שתף קטע נבחר

להתנתק מהדרום: טיול לראש הנקרה

רוצים להגיע לחוף הים הכי שקט והכי צפוני בישראל? – זה הזמן לטייל בראש הנקרה. ברכבל, בקיאק או ברגל – הנקרות החצובות בסלעי הגיר הלבנים, המפרצונים הסלעיים והלגונות הקסומות, מצליחים לנתק אותנו, ולו לזמן קצר, מהאירועים הקשים בדרום

המצב הביטחוני הנפיץ בישראל משנה את מפת הפעילות התיירותית ברחבי הארץ. בשתי מלחמות לבנון, ובזמן המבצעים הצבאיים ונפילות הקטיושות שביניהן, עמדו בתי המלון והצימרים בצפון ריקים ואת פיסת השקט והמנוחה יכולנו למצוא באזור דרום והמרכז. עכשיו המצב התהפך, וכדי לברוח לכמה ימים מהשגרה הלא פשוטה ומהחדשות הקשות שמטפטפות מעזה, כדאי להצפין. ואם צפון, אז הכי רחוק שאפשר. כמעט.

 

כביש 4 המתפתל מנהריה לכיוון ראש הנקרה תמיד נראה פסטורלי. תורי המכוניות והרמזורים מסתיימים בשתי הכניסות הראשיות לנהריה. כשממשיכים צפונה על הכביש הכמעט נטוש הזה, נגלים לפתע חופי הים הציוריים, שכל-כך לא אופייניים לישראל ולרגע נדמה שאנחנו מטיילים באחד האיים האקזוטיים ביוון. כשמטפסים לכיוון ראש הנקרה, הרוח השרבית כבר הופכת לקרירה, ושם, מלמעלה, שתי אצבעות ממעבר הגבול ללבנון, נפרסת לפנינו במלוא הדרה רצועת החוף המקסימה ביותר של ישראל.

הרכבל התלול בעולם ומנהרות שנחצבו בסלע כדי לאפשר מעבר רכבות מאירופה למצרים. ראש הנקרה ()
הרכבל התלול בעולם ומנהרות שנחצבו בסלע כדי לאפשר מעבר רכבות מאירופה למצרים. ראש הנקרה

חתיכת היסטוריה עברה במקום היפה הזה. בתקופת השלטון הבריטי בארץ, סמוך לפרוץ מלחמת העולם ה-2, נוצר צורך לייצר קשר יבשתי בין המזרח התיכון לאירופה. במבצע משולב הבריטים, ביחד עם אלפי עובדים אוסטרלים,ניו זילנדים, דרום אפריקאים, כשלצידם גם לא מעט מאנשי ארץ ישראל, סללו קו רכבת בין חיפה, ביירות וטריפולי בלבנון. במאמץ אדיר של שנת עבודה אחת בלבד, נחצבו המנהרות בסלע ראש הנקרה, הונחו 15 גשרים לאורך תוואי המסילה ונבנו קירות תמיכה להגנה מפני גלי הים. שתיים מהמנהרות באורך כולל של כ-200 מטר נחצבו בצוק ראש הנקרה וביניהן נמתח גשר מעל לפתח הנקרה הגדולה.

 

וכך, במשך חמש שנים בין 1943 ל-1948 יכולת לתפוס את הרכבת בלונדון, ואם נשארת עד התחנה האחרונה, היית יורד בקהיר. אלא שהשימוש האזרחי ברכבת היה מועט. בעיקר שימשה מסילת הברזל שעברה במנהרות הרכבת את הבריטים לשימוש צבאי להעברה של חיילים רבים לאזור. לרכבת ההיסטורית הזו אפילו פרק מכובד בהצלת יהודים מהשואה. בקיץ 1944 הובאו פליטים יהודים ממחנות הריכוז, ברכבת שעברה במנהרות ראש הנקרה, אל ישראל. אותם פליטים הוחלפו באזרחים גרמניים ממוצא טמפלרי שחיו בארץ, שבניהם שירתו בצבא הנאצי.

 

אלא שהאידיליה על הפסים לא נמשכה זמן רב. ב-1948, במטרה למנוע מעבר נשק וחיילים לבנוניים אל שטחי המדינה שבדרך, פוצצו לוחמים מחטיבת כרמלי של ההגנה את הגשר מעל לפתח הנקרה הגדולה בליל סערה במרץ 1948. מאז לא עוברות רכבות מלבנון לישראל ורק הפסים שעדיין שם, במנהרה הצפונית ביותר במקום, מזכירים ימים תמימים יותר בעבר רחוק.

