שתף קטע נבחר

שחקו משחקים קלאסיים בחינם

הדפדפנים העדכניים במחשב מסוגלים להריץ את משחקי הקונסולות והמחשב משנות ה-90. חזרו לקומנדר קין, הנמלולים מורטל קומבאט, דיוק ניוקם וקבלו קישורים לעוד עשרות משחקים לסמארטפון, לטאבלט ולמחשב

אמולטורים של משחקים מאוד התקדמו בשנים האחרונות, ועתה הם מאפשרים לשחק מתוך הדפדפן לא רק משחקים של קונסולות ישנות כמו האטארי 2600, ה-Master System וה-SNES, אלא גם במשחקיהן של הנינטנדו 64, הדרימקאסט והפלייסטיישן המקורית. זה מאפשר לנו לחקור באופן נוח ומיידי את ההיסטוריה של המשחקים, ולקפוץ בלחיצת כפתור אל מבחר מרתק של משחקי שנות התשעים. הנה עשרה משחקים ידועים כאלה, אחד לכל שנה בעשור.

 

עוד משחקים להעביר את הזמן

 

מה עושים בזמ אזעקה? הנחיות פיקוד העורף

 

1990 - Commander Keen

המשחק השני של id Software, שנתיים לפני Wolfenstein 3D ושלוש לפני Doom, היה ה"מריו" של האולפן שיביא לעולם את ז'אנר הפעולה מגוף ראשון - משחק פלטפורמה שחיקה את משחקי סופר מריו של נינטנדו עם כמה תרומות משלו.

 

 

קומנדר קין, שצמח לסדרה של משחקים, אולי אף פעם לא התקרב לאלגנטיות של עיצוב המשחק והשלבים של מריו, ולא היה מקורי לזמנו כמו סוניק, אבל הוא הביא למחשבים מבוססי דוס - באדיבות יכולות התכנות של ג'ון קרמאק - מנוע משחק עם גלילה חלקה על כרטיסי ה-CGA וה-EGA הנפוצים באותם ימים, דבר שגם חברות ותיקות ומנוסות מ-id לא הצליחו ברוב המקרים ליישם על ה-PC. פער היכולות הזה, שלמרות היכולת החישובית הגבוהה יותר של ה-PC גרם לבעליו לקנא בבעלי NES או קומודור, נסגר עתה, ולשחקני PC נותר רק לקוות לפתרון לבעיית הסאונד האומלל של המחשב - פתרון שהלך וקרב עם ירידת מחיריהם של כרטיסי הקול הראשונים, האדליב והסאונד בלסטר, שהושקו שנה לפני כן.

 

בפרק הראשון של קומנדר קין מתמודד הגיבור הצעיר עם גזע הוורקטיקונים העוין. בתחילת המשחק תמצאו את עצמכם על מאדים, לידי חלליתכם המרוסקת. נועו עם החיצים, כנסו למקומות מעניינים (או כאלה שחוסמים את דרככם) עם Ctrl. עם Ctrl גם קופצים, בעוד עם Alt עולים ויורדים ממקל הפוגו, לאחר איתורו; שלבו Ctrl ו-Alt כדי לירות. רווח - מסך מידע ותחמושת.

 

שחקו בקומנדר קין כאן

 

1991 - Lemmings

למינגים לא באמת מתאבדים בהמוניהם בקופצם מצוקים לים, אבל DMA Design, המפתחת הסקוטית שסניף אדינבורו שלה יהפוך לאולפן רוקסטאר המהולל, לקחה את האגדה ויצרה ממנה ז'אנר חדש עם משחק חשיבה שקיבל בארץ את השם המקורי "הנמלולים".

 

 

בעוד המוני היצורים ירוקי השיער הולכים אל מותם בנפילה, טביעה ושריפה ללא שמץ חשש או שכל, השחקן צריך לחלק ללמינגים ספציפיים יכולות מיוחדות כמו טיפוס וחפירה, כך שכמה שיותר מהם יגיעו בשלום אל שער היציאה מכל שלב.

 

שחקו במשחק המקורי שהוליד סדרה ארוכה ומצליחה . השתמשו ב-Enter להתחלה ובחירה, ב-A לבחירת אוסף שלבים, וב-D לבחירת יכולות ונמלולים.

 

 

1992 - Dune 2

למרות שהושפע ממשחקים ותיקים יותר - כמו Ancient Art of War ו-Herzog Zwei - "חולית 2" נחשב למשחק האסטרטגיה בזמן אמת הראשון, ובנה את היסודות עליהם נבנו מאוחר יותר סדרות מיתולוגיות כמו Command & Conquer, Warcraft ו-Starcraft.

