להעביר את הזמן בממ"ד: רעיונות לפעילויות לכל גיל
ימים ארוכים שהילדים מבלים במרחבים המוגנים, ונראה כי הם יאלצו לעשות זאת עוד זמן לא קצר. ובינתיים, השעמום והחרדה גוברים - ואנחנו, ההורים, נאלצים למצוא עוד ועוד פעילויות שיעבירו את הזמן, וירגיעו את הפחד. המומחים שלנו עם שלל רעיונות - שמתאימים לכל גיל
שוב מוצאים עצמם הורים עם ילדים בגילאים שונים במקלטים או קרוב אליהם בעקבות ירי הטילים על ישראל. הפעם, בשונה מהסבבים הקודמים, זה קורה במהלך החופש הגדול, כאשר הילדים ציפו בקוצר רוח ללו"ז המורכב ברובו משמש, ים, בריכה וקייטנה, וכגודל הציפייה - כך גם גודל האכזבה והתסכול.נראה כי גם בימים הקרובים המצב לא ישתנה, ורבים מחפשים עוד רעיונות, על מנת שניתן יהיה להעביר את הזמן.
<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>
מבצע "צוק איתן" - ההתמודדות עם הילדים:
מצב מלחמה: איך להסביר את המצב לילדים?
מדינה תחת מתקפה: איך להתמודד עם החרדה של הילדים
כיצד נוכל בכל זאת להקל, ולו במעט, על התקופה הלא פשוטה שבה רובצים הילדים בעיקר במקלטים ובמרחבים המוגנים, ולהעסיקם בדרך שגם תפחית במעט את התסכול ואת החרדות, ובמקומם ליצור שרשרת של חוויות מתקנות? הכנו עבורכם מספר דרכים שיוכלו להפוך את הזמן של הזאטוטים והמתבגרים לנעים, מאתגר ואולי אפילו משעשע יותר.
1. יצירת קבוצות גיל משותפות
כדאי מאוד ליצור קבוצות של ילדים בני אותם גילאים עם השכנים ועם חברים מבית הספר או מהגן. התאימו לקבוצות הגיל משחקי חברה, כאשר ממנים בכל קבוצה בסבב ילד שיהיה ראש הקבוצה למשך זמן מוגבל ויציע מה משחקים ואיך - וכך מונעים מריבות וחיכוכים.
כדאי להכין מראש מאגר של משחקי חברה עם כלל הילדים. ניתן לעשות זאת באמצעות סיעור מוחין, שמעורר אסוציאציות כך שרעיון של אחד יעורר רעיון אחר אצל השני, וכך יהיה מלאי של משחקי חברה. יש הרבה ספרים של משחקי חברה שיכולים גם הם להוות מקור לרעיונות, כמו כן באתרים של מורים וגננות ישנו מאגר עצום של משחקים.
חשוב לעודד גמישות ויצירתיות ואם ישנה מגבלה של מרחב או מקום להציע אלטרנטיבות - כך הם פעילים וחושבים על דברים חיוביים ותורמים, במקום להיות עסוקים במה שאין.
2. משפחה שרה
במהלך השהות המשפחתית המשותפת בבתים ובמקלטים אפשר לייצר משחקי חברה נחמדים שמתאימים למשפחה ומכניסים מצב רוח טוב. משפחה שאוהבת לשיר יכולה ליצר משחקי שירה. כל אחד מבני המשפחה חושב על מילה שיש בשיר ואומר אותה בתורו, והראשון שמכיר שיר עם אותה מילה מתחיל לשיר - וכולם מצטרפים.
משחק כזה משנה אווירה, מלכד את המשפחה ואפשר להוסיף לו משחקי תנועה, ריקוד וכו'. בנוסף, אפשר לשחק משחקי פנטומימה בהם מנחשים את השיר, המילה, המקצוע או כל קטגוריה שרוצים. זהו משחק שמכניס הרבה שמחה וצחוק ושובר מתחים. אפשר על אותו משקל של הצגות להמציא הרבה משחקים שמעבירים את הזמן בהנאה.
3. העברה באמצעות סיפור
לצערנו, ילדים רבים סובלים מחרדות בתקופה זו, ואיתם כדאי להיעזר בסיפורים על ילדים, בעלי חיים או חפצים, לשוחח על מה מרגישה הדמות הסיפורית ולקבל בהבנה את החרדות שלה, אותם מעלה הילד. הרבה יותר קל לדבר על פחד של אחר, כאשר למעשה אנחנו משליכים את הפחד שלנו עליו. כדאי גם לבקש מהילד עצות כיצד עוזרים לדמות הסיפורית לא להרגיש את שהיא חשה, ובכך יוצרים פתח לפתרון של הילדים בעצמם.
