בין השם לספירה: עץ החיים ושם האדם
בתורת הסוד ישנן שיטות חישוב רבות למציאת אופי ואישיות האדם, אחת הדרכים עוסקת בשיוך הספירה לאדם, על פי שמו הפרטי בלבד, שבכוחה לאפיין את מזלו, טבעו ומזגו של האדם. יצחק אהרון מציג שיטה לבחינת שמכם בעשר הספירות
על פי הקבלה, הבורא הוא אינסופי ובלתי מושג, אך למרות זאת, המקובלים מתארים את הופעתו בעולם ברמות שונות של התגלות על פי עשר הספירות. הספירות ממחישות כיצד הולך ומתגלה, כך שספירה נמוכה יותר מייצגת התגלות מוחשית וגשמית יותר.
במקומות רבים מתוארות הספירות כמעין "צינורות" שדרכן עובר ה"שפע האלוקי" ממקורו העליון. ספר יצירה מציין שעשר הספירות, ביחד עם כ"ב אותיות השפה העברית, מרכיבות את ל"ב נתיבות החכמה. מכאן נמצאנו למדים כי האותיות מושפעות מספירות שונות שבכוחן לבטא את העוצמות השונות והאיכויות הייחודיות לכל אות ואות.
בדברים הבאים אחשוף שיטה המעניקה קווים כלליים בלבד המתארים כיצד שמכם מושפע
מהספירה בעץ החיים ואין לראות בנאמר תורה שלמה. כדי לרדת לעומקם של דברים יש להתבסס על שם האדם ושם אימו והדברים שמורים לעוסקים בקבלה בלבד.בדברים הבאים אציג את הדרך למציאת הספירה על פי שמכם הפרטי.
תחילה המירו את אותיות השם למספרים בגימטריה מלאה ללא צמצום- גימטריה גדולה. לאחר מכן חברו את סך ערכי האותיות והחסירו 7 בכל פעם עד שתתקבל תוצאה חד ספרתית 7 או פחות מכך. לדוגמה : שלמה – ש=300 ל=30 מ=40 ה=5 ובחיבור 375. לאחר הפחתה רצופה של 7 נקבל 4.
5. ספירת הוד
ספירת הוד ונצח מייצגות את הרגליים, הספירות שמחזיקות את הספירות מלמעלה, מייצגות יציבות. מסמלות את שני העמודים בבית המקדש- בועז ויכין שהחזיקו את בית המקדש. מיקומה על קו שמאל מתחת לספירת הגבורה והיא מייצגת יישום גשמי של תהליכים מחשבתיים שהיו עד כה בגדר פוטנציאל בלבד.
במהותה מצמצמת את כלל הרצונות שלנו לכדי פעולה מתמטית, הגיונית ומדויקת,מתוך התחשבות ושימת דגש על שיקולי עלות תועלת. משקפת את האיזון בין הנצחיות והקביעות שבספירת נצח ובין הלוגיקה והאבחנה הדקה בפרטים שבהוד. ביסודה ספירה חומרית ארצית המקרינה על ההיגיון ומשפיעה על האגו.
ספירת הוד מורה על הוצאה מהכוח אל הפועל הוצאה לפועל של דברים ומשקפת אדם כוחני, בעל מעמד ובטחון עצמי עד כדי התנשאות וחוסר התחשבות בזולת. כל ביקורת המופנית אליו תתקבל בעוינות וחוסר אהדה. חושב שיודע הכול ושואף להנהיג ולהוביל. בעל מידת גאווה והתנשאות שהן מידות שאין הזולת מסוגל להכיל בעין יפה.
לעיתים ספירת ההוד מעלה את האדם למדרגות גבוהות של אגו עצום ואז מתעוררים בחיי האדם עיכובם, מעצורים ונוקשות. ספירת ההוד נקשרת במלוכה ולכן רצון מלך יעשה באהבה רק אם מידת האגו שבו תתמתן. בזוגיות ובחיי המשפחה עלולים לסבול מכאב וצער בשל חוסר יכולתם לקבל חולשות ורגישויות של אחרים אפילו אם מדובר על הקרובים להם ביותר.
