צוק איתן החזיר את הצרכנים לסופר?
לפני נתוני נילסן, בשבועיים הראשונים של צוק איתן חלה עלייה במכירות בסופרמרקטים לעומת השבועיים שקדמו למבצע, אך עדיין מדובר בירידה במכירות לעומת השבועיים המקבילים בשנה שעברה. הסניפים השכונתיים מתחזקים, אך הצרכנים עוצרים פחות בחנויות הנוחות. בתחילת השבוע השלישי, היתה ירידה במכירות בשל האבל הלאומי
כשהתותחים רועמים, הצרכנים קונים יותר? תלוי איפה ותלוי איך מסתכלים על זה. עלייה של 2.9% במכירות בסופרמרקטים בכלל הארץ בשבועיים הראשונים של מבצע צוק איתן, בעיקר בסניפים השכונתיים, זאת לעומת השבועיים שקדמו למבצע. יחד עם זאת, נמשכת המגמה של צמצום הקנייה לעומת השנה שעברה, כך שהמכירות עדיין בירידה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
- סיוע צרכני: משלמים במרכז, קונים מהדרום למה אנחנו משלמים יותר למרות שהמזון הוזל?
- הצרכנים לא קונים: ירידה דרמטית במכירות בסופר
- עסקים וצרכנים בדרום משלמים את מחיר העימות
ירידה בפדיונות הקניונים, בעיקר בב"ש ות"א
המכירות בסופרמרקטים בשבועיים הראשונים של צוק איתן (19-6 ביולי), הסתכמו ב-1.607 מיליארד שקל, לעומת השבועיים שקדמו להם (22 ביוני עד 7 ביולי), אז המכירות עמדו על 1.562 מיליארד שקל. יחד עם זאת מדובר בירידה של 0.8% לעומת השבועיים המקבילים בשנה שעברה (20-7 ביולי), אז המכירות עמדו על 1.62 מיליארד שקל.
כיוון שהנתונים שנילסן מסרה הם כספיים, לא ברור אם הצרכנים אכן הגבירו צריכה (הקמעונאים בענף אומרים שכן), או שהמחירים עלו ולכן המכירות הכספיות עלו.
קונים יותר בסניפים השכונתיים, פחות בתחנות דלק
כשמפלחים את הקנייה לתת הערוצים של עולם רשתות השיווק, אפשר לראות מגמות סותרות. הערוץ השכונתי מתחזק משמעותית, עם עלייה של 4.4% במכירות לעומת השבועיים הקודמים, גם בהמשך למגמה קיימת וגם בשל הנטייה לקנות ליד הבית כשיש איום של רקטות.
העלייה הזאת של 4.4% לעומת השבועיים הקודמים הביאה את המכירות ל-597 מיליון שקל. זוהי גם עלייה של 2.6% במכירות לעומת המכירות בשבועיים בתקופה המקבילה אשתקד.
לעומת זאת, המכירות בחנויות הנוחות (שממוקמות בדרך כלל בסמוך לתחנות דלק) בירידה: בשבועיים הראשונים של צוק איתן ניכרת ירידה של 3% במכירות חנויות אלה. כנראה שאנשים נוסעים פחות, או עוצרים פחות בחנויות אלה.המכירות בשבועיים אלה הסתכמו ב-35 מיליון שקל לעומת 36 מיליון שקל בשבועיים הקודמים. כמו כן מדובר בירידה של 9.3% לעומת השבועים המקבילים בשנה שעברה, אז המכירות הסתכמו ב-37 מיליון שקל.
ההתחזקות של הסניפים החרדיים נמשכת
בסניפים המוזלים של הרשתות (הסניפים הגדולים מחוץ לערים), נראתה ירידה בשבוע הראשון למבצע, אך המגמה התהפכה, כנראה בגלל הסתגלות למצב. יחד עם זאת בשבוע הנוכחי שעדיין לא נמדד על-ידי נילסן, יש האטה שוב בקניות: בשל האבל הלאומי על החיילים שנהרגו, לאזרחי ישראל היה פחות חשק לכלות את זמנם בקניות.
סך הכל בשבועיים האחרונים, היתה עלייה בסניפים אלו של 2.7% במכירות בסניפים המוזלים לעומת השבועיים שקדמו להם והמכירות הסתכמו ב-757 מיליון שקל. סכום זה בכל זאת מהווה ירידה של 4.1% לעומת המכירות בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
בערוץ החרדי, חלה עלייה של 0.8% במכירות לעומת השבועיים הקודמים והן הסתכמו ב-218 מיליון שקל. חלה עלייה של 3.1% במכירות בשבועיים הראשונים של צוק איתן, לעומת השבועיים המקבילים בשנה שעברה – בהמשך למגמת הצמיחה של הערוץ הזה.
אזורי הארץ: המכירות בדרום לא נפגעו קשה
אם בודקים את המכירות לפי אזורים, ניתן לראות שבאזור הדרום יש דווקא עלייה של 0.2% במכירות ל-235 מיליון שקל, עלייה זניחה לעומת ירידה של 3% לעומת המכירות בשבועיים המקבילים בשנה שעברה שעמדו על 242 מיליון שקל.
בת"א יש עלייה של 1.9% במכירות בשבועיים האחרונים בהשוואה לשבועיים הקודמים להם וקיפאון לעומת השבועיים המקבילים בשנה שעברה. המכירות בשבועיים האלה הסתכמו ב-336 מיליון שקל.
באזור המרכז (ללא ת"א) היתה עלייה של 4.6% בקניות בשבועיים האחרונים בהשוואה לשבועיים הקודמים וירידה של 0.5% לעומת השבועיים המקבילים אשתקד. המכירות בשבועיים האלה הסתכמו ב-551 מיליון שקל.
באזורים שטווחו פחות המגמה היא של עלייה במכירות: בעוד שבירושלים יש עלייה במכירות גם לעומת השבועיים הקודמים וגם לעומת שנה שעברה (ל-216 מיליון שקל), באיזור הצפון (ללא חיפה) יש עלייה של 6.6% במכירות לעומת השבועיים הקודמים (ל-136 מיליון שקל), אך ירידה של 2.7% במכירות לעומת השבועיים המקבילים בשנה שעברה. בחיפה יש עלייה במכירות של 1.9% לעומת השבועיים הקודמים וירידה של 2.4% לעומת השבועיים המקבילים אשתקד. הכירות בחיפה הסתכמו ב-184 מיליון שקל.