 

 

שלטו בכוחותיו של אחד משלושת הבתים האצילים - אטרידס, הארקונן או אורדוס - בכיבוש כוכב חולית ואוצרות "התבלין" שלו, תוך טיהורו מהבתים היריבים ומכוחות הקיסר שמגיעים לסייע בידיהם. שילוב הבניה-יצור יחידות-הגנה והתקפה יהיה מוכר לכל מי ששיחק בז'אנר מעודו, כאן זה התחיל.

 

שחקו בחולית 2, עם שליטת עכבר

 

1993 - Mortal Kombat 2

המשחק השני בסדרת המכות מורטל קומבט, שהתייחדה בדמויות לוחמים מצולמות ובכמויות הקטשופ שגויסו להפקה, היה מהיר יותר משמעותית מהמשחק המקורי (למרות שבאמולציה חלק מהמהירות הזו הולך לאיבוד). ההמשך גם הוסיף מבחר מכות רגילות ומיוחדות לכל הלוחמים, והרחיב את שלל תנועות החיסול, ה-Fatalities, גם ב-Babalities (הפיכת האויב לתינוק) ו-Friendships (מחוות מסוג לא קטלני, לשינוי).

 

 

שחקו כאן . לחצו על Enter להתחלה, X לבחירה, ו-A,S,Z ו-X למכות שונות.

 

 

1994 - Earthworm Jim

אחד ממשחקי הפלטפורמה המשוגעים בהיסטוריה, שניתן לספור על כף יד אחת את היצירתיים ממנו - ביניהם ההמשך - נוצר על ידי אולפן Shiny ודאג טנייפל, אנימטור שהפך למפתח משחקים והיה אחראי מספר שנים מאוחר יותר להרפתקת הפלסטלינה המפורסמת The Neverhood.

 

 

Earthworm Jim הוא תולעת בחליפת לחימה עתידנית, שמשתמש בחלק העליון של הגוף שלו כשוט וגם כדי להתנדנד מעל מכשולים, וצריך להציל את הנסיכה "מה-שמה" משלל אויבים ביזאריים, כמו "המלכה-חלזון-בתור-תחת".

 

שחקו כאן . A לירי, S להצלפת ראש ו-D לקפיצה. שחקו פה:

  

1995 - Descent

כשעוברים על החלוצים של ז'אנר הפעולה מגוף ראשון, לפעמים מדלגים על Descent של Interplay - אולי בגלל שהקרבות בו נערכים בין חלליות ורובוטים סטריליים יחסית ולא בין גיבורים אנושיים למפלצות משפריצות דם, כמו ברוב אחיו; בטוח בגלל מורכבות השליטה בו, שדורשת התמצאות במכרות חלל מפותלים בהם אין כוח משיכה ולכן אין למעלה ולמטה קבועים.

 

 

Descent ראוי להכרה לא רק בגלל הגרפיקה המצויינת לזמנה, אלא בזכות ההתרחשות שלו ב-360 מעלות מלאות, כשאיומים יכולים להגיע מכל זוית ודורשים יכולות תמרון של טייס קרב בשלבים מתקדמים, נגד בינה מלאכותית אגרסיבית. לכך צריך להוסיף את רגעי הסיום המלחיצים של כל שלב, בהם, לאחר השמדת ליבת המכרה, יש לשחקן ספירה קצרה לאחור להגיע בחזרה לפתח המתקן לפני שהכל מתפוצץ.

 

יוצרי המשחק עברו בחלקם הגדול ל-Volition, שם יצרו מאוחר יותר את סדרות Saints' Row ו-Red Faction.

 

שחקו ב-Descent כאן . מומלץ להיכנס ראשית דבר לתפריט האפשרויות, לשנות את הפירוט הגרפי למקסימלי ולקנפג את מקשי השליטה:

 

 

1996 - Duke Nukem 3D

 

דילגנו על Doom הפעם, ונדלג גם על Quake (שיצא גם הוא ב-96), אבל נייצג את הקלאסיקות של הפעולה מגוף ראשון עם Duke 3D, שהראה שמשחקי תלת-מימד יכולים להיות גם צבעוניים וקומיים, וגם שהגיבור שלהם יפר את שתיקת הנחתים עם הפה הגדול של דיוק.

 

 

לזמנו ובמידה רבה גם זמן ארוך אחר כך, דיוק התייחד בעיצובי השלבים המורכבים שלו ובמבחר גדול של סודות ובדיחות שחושפים תוך כדי חקירתם.

