשה בפייסבוק, הוא איך לעשות מוצר טוב יותר. איך מתאימים טוב יותר את המוצר לצרכנים, ואיך מראים להם יותר ממה שהם רוצים לראות, ופחות ממה שהם לא רוצים לראות. זו חדשנות ולכן רואים יותר תכונות במוצרים כמו פייסבוק ויוטיוב. זו הסיבה שמפסיקים לראות תמונות של הילד של החברה המעצבנת מהתיכון".
לדבריה "יש מתח בין חקיקה לבין רגולציה", ולכן "זה מדאיג לראות חקיקה שמרסנת יצירתיות וחדשנות. עם זאת, חובה עלינו להיות שקופים ולהסביר את הסיבות לדברים שאנחנו עושים".
סמנכ"לית התפעול של פייסבוק ומספר 2 בחברה, שריל סנדברג אמרה כי "זה היה חלק ממחקר מתמשך שחברות שונות עושות בשביל לבחון את המוצרים שלהן", לפי דיווח של ה-WSJ. "זה כל מה שזה היה, וזה הוסבר לא נכון", היא אמרה, "על ההסברה הלא-טובה הזו אנחנו מתצלים. לא התכוונו להכעיס. אנחנו מתייחסים ברצינות לפרטיות ולאבטחה בפייסבוק, מאחר שזה מה שמאפשר לאנשים לשתף דעות ורגשות".