 

האטרקציה המרכזית באתר הן הנקרות. מדובר במערות ימיות, בהן ניתן לצפות לאורך מסלול של 200 מטר, שעובר בתוך העולם המופלא הזה של סלעים ומים. הנקרות הן תוצאה גיאולוגית של תהליך שנמשך אלפי שנים. תחילתו בשרשרת זעזועים תת קרקעיים שפערה סדקים בסלע. מי הגשמים חדרו מבעד לסדקים שנפערו, המיסו אותם ויצרו בתוכם מחילות ומערות (נקרות) שהלכו והתרחבו בחסות גלי הים, שפורצים בשצף קצף לתוך הסדקים וחורטים בסלעים צורות ופתחים מרהיבים. גם למי המלח תרומה בהיווצרות המקום היפהפה הזה מכיוון שהם ממיסים לאורך השנים את סלע הגיר. השילוב המופלא הזה של כל גורמי הטבע יצר מערות מים מרהיבות שצבען משתנה בכל שעות היממה ונע בין תכול בהיר לטורקיז עז.

 

כדי להגיע לסיור בנקרות יש לקחת את הרכבל מראש הנקרה למטה (45 שקל למבוגר, 35 שקל לילד, כולל מסלול הנקרות). זהו הרכבל התלול והקצר ביותר בעולם והוא אמצעי הגישה העיקרי אל תוך מסלול הנקרות. משך הנסיעה לכל כיוון כשתי דקות בלבד והוא יורד אל הנקרות מגובה 70 מטר מעל פני הים בזווית תלולה. הנוף הנשקף מהקרוניות במהלך הנסיעה עוצר נשימה. שווה להכין את המצלמות במצב היכון לפני שנכנסים לקרונית.

הנקרות. עולם מופלא של סלעים ומים, שמקבלות את צורתן במשך אלפי שנים ()
הנקרות. עולם מופלא של סלעים ומים, שמקבלות את צורתן במשך אלפי שנים
 

בסופה של המנהרה הצפונית, במקום שבו חצתה הרכבת את ישראל לכיוון לבנון, נמצא היום אולם קולנוע בו מוקרן סרט קצר ומעניין על ההיסטוריה של המקום. מי שרוצה להמשיך את החוויה ולצאת לסיור בטיילת הצמודה לנקרות יכול לעשות זאת באופן רגלי (ללא תוספת תשלום) או ברכב חשמלי ואופניים (72 שקל כולל הביקור בנקרות).

 

רוצים לאתגר את עצמכם? מי שלא מסתפק לראות את הנקרות בטיול הרגלי, יכול לעשות זאת דרך הים. כשמזג האוויר מאפשר זאת והגלים לא מדי גבוהים, אפשר להגיע לנקרות בחתירה בקיאקים, שיוצאים מהחוף הדרומי למקום.

 

לפני שיוצאים לים עוברים קורס מזורז בו לומדים לחתור ולתמרן בקיאק יחיד או זוגי, שומעים מהמדריכים המנוסים על התנהגותו של הים, בעיקר באזור הנקרות, שיכול להיות סוער - וקדימה לדרך. החתירה למקום ובחזרה נמשכת כשעתיים, כשנקודת היציאה הוחזרה היא בחוף בצת, וכל העת מלווים הקיאקים במדריך שייט צמוד. בדרך לנקרות חולפים על פני להקות דגים, וכשמתקרבים לסלעי שמורת ראש הנקרה כבר אפשר להבחין בשפע הסרטנים, האצות, צבי הים והאלמוגים שמצאו את ביתם בנקרות. ממש לאחרונה קפץ לביקור במקום גם כלב ים, אבל זה כבר מראה נדיר.

מחוץ בצת לנקרות – בקיאקים. רק אם מזג האוויר וגובה הגלים מאפשרים זאת ()
מחוץ בצת לנקרות – בקיאקים. רק אם מזג האוויר וגובה הגלים מאפשרים זאת
 

החתירה מיועדת לאנשים עם בריאות תקינה ומתאימה גם לילדים מגיל 10. בשל תנאי הים – הפעילות מתקיימת החודשים אפריל - נובמבר, וכאמור מותנית במצב הים ובמקרים רבים גם באישור בטחוני מחיל-הים (290 שקל ל-3 משתתפים, כל משתתף נוסף – 85 שקל. נדרש תיאום מראש בטלפון: 052-3798610).

 

האזור מתאים גם להליכה רגלית ומי שבוחר באופציה הזו צריך להגיע ברכב לגן הלאומי תל אכזיב. הטיול הרגלי הוא באורך של כ-6 ק"מ והוא אינו מעגלי, כך שאם מגיעים בשני רכבים, השני צריך לחכות בראש הנקרה. הגעתם ברכב אחד ולא בא לכם לצעוד? אפשר לעשות את המסלול המקסים הזה גם בנסיעה איטית לאורך המים כמו שאנחנו עשינו עם האופל מוקה הדנדשה. אבל לטובת ההולכים (האופציה המועדפת אם רוצים לחוות מקרוב את הדרך) - קבלו מסלול.