6. ספירת יסוד
מקושרת עם יוסף הצדיק - "צדיק יסוד עולם", מסמלת חיבור בין העולם האנושי לעולם הרוחני. בקרב הקובלים ידוע כי בכוחו של הצדיק להשפיע על קיומו של העולם ומכאן כל הספירות, למעלה מספירה זו, מוליכות ומתנקזות אליה והיא מוליכה את השפע שבכל הספירות העליונות אל ספירת המלכות האחרונה.
בגוף האדם מיקומה באיברי המין והיא מופקדת על אברי הרבייה וכן אחראית על הפריון וההולדה, ולפיכך מורה על התרבות. מבטאת את השליטה העצמית והדבקות באמת. בספירה זו מצוי מרכז האגואיזם האנושי במינון הגבוה ביותר ולכן כריתת הברית בזכרים נעשית בספירה זו.
מיקומה בקו האמצע במעלה ספירת המלכות. בספירת יסוד נאגרים כל תכונות השפע האלוהי המשתלשל מהספירות העליונות. היא צוברת את המודעות, התובנות והשיקולים ומטרתה היא אחת: לאזן, לכוון ולהזרים את כל שנאגר בתוכה לספירת המלכות. ביסוד אין יישום תהליכים, כמו כל הספירות הניצבות בקו האמצע.
תכליתה להטמיע בנו את הרצון לחיות ולספוג את הנאות החיים.היא מייצגת את עיקרון המחשבה הפתוחה ואת המימד התחושתי. מכאן היא משפיעה על חיי המין שלנו, נוכחות הזכר ופתיחות הנקבה. ערבוב התחושות והרציונאל שבספירת היסוד נמזגים לתוך אגם המלכות ויוצרים את חומרי הגלם מהם בנוי עולמנו.
אדם שספירה זו תהיה דומיננטית אצלו יהיה אם מאוד יסודי, מעשי, שקדן, מוסרי, בעל שיקול דעת, פגיע ולפעמים יתנהג בילדותיות. אדם שמרגיש צעיר מכפי גילו, לעיתים חסר בטחון, שקט ומופנם. איש משפחה אוהב ומסור. בשל רגישותו ומופנמותו עלול לצבור כעסים ובשעת גאות הנפש יגיע להתפרצויות כעס וזעם אך חיש מהרה מפלס העצבים ירד וישוב למזגו הנעים.
7. מלכות
מלכות, הקרויה גם "שכינה" או "כנסת ישראל", קולטת מספירת יסוד את שהואצל אליה ומעבירה אותו לתוך העולם הממשי. כשלעצמה היא ספירה פאסיבית ואין היא מוליכה אל ספירות אחרות, אלא משמשת ככלי קיבול לשפע שירד מכל הספירות שמעליה.
ספירת מלכות משולה לנקביות ומקושרת לאישה. ספירה זו מקושרת גם לדמותם של דוד המלך ורחל, וליום שבת. המלכות מסיימת את כל עשר הספירות.
מייצגת את העולם הגשמי ומבטאת את העשייה החומרית. זה המקום בו הכול מקבל מושג וצורה ממשיים. בעוד ספירת הכתר במהותה משויכת עם פוטנציאלים ספירת המלכות מסכמת ומיישמת בעולם החומר את כל שנבנה בספירות העליונות. היא קוטבית לכתר ומייצגת את יסוד האדמה. אדם בספירת מלכות יהיה ארצי, חומרי, הממון והמעמד חשובים לו ויפעל ללא לאות לבסס את עצמו כלכלית. אם יקלע לחוסר בממון עלול לסבול מתסכולים, מעצבות ומחרדות. רחוק מעולם הרוח אך אם יטה עצמו לשם ירבה השפע בחייו. אדם חם ואוהב וכשיש לו מעניק ביד רחבה מטוב לבו.
- יצחק אהרון, "חכמה
", מרכז לקבלה