 

שחקו בדיוק 3D להלן - Esc להעלאת תפריט ראשי, מומלץ להיכנס ל-Options ולשנות פירוט לגבוה וצללים לפעילים. בתוך המשחק, חיצים לתנועה, Alt וחיצים לתנועה הצידה, Ctrl לירי, רווח להפעלת מנגנונים שונים בעולם, A לקפיצה ו-Z כדי להתכופף. טעינת כלי-נשק? ב-1996 עוד לא הייתה טעינת כלי-נשק.

 

שחקו כאן

 

1997 - Mario Kart 64

מריו קארט היה המשחק עימו נברא ז'אנר משחקי הקרטינג, שבו הדמויות הנוהגות חשובות יותר מהמכוניות, והכביש מלא בונוסים התקפיים והגנתיים שהופכים את המירוץ לשדה קרב, גם אם זה שדה קרב שמתאים לכל המשפחה.

 

 

במריו קארט 64 - המשחק השני בסדרה שהגיעה לאחרונה למשחק השמיני שלה - מריו וחבריו התחרו לראשונה על מסלולי תלת-ממד אמיתיים, תודות לכוחה של הנינטנדו 64, שיחד עם ה-Dreamcast של סגה והפלייסטיישן של סוני היוותה את הדור הראשון של הקונסולות המודרניות.

 

שחקו כאן - השתמשו ב-Enter להתחלה ובחירה, X להאצה, S לקפיצה ו-Z לשימוש בבונוס האחרון שאספתם.

 

 

1998 - Crash Bandicoot 3: Warped

לפני שהם המציאו את נת'ן דרייק, גיבור סדרת Uncharted, ואת ג'ק ודקסטר, גיבורי - כמובן - משחקי "ג'ק ודקסטר", הדמות הידועה ביותר של אולפן Naughty Dog, וההצלחה הגדולה הראשונה שלהם, היה קראש הבנדיקוט. Naughty Dog וסוני רצו ליצור לפליסטיישן הראשונה גיבור פלטפורמה שיהיה איקוני כמו סוניק של סגה, ובחרו את חיית הכיס האנונימית לתפקיד הראשי בקראש בנדיקוט הראשון, שיצא ב-1995.

 

 

סדרת משחקי קראש הפכה לאחת המוכרות על הדור הראשון של הקונסולה מסוני, ולמרות שמבחינת משחקיות לא חידשה הרבה בתחום משחקי הפלטפורמה-פעולה, מבחינה טכנית היוותה חוליה חשובה במעבר ממשחקי פלטפורמה דו-מימדיים לתלת-מימדיים. קראש 3 נחשב לאחד המשחקים המרשימים גרפית של דורו, ובו הבנדיקוט צריך להילחם שוב באויבו המושבע ניאו קורטרס, ולנסוע בזמן לתקופות שונות - ביניהן תקופה דמויית אלף לילה ולילה, עידן הדינוזאורים וימי הביניים - כדי לשים טלף על גבישי הכוח לפני שכוחות הרשע יעשו זאת.

 

שחקו כאן . יש לאשר ל-java לפעול, לחצו על השורה שאומרת "לחצו כאן כדי לשחק בקראש בנדיקוט 3", והמתינו לטעינת האמולטור והמשחק. ניתן לכוון את הכפתורים באמולטור, ברירת המחדל היא Z לקפיצה, X לסיבוב התקפה ו-Shift ימני לזחילה.

  

1999 - Silent Hill

יכול להיות שרוב השחקנים שמעריכים את סדרת האימה הפסיכולוגית המטרידה Silent Hill למדו לעשות זאת בפרק השני שלה, שיצא ל-PS2 בתחילת העשור שעבר - אבל המשחק הראשון שלקח את הנוסחה ה-Resident Evil-ית והחליף את סיפורי סרט הפעולה דרג ג' שלה בעלילות מטרידות יותר, המתרחשות יותר במוחם המיוסר של גיבוריה מאשר בעולם החיצוני, היה Silent Hill הראשון, שיצא עוד ב-99' לפלייסטיישן המקורית.

 

 

הגיבור, כפי שיהפוך לשגרת גיבוריה המתחלפים של הסדרה, מגיע לעיירה סיילנט היל, הפעם בחיפוש אחר בתו הנעלמת. בעודו חוקר את הבתים המוזנחים והנופים הלוטים בערפל של המקום, הוא מתחיל אט אט לחבר, יחד עם השחקן, את סיפור עברו והסיבות האמיתיות שמאחורי היותו שבוי במדור הכניסה לגיהינום הזה.

 

שחקו כאן . השתמשו ב-X כדי לרוץ, ב-Z לאינטראקציה עם הסביבה, ב-A למפה, ב-S או Ctrl להתקפה וברווח לכניסה למסך ציוד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים