שתף קטע נבחר
 

אושרו התקנות - אופניים חשמליים שוב חוקיים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות המסדירות רכיבה על אופניים חשמליים, שלוש שנים לאחר שתוקפן פג והרכיבה עליהם הייתה לא-חוקית. מי יאכוף את התקנות המורכבות, היכן מותר לרכוב ומי יחוייב בקסדת הגנה? כל הפרטים בפנים

מוטב מאוחר - הרכיבה על אופניים חשמליים שוב חוקית. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') שורת תקנות חדשה שהגישה משרד התחבורה, ואשר מסדירות את השימוש החוקי באופניים חשמליים. כל זאת כשלוש שנים לאחר שתוקף התקנות הקודמות פג, והרכיבה עליהם - בכל גיל - הייתה מעשית בלתי חוקית. ומה על קורקינטים חשמליים? במשרד התחבורה אומרים כי הסדרת תקנות הנוגעות לכלים אלה נמצאת בשלבי השלמה. לפי הערכות, הן יוגשו בקרוב לאישור ועדת הכלכלה.

 

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

לפי התקנות החדשות, הרכיבה על אופניים חשמליים תהיה מותרת מגיל 14 בלבד - ו-16 על הכביש הציבורי - והאופניים יסומנו באופן ברור כ"אופניים עם מנוע עזר". עוד הוחלט בוועדה כי בהתאם להמלצות משרד התחבורה, תקודם בהקדם הצעת חוק המחייבת חבישת קסדה ברכיבה על אופניים חשמליים בכל גיל ובכל נסיעה. לפי משרד התחבורה, תוך מספר שבועות יתפרסם קמפיין הסברה אשר ידגיש את חובת הזהירות ברכיבה על אופניים חשמליים ואת אופן השימוש בהם.

 

התקנות החדשות עליהן החליטה ועדת הכלכלה מגבילות כבעבר את ההספק המרבי של המנוע החשמלי - שיופעל באמצעות הדוושות בלבד - ל-250 וואט, ואת מהירות הנסיעה הנעזרת במנוע ל-25 קמ"ש בלבד. המשמעות היא כי מעל למהירות זו, ימנע מהמנוע החשמלי לסייע בצבירת מהירות או רכיבה בכלל. לדברי משרד התחבורה, כל זאת בהתאם לתקינה האירופאית.

 

התקנות העדכניות:

  • מנוע עד 250 וואט, מופעל דוושות בלבד (מצערת עד 6 קמ"ש)
  • מהירות מותרת עד 25 קמ"ש
  • גיל רכיבה מינימלי יהיה 14 שנים על שבילים, ו-16 על הכביש
  • חובת התקנת צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזירי אור
  • חובת סימון על השלדה כ"אופניים עם מנוע עזר"

 

ויש גם בעיות

למרות אישור התקנות המבורך, אחת הבעיות היותר גדולות הנוגעות לרכיבה באופניים חשמליים נוגעת לתוואי הרכיבה - על הכביש או על המדרכה. ובבעיה זו בחרו במשרד התחבורה ובוועדת הכלכלה שלא לעסוק כעת. מכיוון שכך, הרכיבה באופניים החשמליים, בדיוק כמו באופניים רגילים, תהיה גם עתה חוקית על הכביש הציבורי בלבד, או בשבילים מסומנים. יש להזכיר כי בעבר הוטחה ביקורת עזה במדינה, על שאינה דואגת להורדת האופניים החשמליים, המהירים משמעותית מאופניים רגילים, ממדרכות העיר.

 

לטענת המשטרה הם אינם מהווים סכנה כלשהי ובמהלך שנתיים נרשמו רק 2 תאונות עם הולכי רגל, אך טענה זו נשללה באופן גורף על-ידי פרופסור קובי פלג, מנהל המכון הלאומי לחקר הטראומה. לדבריו, "יש עלייה של פי 10 בנפגעים קשים שאושפזו. כ-40% (מהנפגעים) עם פגיעות ברמה בינונית ומעלה. ב(רמת פגיעה של) בינוני ומעלה אצלנו, יש היבט של סכנת חיים. קטיעה יכולה להיות מצב בינוני. יש הולכי רגל ורוכבים שנפטרו לנו במיון".

 

בעיה נוספת שספק אם נמצא לה פתרון, נוגעת לנושא האכיפה. לדברי משרד התחבורה, אכיפת התקנות החדשות לרבות איסור הרכיבה על מדרכות, הספק מנוע מרבי, אבזור בטיחות הכרחי וגיל רכיבה מינימלי, תוטל גם בעתיד על משטרת ישראל. לפי הצעת המשרד, אל כוח השיטור האוכף יצטרפו גם פקחים עירוניים של רשויות מקומיות, להם יוענקו סמכויות מיוחדות. יש לציין כי מאז החל גל האופניים החשמליים ברחובות תל אביב, עלו טענות רבות על אכיפה מזערית - אם בכלל - של חובת השימוש בהם על הכביש ולא על מדרכות להולכי רגל בלבד. זאת בעיקר עקב המהירות הגבוהה אליה מגיעים בעזרתם בקלות יתרה.

 

לדברי שר התחבורה, "לאופניים חשמליים חשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופי לרכב הפרטי, בעיקר בשל תרומתם להפחתת הגודש בדרכים ולהקטנת זיהום האוויר. בדומה לאופניים רגילים, אופניים עם מנוע חשמלי מאפשרים גמישות בתכנון הנסיעה ומהווים פתרון יעיל וזול לבעיות חניה במרכזי הערים".

 

בפורום יבואני האופניים אומרים היום כי מדובר ב"צעד מבורך שיצרף את ישראל למדינות אירופה שבהן ענף התחבורה הירוקה מפותח ומתקדם. הסדרה זו תגביר את השימוש בכלי תחבורה אקולוגי ששומר על איכות הסביבה, והמהווה פתרון מומלץ לניוד בעיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
ישראל כץ: אופניים חשמליים - חוקיים
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים