רישיון לדו-גלגלי: תשובות לשאלות נוספות
משרד התחבורה שינה את הגדרת רישיון הרכיבה A1, ומאפשר כעת למחזיקים בו לרכוב על כלים דו-גלגליים עם מנוע חזק יותר. ובכל זאת, לרבים עדיין לא ברורה משמעות השינוי - למשל מחזיקי רישיון מוגבל ל-500 סמ"ק. ויש עוד שאלות
השינוי נכנס לתוקף, השאלות התרבו. משרד התחבורה החליט סוף סוף ליישר קו עם קטגוריות רישיונות הרכיבה שהונהגו באירופה בינואר 2013. אלא שמדובר לא רק בשינוי מאוחר שנכנס לתוקפו רק ב-15.7, אלא גם בשינוי חלקי שאינו פותר את כל אי הבהירות סביב הקטגוריות הקיימות. זאת ועוד. בעוד שנתיים, כפי שאמר חנניה אפנג'ר, מנהל מחוז באר שבע והדרום באגף הרישוי, צפויים באירופה שינויים נוספים בכל קטגוריות רישיונות הנהיגה - לרבות כלים דו-גלגליים.
- רישיון הרכיבה מתעדכן, אבל לא לגמרי
לכן העדיפו במשרד להמתין עם חלק מהשינויים הדורשים הפקת רישיונות חדשים לכל הרוכבים, עד לרפורמה הגדולה. זאת משיקולי עלות צפויה - חמישה מיליון שקלים. השינוי הגדול - ולמעשה, היחיד - הוא הרחבת טווח ההספק המרבי ברישיון רכיבה A1 ל-47.5 כ"ס (35 קילווט), במקום הספק מרבי מותר של 34 כ"ס (25 קילוואט).
אלא שמעבר לשינוי עליו הכריז משרד התחבורה, נותרו מספר שאלות חשובות ללא מענה מתאים. למשל, מה יהיה כעת על מחזיקי רישיון A1 המוגבלים לנפח מנוע של 500 סמ"ק. העלאת הספק המנוע המרבי המותר, העלתה במקביל גם את השאלה מדוע להגבילם ל-500 סמ"ק - הגבלה שאינה רלוונטית עוד. אפנג'ר, אשר היה מעורב בכל שלבי השינוי, אמר ל-ynet כי אכן מדובר בבעיה שיש למצוא לה פתרון, וכי הוא מנסה למצוא כזה. בינתיים לא השתנה דבר, ורוכבים עם רישיון A1 המוגבלים ל-500 סמ"ק, לא יכולים לרכוב על כלים בעלי מנוע בנפח גדול יותר. לפניכם עוד מספר הבהרות הנוגעות לרישיון דו-גלגלי:
מה קורה עם רוכבים שהחזיקו ברישיון A1 לפני השינוי. על איזה אופנוע-קטנוע הם יכולים לרכוב החל מהיום?
הגבלת ההספק של מחזיקי רישיון A1 תעמוד מעתה על 47.5 כ"ס. אם הייתה לרכב מגבלה של "עד 500", היא כאמור לא השתנתה. ולמי שלא הבין - אופנוע או קטנוע שנפח מנועו לא יעלה על 500 סמ"ק ו-שהספק מנועו המרבי לא יעלה על 47.5 כ"ס.
האם יש שינוי רלוונטי כלשהו למחזיקי רישיון A2?
לא השתנה דבר. השינוי לגביהם יקרה רק בעוד שנתיים בעת הרפורמה הגדולה הבאה באירופה ובישראל.
באירופה יכול בעל רישיון נהיגה למכונית, לרכוב על כלי תלת-גלגלי. צפוי שינוי כלשהו בישראל?
במדינות כמו איטליה וצרפת ניתן לרכוב על כלים דו או תלת-גלגליים עם מנוע בנפח נמוך מ-125 סמ"ק ללא כל רישיון. בישראל נדרש נהג המכונית לעבור מבחן שליטה בסיסי לפני שהוא רשאי לעשות זאת - וכך יהיה גם בעתיד.
כיצד נחלקות מעתה קטגוריות הרישיון לפי נפח המנוע (סמ"ק)?
הקטגוריה הבסיסית היא A2, ובה מותר לרכוב על כלי בעל נפח מנוע שאינו גדול מ-125 סמ"ק. רישיון A1 מאפשר לרכוב על כלים בנפח מנוע שאינו גדול מ-500 סמ"ק, וקטגוריית רישיון A מאפשרת לרכוב על כל כלי בכל נפח (ללא הגבלה כלשהי).
כיצד נחלקות מעתה קטגוריות הרישיון לפי הספק מרבי?
הקטגוריה הבסיסית A2 אוסרת על רכיבה בכלי שהספק מנועו גבוה מ-14.6 כ"ס. הקטגוריה הגבוהה יותר A1 תאפשר מעתה רכיבה על אופנועים בהספק של 47.5 כ"ס. קטגוריית רישיון A מאפשרת כמו בעבר רכיבה על אופנוע עם מנוע בהספק לא מוגבל.
איזו משמעות יש לגיל הרוכב?
כמו בעבר. מתחת לגיל 18 וללא קשר לרישיון הרכיבה - אסור בשום אופן להרכיב רוכב נוסף. גיל 21 הוא המינימלי בו ניתן לקבל רישיון A (לא מוגבל), וגם זאת רק עם ותק של לפחות שנה אחת עם רישיון A1. בכל הנוגע למורכב, יש לזכור כי החוק קובע שאין להרכיב ילד מאחור אלא אם הוא מגיע ברגליו לרגליות המקוריות של הכלי הדו-גלגלי עליו הוא נוסע.
להגדרות המדויקות של משרד התחבורה:
ממשרד התחבורה נמסר כי סיווג מחדש ברישיון הרכב לפי סוג האופנוע וההספק, עודכנו אוטומטית על-ידי משרד התחבורה.