שתף קטע נבחר
 

ארבע המערכות המתקדמות ביותר לאופני הרים

אופניים הופכים במהרה לכלי תחבורה וזמן פנאי עם כמויות טכנולוגיה מתקדמת שלא יביישו אופנוע. קבלו את רשימת הטרנדים הכי חמים - ומה דעתכם על מתלים אקטיביים?

 

מתלה אקטיבי: מתלה אקטיבי במכוניות אינו דבר חדש - באופניים מדובר בסוג של מהפיכה. העקרונות הבסיסיים דומים. חיישני סיבוב בקראנק (ציר הדוושות) מזהים את מהירות הדיווש. חיישני תאוצה במזלג הקדמי ובסטם (מוט הכידון) מחשבים את מהירות הסגירה של המזלג, ומכאן את עוצמת החבטה. מחשב קטן הממוקם על הכידון מחליט בהתאם האם "לנעול" את הבולם, להעבירו למצב דיווש או לתת למתלה לפעול באופן מלא לכל אורכו. נשמע לכם כמו החלטה מאוחרת מדי? ובכן, המחשבון הזה מבצע "בדיקת מצב" בכל עשירית שניה בזמן הרכיבה. לא הרבה אמנם ביחס למערכות של מכוניות (עם מחזור "בדיקה" של אחת לאלפית שניה ופחות) הכוללות ארבעה מתלים נפרדים ושני צירי תנועה (לפנים-אחור וימינה-שמאלה), אבל זה בהחלט מהיר ביחס למהירות ההתקדמות האיטית פי כמה של אופניים. מספיק מהיר כדי לאפשר למשל לבולם האחורי להשתחרר כדי לטפל בכוחות שהופעלו לאחר פגיעת גלגל קדמי במדרגה ב-50 קמ"ש.

 

 

הרוכב יכול גם לשלוט בשלושת מצבי בולם רוקשוק Monarch RT3, המצויד במנוע חשמלי קטן המסיט את מנוף השיכוך. הבולם הזה ניתן לרכישה במספר מהלכי-מתלה, אך יצרנית הבולמים מבהירה כי הוא יהפוך ליעיל במיוחד במקרה של מהלי מתלה של 150-160 מ"מ. צריך לזכור שמדובר במערכת מסרבלת מעט, עם מערך עצמאי של חיווט ובית סוללות על צינור השלדה התחתון. לא הכי אלגנטי, אבל שווה את זה. משקל המערכת כולל הסוללות עומד על כ-350 גרם, וניתן לשלבה באופניים סדרתיים מכמה מותגים מוכרים.

 

מעביר הילוכים חשמלי: בתחילת השנה שיחררה שימאנו פרטים על מערכת הקצה שלה העונה לשם XTR. זה קורה אמנם מעט באיחור, ובפורמט 1X11 (גלגל שיניים יחיד לפנים, 11 הילוכים מאחור), ואחרי ש-SRAM הציגה כבר דור שני למערכות דומות. אבל הגרסה החשמלית (מסומנת Di2) כאן מתאימה לראשונה לעבודת שטח - חמש שנים לאחר שהוצגה מערכת שכזן באופני כביש ספורטיביים.

 

 

היתרונות: העברת הילוכים מהירה ומדויקת יותר, כולל אפשרות קביעת מהירות ההחלפה. בנוסף, המערכת אינה פאסיבית לגמרי, ותעכב העברת הילוך - עד רגע "נוח" יותר - בתנאים לא אידיאליים. ניתן לתכנת מראש "מפות הילוכים", אפשר לשלוט בשני המעבירים ממתג אחד, חיווי דיגיטאלי של מצב המערכת ועוד. המערכת מסוגלת לטפל בסט עם פלטה אחת, שתיים או שלוש לפנים, ועם קסטה של 11 הילוכים מאחור. המעביר האחורי מצוייד במצמד המונע צליפת שרשרת, והקדמי קומפקטי ונע באופן שמפנה מקום לאופניים בעלי תמוכות שרשרת קצרות.

 

המחיר בחו"ל: כ-1,700 דולרים. מי צריך את זה ועד כמה המערכת תהיה עמידה בפני התלאות שעוברים אופני הרים? עדיין לא ידוע.

 

 

 

מזלג קדמי הפוך: בעולם האופנועים התצורה הזו מוכרת כבר מספר עשורים, על יתרונותיה וחסרונותיה בכביש ובשטח. באופנועי שטח המערכת פופולרית במיוחד, עם יתרונות הכוללים משקל מופחת, קשיחות מוגברת (בעיקר באזור הבעייתי של ראש ההיגוי) ולא פחות חשוב - מראה משובב נפש. כעת מנסה יצרנית המתלים רוקשוקס להביא את הבשורה לרוכבי קרוס-קאנטרי ואופניים המצויידים בגלגלי "29.

 

 

רוקשוקס יצרה מבנה קרבון אחוד ההופך את המזלג למקשה אחת קלת משקל ועמידה - יחסית - בפיתול. לתוך מבנה זה היא השחילה צינורות בקוטר 32 מ"מ, בתוכם מנגנון המשנה את מאפייני השיכוך בהתאם למהירות התנועה של המתלה. קפיץ אוויר הופך את ההתאמה לרוכב לפשוטה ונוחה, ואפשר לכוון שיכוך החזרה ונעילה מרחוק. ציר גלגל ונאבה (טבור) ענקיים נועדו להוסיף קשיחות, והם מרכיב מרכזי בנשיאת העומסים והעמידות בפיתול של המבנה כולו. ציר זה הוא חלק ממערך האמור לשפר את מאפייני ההיגוי של אופניים עם גלגלי 29, אשר מתקשים יחסית בשינויי כיוון. משקל המזלג ה-RS1 עומד על 1,666 גרם, והוא עולה בארה"ב 1,865 דולרים.

 

גלגל ממש שמן

גלגלים שמנים (או Fatbike) הם אולי החידוש המרענן והמפתיע של רכיבת שטח. מפתיע לא פחות מהאופן הסוחף בו התקבלו גלגלי "27.5 וההיעלמות של ה-"26. אופנת ה-Fatbike מגיעה מצפון ארה"ב, אלסקה ומדינות צפוניות נוספות, והחלה כפתרון מקומי של סדנאות קטנות לצורך רכיבת שלג וקרקע רכה מאד. כמה יחידות נדדו בכל זאת דרומה, התגלו במשך השנים על-ידי התעשיה והנה - אופנה חדשה, עליזה למראה ומאד מהנה לרכיבה. כעת מציעים כבר מספר יצרנים מהשורה הראשונה אופני "גלגלים שמנים" בייצור סדרתי, ויש להם אפילו גרסה חשמלית שהוצגה לאחרונה.

 

 

בלב האופניים נמצאים כמובן צמיגים. קוטר "26, רוחב של "3.8 ולחץ אוויר סופר-נמוך של 5 עד 8 PSI. האופניים כבדים יותר - כ-15 ק"ג - מאופני הרים רגילים, ובאופן טבעי משנים כיוון בעצלות יחסית. מצד שני, מהירות שינוי הכיוון אינה העניין כאן, אלא עבירות. ועם לחץ אוויר כה נמוך תוכלו לכבוש משטחי בולדרים, שלג ואפילו דיונות, עם יכולת ציפה מרשימה מאד. נסו ותהנו. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים