תחזית: מכוניות ללא נהג יגדילו את הזיהום
מומחים מזהירים כי נוחות וקלות השימוש במכוניות אוטונומיות הצפויות לעלות על הכביש בעתיד, יגרמו לצבירת מספר קילומטרים גדול יותר ולהעלאת הזיהום
האם לצד התועלות שבמכוניות ללא נהג, צפויה גם עלייה בזיהום האוויר? כך מזהירה טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, העוסקת - כמו רבות ממתחרותיה - בפיתוח מכונית אוטונומית.
סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי מומחים בקרב מפתחי המכונית האוטונומית, מעריכים כי נוחות השימוש שיציעו מכוניות כאלו, שאינן דורשות עיסוק בנהיגה ואמורות לאפשר תנועה בטוחה בתנאי עומס למשל, תגרום לצריכה מוגברת. כתוצאה מכך יגדל זיהום האוויר הכללי שפולטת תעשיית הרכב - בניגוד ליעדי ההפחתה המתוכננים. זאת, למרות שהשימוש עצמו ברכב אוטונומי צפוי להיות ידידותי יותר לסביבה מרכב רגיל, תודות לשמירת מרחק קבועה וניהול תנועה מתקדם.
על-פי מדען בכיר בחטיבה הצפון-אמריקאית של היצרנית, קן לברטיו, טכנולוגיות שיאפשרו לנהג לוותר על שליטה בפעולות שונות של נהיגה לטובת מחשבים, יחלו להופיע בסוף העשור באופן סדרתי.
אלא שלברטיו מזהיר גם מהשלכות הטכנולוגיה החדשה. "ההיסטוריה האמריקנית ממחישה שכל פעם שאתה הופך את הנהיגה לקלה יותר, יש לציבור דחף בלתי מוסבר לרצות לגור רחוק יותר מהיעד. הדפוס שראינו לאורך המאה הוא שאנשים מתרגמים מהירות גבוהה יותר למרחקים גדולים יותר, במקום פשוט להגיד 'אנצל את זמן הנסיעה הקצר יותר כדי להיות עם המשפחה'".
בניגוד ליצרניות אחרות דוגמת מרצדס וניסאן, ובמידה רבה גם גוגל שעוררה את כל הנושא, טויוטה מתייחסת למכוניות אוטונומיות כ"טייס משנה", ולא כתחליף מלא לנהג. בניגוד לאחרות היא גם לא הציבה יעד לשיווק דגם אוטונומי ראשון. מרצדס וניסאן חזרו מספר פעמים על כוונתן לעשות זאת בשנת 2020 לכל המאוחר.