מטוס נופל ונעלם. קללת "מלזיה איירליינס"
כמה צריך לשלם לכם כדי שתסכימו לטוס עם "מלזיה איירליינס"? אחרי היעלמות טיסה MH370 והפלת טיסה MH17 אתמול על-ידי טיל באוקראינה, נראה שגורל החברה נחרץ. המניה צונחת, מומחים: "הם לא יוכלו להשתקם". האם הייתה למלזים אחריות גם לאסון אמש, או שלא יכלו לעשות דבר?
האסון הכפול שפקד את חברת התעופה "מלזיה איירליינס" בתוך ארבעה חודשים עלול להפוך אותה, כך אומרים באירופה, למקבילה האווירית של הצהובון "ניוז אוף דה וורלד" - אחד העיתונים הנפוצים בהיסטוריה, שהפך למוקצה מחמת מיאוס בעקבות חשיפת האזנות הסתר החולניות שביצע, ובעקבות זאת נסגר לפני ארבע שנים. מניית "מלזיה איירליינס" צנחה הבוקר ב-11%, ומומחים אומרים כי ייתכן מאוד שהיא לא תוכל להשתקם מהנזק התדמיתי שנגרם לה.
טיסה MH17 של "מלזיה איירליינס", שעשתה את דרכה מאמסטרדם לבירת מלזיה קואלה לומפור, הופלה אתמול במזרח אוקראינה, ככל הנראה על-ידי טיל קרקע-אוויר שלא ברור מי ירה, וכל 298 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. בהרוגים גם אזרח ישראלי אחד. רק ארבעה חודשים לפני כן נעלמה טיסה MH370 של "מלזיה איירליינס", ועל סיפונה 239 בני אדם. היא נעלמה כשעה אחרי שהמריאה מקואלה לומפור לבייג'ינג, ובהמשך התברר כי סטתה מהמסלול לעבר לב האוקיינוס ההודי. החוקרים קבעו ששם התרסקה, אף ששרידי המטוס או גופות לא נמצאו למרות מבצע חיפושים חסר תקדים בהיקפו.
"אני לא יכול לחשוב על דרך שבה הם יוכלו להציל את עצמם", אומר מוחסין עזיז, מומחה לענייני תעופה מקואלה לומפור, "קשה מאוד להילחם
בתדמית שלילית". עוד לפני היעלמות טיסה MH370, שנחשבת לתעלומת התעופה הגדולה בהיסטוריה, חברת התעופה הממשלתית המלזית התמודדה עם קשיים כלכליים משמעותיים. התלונות על היחס של החברה למשפחות הנעדרים והמידע הסותר והחסר שסיפקה, פגעו גם כן בתדמיתה. כעת היא מתמודדת שוב עם הלא ייאמן.
דיין רוג'רס, סטודנט שחיכה הבוקר לטיסה מדרום קוריאה לאוסטרליה, אמר כי אפילו מחירי טיסה נמוכים במיוחד עשויים שלא לשכנע אותו כעת לטוס ב"מלזיה איירליינס": "אני לא יודע אם אימא שלי תרשה לי". מוחסין עזיז אומר כי ל"מלזיה איירליינס" לא יקרה שום נס. עוד לפני האסון באוקראינה הוא העריך שהחברה לא תוכל לשרוד יותר משנה.
אוקראינה מאשימה את המורדים במזרח המדינה, שרוצים להפיל את השלטון בקייב או להתנתק ממערב אוקראינה, כי הם ירו את הטיל שהפיל את המטוס. הנשיא פטרו פורושנקו אמר כי מדובר בפעולת טרור, וסגן נשיא ארצות הברית ג'ון ביידן אמר כי ככל הידוע לארה"ב המטוס הופל. מנגד המורדים מאשימים את הצבא של הממשלה בקייב בהפלת המטוס, והדבר מוסיף למתיחות בין רוסיה, בת בריתם של המורדים, לבין ממשלת אוקראינה, שמאשימות זו את זו באחריות לאסון.
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה היום כי פוסטים שפרסמו מורדים פרו-רוסים במזרח אוקראינה ברשתות החברתיות, ושנמחקו אחר כך, מרמזים על האפשרות שהמורדים יירטו את המטוס משום שחשבו שמדובר במטוס של צבא אוקראינה. ממשלת אוקראינה פרסמה את הפוסטים האלה שהופיעו בטוויטר ובבלוגים, במסגרת מלחמת ההסברה שלה מול מוסקבה. לפי הדיווח, באותם פוסטים טענו המורדים כי יירטו מטוס של צבא אוקראינה במזרח המדינה, כשבין מפרסמי הפוסטים גם איגור סטרלקוב, מי שהוכרז כ"שר ההגנה" של "הרפובליקה העממית של דונייצק" - המדינה שעל הקמתה הכריזו מורדים במזרח: "זה עתה הפלנו מטוס An-26 ליד העיירה טורז", כתב. עוד הודעות קוליות וכתובות של המורדים ותומכים, שהוסרו בהמשך, הכריזו על הפלת מטוס צבאי - שהייתה כנראה בפועל הפלת המטוס המלזי.