סיפורים שכאלה ניתן למצוא בספרים רבים, אך המומלצים שלנ הם:
"הספר הגדול" של נורית זרחי, הוצאת עם עובד
"אל תדאגי רותי" של דויד גרוסמן, הוצאת עם עובד
"טרופותי" של ג'וליה דונלדסון, הוצאת כנרת-זמורה ביתן
"חנות של מפלצות" של אורית אבני בר און, הוצאת דרבי
4. גדולים על קטנים
אפשר לחלק תפקידים כך שהגדולים יעסיקו קבוצות של קטנים, תוך עידוד החשיבה היצירתית ומתן חיזוק חיובי, ואפילו מתן פרס או תשלום לאלה שמצליחים להעסיק אחרים. כך לא רק נפיג עבור כל הצדדים את השעמום, אלא גם נפתח אחריות, יצירתיות ועצמאות.
5. יצירתיות קולינרית
אם שוהים זמן רב ואוכלים במרחב המוגן, אפשר לערב את הילדים בתכנון הארוחות וביצירתן. ילדים יכולים לחתוך פרוסות לחם בצורות שונות, לקשט אותן בירקות וממרחים שונים, לערוך שולחן מאולתר בצורה יצירתית, הכל תוך כדי עידוד מההורים. הרעיון המוביל הוא שצריך להסתכל על הכל כעל הרפתקה מעניינת ומאתגרת, ולא כעל אילוץ או עונש.
6. אני חושב על...
אין מי שלא מכיר את המשחק, בצורה כזו אואחרת. מדובר במשחק שבו חושבים על משהו שנמצא בחדר והשאר צריכים לנחש: הוא עגול, שקוף, עשוי מזכוכית וכו'. אפשר לחשוב גם על דברים הנמצאים מחוץ לחדר או על דמות מוכרת. מתארים בכמה שיותר משפטי תיאור - מתחילים מהרמזים הקשים יותר עד שמגיעים לרמזים קלים יותר, וכמובן שמשחקים לפי התור.
7. משחק הזיכרון
המשחק הנוסטלגי שמתאים לכל דור ולכל גיל: מניחים מספר חפצים בשורה, הילד עוצם עיניים, מסתירים לו את אחד החפצים ושואלים מה לקחנו.
8. ממציאים סיפור
מתחילים סיפור ("פעם אחת היה/הייתה") וכל אחד בתורו ממשיך משפט. אפשר לשחק את המשחק גם בכתיבה, עם ילדים גדולים יותר, כשכל אחד מסתיר את מה שכתב. התוצאה משעשעת מאוד.
9. קבוצות
זהו משחק שמתאים לילדים צעירים. המבוגר אומר שם של קבוצה והילדים צריכים לומר מי בקבוצה. למשל: קבוצת הפרחים (נרקיס, כלנית, רקפת, סביון), קבוצת העצים (ברוש, אלון, ארז, אקליפטוס). אפשר גם הפוך: אומרים כל מי שנמצא בקבוצה והילד מנחש איזו קבוצה זו. למשל: מכונית, מטוס, אופנוע, אופניים (הילד אומר: כלי תחבורה).
10. התחלות של סיפורים
הכינו מספר התחלות של סיפורים ושימו בקופסה מיוחדת שתיקרא "קופסת הסיפורים של...".
ההתחלות יכולות להיות: בלילה בחושך, לו היה לי, מזל שאני לא, יש לי סוד, בארץ הילדים, בארץ הגמדים, חלמתי חלום. כל פעם הילד פותח את הקופסה, בוחר התחלה של סיפור וממציא אותו לעצמו בעזרתכם.
11. מה מצטרף?
מה מצטרף אל שמש? כובע שמש, מכת שמש, דוד שמש, משקפי שמש, קרני שמש. מה מצטרף אל שעון? שעון חול, שעון יד, שעון קיר, שעון קוקיה, שעון שמש. מה מצטרף אל בית? בית-ספר, בית-חולים, כית-כנסת, בית-משפט, מה מצטרף אל סעודה? סעודת שבת, סעודת מלווה מלכה, סעודת פורים, סעודת מצווה וכן הלאה. מצאו עוד מילים שאפשר לצרף להן מלים נוספות, אמרו אותן וציירו.
12. כותבים יומן
עודדו את הילדים לכתוב ביומן אישי את כל הקורות אותם בימים האחרונים. מה הם מרגישים? מה מעציב אותם או משמח אותם? אפשרו להם לכתוב מה קרה בדיוק בכל יום. זה עוזר להם עבד את מה שעובר עליהם, ויכול גם להוות מזכרת יפה לעתיד.
צביה בר שלום היא ד"ר לחינוך וסגנית נשיא מכללת חמדת הדרום האקדמית לחינוך בשדות נגב; ד"ר ניצה דורי היא ראש החוג לגיל הרך במכללת שאנן הדתית האקדמית לחינוך