תצרוכת דלק: הפער בין המציאות לקטלוג יקטן
כך מקווה הרשות להגנת הסביבה בארה"ב, ששוקלת לחייב את יצרניות הרכב לערוך ניסויים מדוייקים יותר שישקפו תצרוכת דלק אמיתית על הכביש, במקום במעבדה סטרילית
מכירים את זה שתצרוכת הדלק שמתקבלת במציאות, כמעט אף פעם לא עומדת בהבטחות של קטלוג הרכב שרכשתם? אז גם האמריקאים מכירים זאת היטב, ולאחר שורה של מקרים בהם התגלו תצרוכות דלק אמיתיות גבוהות בהרבה מהמובטח, יש מי שמנסה לשנות את המצב.
הרשות להגנת הסביבה (EPA) בארה"ב שוקלת לחייב את יצרניות הרכב לבצע מבחני כביש בתנאי אמת - כלומר מחוץ למעבדה ולתנאים הנוחים מדי בהן נבחנות כיום המכוניות החדשות. זה אומר שהיצרניות יוכלו להמשיך ולבחון את המכוניות בתנאים תיאורטיים שאף אחד מאיתנו לא נצליח לעמוד בהם - בלי רוח, משקל עודף ובורות בכביש - אבל יצטרכו להוכיח קירבה מרבית לנתונים שיתקבלו גם בתנאי אמת.
ה"וול סטריט ג'ורנל" מפרסם כי ב-EPA בוחנים דרכים בהן ניתן יהיה להציע לרוכשי רכב מידע מהימן יותר בנוגע לתצרוכת דלק, לאחר שמספר יצרניות הודיעו לאחרונה כי תצרוכת הדלק שפרסמו בקטלוגים שגויה - ובפועל גבוהה הרבה יותר. המקרה הבולט ביותר היה זה של יונדאי וקיה, שנאלצו גם לפצות לקוחות בארה"ב בגין הטעייה מסוג זה, שנגרמה לטענתן בשל טעות פנימית. בפרשייה קטנה יותר אך מטרידה לא פחות, נאלצה פורד להודיע על שינוי דומה בנתוני תצרוכת הדלק של מספר דגמי כלאיים.
"יש יצרניות שכבר עושות את זה (בוחנות בתנאי אמת), אבל אנחנו בונים כלי פיקוח אחידים לכל היצרניות", כך הסביר כריס גרונדלר, מנהל המשרד לתחבורה ואיכות האוויר ב-EPA. לדבריו, התקנות החדשות יקשו על יצכניות לבצע בדיקות מעבדה מטעות, ולהציג נתונים אופטימיים שלקוחות אינם מסוגלים לשחזר לאחר מכן על הכביש.
חשוב לשים לב כי בדומה לישראל, הרשויות בארה"ב אינן מבצעות מבחן תצרוכת דלק בלתי-תלוי לכל המכוניות החדשות, ומסתפקות במדגם זעיר - בעיקר במקרים בהם מצטברות תלונות רבות מצד לקוחות. התקנות החדשות לא צפויות לשנות זאת - ויותירו בידי היצרניות את ביצוע המבחנים החדשים בעצמן. זאת למרות שתלונות בנושאי תצרוכת דלק מופרזת, מהוות כיום את מרבית התלונות ששולח הציבור באמריקה ל-EPA.
תקינה מחמירה - ניסיון שני
זו אינה הפעם הראשונה בה ה-EPA מנסה להקשיח את התקנים למדידת תצרוכת דלק במכוניות חדשות. בשנת 2008 נכנסו לתוקף דרישות מחמירות לביצוע המבחנים במעבדה, בעקבותן הצטמצם משמעותית הפער בין נתוני יצרניות הרכב לנתוני אמת שמושגים בכבישים ציבוריים. כיום נתוני ה-EPA, שמפורסמים על גבי מכוניות חדשות באולמות התצוגה, נחשבים למדויקים יחסית בהשוואה לנתונים שמפרסמים למשל האיחוד האירופי ועליהם מתבססות יבואניות הרכב הישראליות.