שלא כמו טיסה MH370, שהאחריות להיעלמותה רובצת על כתפי "מלזיה איירליינס", נראה שעל האסון שהתחולל אתמול לא הייתה לה שום יכולת להשפיע. עם זאת, היא עשויה להתמודד עם השאלה מדוע המשיכה לטוס מעל מזרח אוקראינה, אזור שבו מתחוללים זה חודשים קרבות בין המורדים לממשלה האוקראינית, בעוד כמה חברות אחרות נמנעות מכניסה למרחב האווירי של המדינה כדי לא להסתכן. יצוין כי הנתיב שבו טס המטוס אתמול הוכרז על ידי ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי כבטוח לטיסה. אחרי ההתרסקות אמש, הודיעו חברות רבות כי לא יטוסו עוד בשמי אוקראינה.
"מספיק מפחיד לטוס גם בלי מלזיה"
לנוסעים באסיה, שלרשותם עומד מגוון רחב של חברות טיסה הודות להתרחבות הענף ביבשת, האסון אתמול עשוי להפוך את "מלזיה איירליינס" לאטרקטיבית עוד פחות. המותג המלזי ברחבי העולם, שהפך למוכר בעיקר בגלל המטוס שנעלם במרס, ייקשר עכשיו באופן הדוק עוד יותר לפחדים הכי גדולים של הנוסעים. ג'וש גוקול, סטודנט אוסטרלי בן 25 שהגיע לטיסה בנמל תעופה בדרום קוריאה, סיפר שטס בעבר עם החברה המלזית וכי השירות שלה היה "פנטסטי". עם זאת, הוא הודה כי עכשיו יהסס מאוד אם לטוס שוב עם החברה: "לטוס זו חוויה מפחידה מספיק גם כך".
"מלזיה איירליינס" שקועה בחובות כבר שלוש שנים. בשנה שעברה תפחו הפסדיה ל-363 מיליון דולר, כמעט פי שלושה מההפסדים שלה ב-
2012. עבור חלק מהנוסעים, המצב הכלכלי הירוד של החברה מפחיד יותר מאשר שני האסונות הפיזיים שפקדו אותה. "בפעם האחרונה שראיתי אותם, המטוס היה כמעט ריק", סיפר התייר ריקי לאונג בעלייה למטוס של "מלזיה איירליינס" מהונג קונג לקואלה לומפור, "הולכות להיות להם בעיות בעתיד".
אחרי היעלמות טיסה MH370 הכעס הגדול ביותר נגד "מלזיה איירליינס" הופנה מצד סין, משום שרוב הנוסעים במטוס הנעדר היו אזרחיה. התקוות לכך שמעמדה של החברה בשוק הסיני ישתקם ספגו כעת מכה קשה. Tongcheng Network Technology, שמפעילה שירות הזמנת כרטיסי טיסה באינטרנט, השעתה את כל הזמנת הכרטיסים והחדרים במלונות הקשורים ל"מלזיה איירליינס" אחרי היעלמות טיסה MH370. "עכשיו באה התרסקות המטוס הזאת, מאוד לא סביר שנחדש את ההזמנות האלה בעתיד", אמר מנהל מחלקת יחסי הציבור של האתר, ז'אנג.
קוניושי שיראי, מומחה לניהול משברים וסיכונים מטוקיו, אמר כי "מלזיה איירליינס" תצטרך לנקוט כעת צעדים דרמטיים כמו החלפת המנהלים
הראשיים שלה. גם הוא לא פוטר את החברה מאחריות לאסון אתמול, בעקבות ההחלטה לטוס במזרח אוקראינה: "בלי החלפת המנהלים, לא תוכל לזכות מחדש באמון הלקוחות והמשקיעים".
על המטוס המלזי שהתרסק אתמול היו לפחות 173 אזרחים הולנדים, 44 מלזים, 27 אוסטרלים, 4 גרמנים, 4 בלגים, 3 פיליפינים, קנדי אחד וניו-זילנדי אחד. על המטוס היו בין השאר דובר ארגון הבריאות העולמי גלן תומס וכן שורה של נציגים מארגון בינלאומי למלחמה באיידס שהיו בדרך לוועידה בינלאומית באוסטרליה.