 

לפני שיוצאים לדרך המשתרעת אל מול הים זרוע הלגונות לכיוון ראש הנקרה, שווה להתעכב מעט בגן הלאומי באכזיב. במקום נמצאים שרידים ארכיאולוגים רבים מתקופות קדומות, אז שימש האזור נמל מרכזי. חולפים על פני כפר הנופש של אלי אביבי וממשיכים צפונה לכיוון השפך של נחל כזיב, מעליו עוברים שני גשרים – גשר כביש וגשר לפני רכבת. משם ממשיכים צפונה לכיוון בית ספר שדה גליל אכזיב - גליל מערבי ומשם ממשיכים בדרך עפר שמתאימה גם לרכבים ועוברת בסמוך לחוף הים.

מפרצונים יפיפיים, מי טורקיז שניתזים אל הסלעים. הדרך מתל אכזיב לראש הנקרה ()
מפרצונים יפיפיים, מי טורקיז שניתזים אל הסלעים. הדרך מתל אכזיב לראש הנקרה
 

מפרצונים יפיפיים מתגלים לאורך הדרך ומי הטורקיז שניתזים אל הסלעים חושפים דגים, קיפודי ים, וסרטנים רבים. אפשר, ואפילו רצוי לעצור בשולי הדרך, לרדת אל אחת הלגונות ולשכשך רגליים. חוף ים דוגמת זה בתל-אביב ודרומה – לא תמצאו כאן מכיוון שרוב החול, שמקורו בנילוס, מספיק לשקוע בחופים הדרומיים בדרכו לכאן.

 

ממשיכים לצעוד לאורך החוף. לאחר כשני קילומטרים מגיעים לשפך נחל בצת. עכשיו תביטו לכיוון הים. ממש ממול תוכלו לראות את האיים היחידים שלחופי ישראל - נחליאלי, שחף ותכלת. אבל אל תעלו על דעתכם לשחות אליהם, הם נחשבים שמורות טבע וסגורים לציבור.

 

ממשיכים ללכת צפונה. ראש הנקרה על סלעי הגיר הלבנים שלו, כבר נראה באופק. לאחר קילומטר נוסף של הליכה נגיע לחורבת היישוב הקדום משרף לחופו של קיבוץ ראש הנקרה. במקום זה התגלו בריכות חצובות בסלע והסברה היא שבתוך ברכות אלו גודלו חלזונות ארגמן, מהם הופק צבע שנועד לצביעת בדים. קילומטר נוסף של הליכה נעימה על הדרך המלווה את חוף הים – ואתם בראש הנקרה.

 

אפשרויות הלינה באזור ראש הנקרה רבות. צימרים פזורים בשפע בחבל ארץ זו ובנהריה, 10 דקות נסיעה משם, ניתן למצוא לא מעט בתי מלון. אנחנו התאכסנו ב"סי לייף", מלון בוטיק הממוקם בקצה הכי צפוני על חוף ימה של נהריה. המקום עבר לאחרונה מתיחת פנים מאסיבית וכיום הוא מכיל 62 סוויטות מרווחות ומעוצבות, המשקיפות אל בריכה גדולה, ששביל קטן מפריד בינה לבין חוף הים.

סוויטות מרווחות וספא שבנוי מאבני מלח ממערות באוקראינה. מלון הבוטיק 'סי לייף' על חוף ימה של נהריה (צילום: אביב קורט ושניר קציר) (צילום: אביב קורט ושניר קציר)
סוויטות מרווחות וספא שבנוי מאבני מלח ממערות באוקראינה. מלון הבוטיק 'סי לייף' על חוף ימה של נהריה(צילום: אביב קורט ושניר קציר)

במסגרת השיפוץ הפך המקום למלון ספא והוא מכיל בקומת המרתף שלו חמישה חדרי טיפולים זוגיים עם ג'קוזי, חדר מלח לסובלים מאסטמה או מקשיי נשימה, סאונה יבשה ורטובה, בריכת זרמים ובריכה מקורה, בנוסף לזו בחוץ. הספא בנוי כולו מאבני מלח אשר נכרו באוקראינה בעומק של 30 מטרים בתוך האדמה.

 

המלון ממוקם על 5 דונמים, מציע גם שתי מסעדות, חדר פלייסטיישן, שולחן ביליארד ו-25 זוגות אופניים לאורחים שבוחרים לרכוב על טיילת אכזיב לכיוון מרכז העיר נהריה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עולם מופלא של סלעים ומים. ראש הנקרה
מומלצים