מימון הקהל של הדור הבא
מיליון דולר ב-11 חודשים, ועוד מיליון תוך חודשיים בלבד: פטריאון היא פלטפורמת מימון קהל שקיימת קצת יותר משנה המאפשרת ליוצרים לקבל מימון לכל יצירה ולא רק לפרויקט אחד גדול. מה הם מציעים ואילו פרויקטים מעניינים אפשר למצוא שם
אם יש לכם חיבור אינטרנט וחיבה כלשהי לאנימציה, אתם וודאי כבר מכירים את לי להב - הישראלית שיוצרת סרטוני אנימציה על נושאים שגיקים אוהבים להתווכח עליהם. בין שרלוק הולמס שעושה ספוילרים לבין מש אפ בין Frozen ל"כתום זה השחור החדש", גם להב משתמשת בשגעון המימון האחרון של האינטרנט - פטריאון.
הקמפיין של להב הניב לה בינתיים 500 דולר לכל סרטון שתעשה, והסכום רק מטפס. סרטונה האחרון המציג את הדמות הראשית מ"לשבור את הקרח" - אלסה, כאסירה בכלא לנשים בלבד, המוצג בסדרה המצליחה של נטפליקס Orange is the new black. הסרטון נצפה יותר ממיליון פעמים תוך יומיים והוביל לכך שערוצה של להב ביוטיוב חצה את סף המאה אלף מנויים.
פטריאון היא פלטפורמה חדשה יחסית למימון קהל שמציעה לקהל לתרום, לא בצורה חד פעמית כמו קיקסטארטר ודומיו, אלא בכל פעם שהאמן עושה משהו, או אחת לחודש. בכך האמן מקבל תמיכה קבועה בגובה מסוים, המאפשרת לו תאוריטית לקחת את הכסף הזה ולהשקיע אותו בפרויקט הבא, וכן הלאה. כמו בשאר אתרי מימון הקהל, גם כאן האמנים מציעים תמורות שונות בכל גובה של תשלום, רק שאותן תמורות הן כמעט ולא מוצרים פיזיים, אלא הטבות דיגיטליות כמו: גישה לפיד מיוחד, כניסה לקבוצת פייסבוק פרטית, קבלת גישה לתוכן לפני כולם, השתתפות בשיחת רשת שבועית ועוד הרבה דברים שונים.
למי זה מיועד
פטריאון מיועדת לאנשים שיוצרים סרטונים ביוטיוב, קומיקס רשת, בלוגים, יוצרי משחקים עצמאיים, יוצרי מוזיקה, מאמרים, פודקסטים, אנימציות, איורים וצלמים. למעשה, כל תחום יצירתי באשר הוא, שאינו תכנון והפצת מוצר פיזי יכול לבוא לידי ביטוי דרך הפלטפורמה. עד כה, הדרך המרכזית להתפרנס מסרטונים ביוטיוב הייתה דרך תוכנית השותפים או תחת חסות של מותג כלשהו. כל זאת בתנאי שהיוצר נשאר בתוך הקווים המנחים של יוטיוב האוסרים על שימוש בתוכן שעליו יש זכויות יוצרים לאחרים. פטריאון לעומת זאת, לא מתערבת בתוכן, כך שבעוד ששימוש בשיר כלשהו בסרטון שלך היה גורר סירוב לחלוקת רווחים מיוטיוב, פטריאון עדיין תשלם.
פטריאון פתחה את שעריה הוירטואליים במאי 2013, ודישדשה לה לאיטה היטב לתוך 2014, כשהמפנה התרחש לפני כחודשיים, אז שמות גדולים כמו Corridor Digital ו- פיטר הולינס פתחו את הקמפיין שלהם באתר. בפרק הזמן הזה שילמה פטריאון ליוצרים מיליון דולר הכוללים את חלקה העומד על 5 אחוזים. בחודשיים שעברו מאז, גדל האתר משמעותית והדבר התבטא גם בכספים המועברים אל היוצרים שכן באותם חודשיים שילמה החברה עוד מיליון דולר. כמו כן התרומות שניתנו ליוצרים גדלו פי 10 בתקופה של חמשת החודשים האחרונים.
עתה רשומים באתר יותר מ-26 אלף יוצרים שונים, כשהחברה השלימה גיוס של 15 מיליון דולר לטובת המשך פעילותה. "נפגשנו עם עשרות משקיעים שדרשו שנעלה את הנתח שלנו מ-5 אחוז ל-15 אחוז" אומר מי שייסד את החברה בשותפות עם סאם יאם, ג'ק קונטה בפיד הרשמי של פטריאון.
"בחרנו שותפים שלהם מטרות דומות לשלנו, ושסומכים עלינו לשרת את הקהילות של פטריאון". "רוב החברות פונות בעיקר לצרכן כשהן גוררות את העלות של המדיה הדיגיטלית כלפי מטה במאמץ להשיג יותר משתמשים ובכך פוגעות ביוצרים. אנחנו חברה ששמה את היוצרים קודם, משימתנו היא לממן ולהעצים את מעמד היוצרים". קונטה מכיר את הצד של האמנים היטב, כחצי מהצמד פומפלאמוס, היוצרים קאברים אלקטרוניים לשירים מוכרים, ושכעת קיבלו מימון מתמשך של יותר מ-5,000 דולר לכל קליפ.
הנה עוד כמה מהיוצרים המסקרנים יותר בפטראון:
Blimey Cow
קבוצה היוצרת סרטוני יוטיוב על העולם והחיים, מבדר ומהנה, ויגרום לכם לצעוק על המסך "כל כך נכון!"
Smooth McGroove
איש מזוקן היוצר סרטוני א-קפלה למוזיקה עדכנית וגם כזו המגיעה ממשחקי מחשב מכל התקופות.
PerelYotam
יותם פרל הישראלי, שרק לאחרונה חגג את היום הולדתו ה-23, עושה סרטוני אנימציה מגניבים על מגוון נושאים.
Fernando Ufret
מוזיקאי מפורטו ריקו שגר בארה"ב, עושה קאברים לשירים אמריקאים וספרדים.
קצת מפספס
עם כל הכוונה הטובה במימון היוצרים האלמוניים, נראה שיש עודף של אנשים שלא עושים הרבה ומבקשים כסף עבור זה. קחו לדוגמה את הגברת הזו שעושה קאברים בינוניים לשירים של ניקלבק או את הקבוצה הזו שנורא מנסה לשיר ביחד. בעידן שלפני פטריאון הם היו עוד יוצרים אנונימיים ביוטיוב שאולי היו מקבלים כמה צפיות פה ושם. עכשיו הם מיני עשרות אלפי אמנים המבקשים להתפרסם, והעודף הזה גורם לאלו שראוי שיגדלו, לא לקבל את החשיפה שמגיעה להם.
המגמה בפטריאון מאוד ברורה, אם היית גדול מחוץ לאתר, תהייה גדול גם בתוכו. נכון לעכשיו זו לא הפלטפורמה שתזניק לכם את הקריירה, אלא אחת שתוכל לעזור לקריירה קיימת להתקיים. כל יוצר המתקיים מהאומנות שלו, יודע שכדי להצליח הוא צריך יותר מקמפיין חד פעמי וזו התמדה ותשוקה למקצוע. ואכן, ניתן לראות בדיוק מי מאותם מבקשי ממון באתר באמת חיים את האומנות שלהם.