דיפלומטיה נגד המנהרות
ההתמודדות מול חמאס לא יכולה להיות רק צבאית וטכנולוגית: על ישראל לבחון דרכים מדיניות לשינוי המציאות בגבול עזה, ולצרף את הרשות הפלסטינית לציר המתון מול האיסלאמיסטים הקיצוניים
הישגיו הבלתי רגילים של צה"ל באיתור ובחיסול (נכון לעכשיו) של יותר מ-31 מנהרות טרור במהלך מבצע צוק איתן, הם מרשימים ביותר. כוחות צה"ל משולבים פועלים בגזרה רחבה לאיתורה ולחשיפתה של רשת תת-קרקעית גדולה ומסועפת, של מה שעלול היה לגרום לפיגועי טרור קשים מנשוא באזרחי ישובי עוטף עזה, ובכוחות צה"ל שמוצבים שם. עוד ידובר רבות בנושא זה ובהשלכותיו האפשריות ואנו מחויבים, לפני הכול, להוקיר את תודתנו לחיילנו הממלאים משימה חיונית זו, לאחל החלמה מהירה לפצועים ולחבק בצער עמוק את המשפחות ששילמו את המחיר היקר מכל.
עוד בחדשות:
- מג"ד נח"ל בשיחה מעזה: "בתוך בית משפחה מצאנו RPG ועמדת ירי"
- 2 פלסטינים נהרגו בקלנדיה; עימותים בי-ם
גורם מדיני: "אנחנו זקוקים לעוד זמן"
למודיעין שקדם לכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל היה תפקיד מכריע, ובלעדיו אי אפשר היה להגיע להישג מרשים זה. לחלק גדול מאוד מהמנהרות שנחשפו וטופלו במבצע כוונו הכוחות, עוד לפני כניסתם לגזרת הפעולה, על ידי מודיעין מדויק שאפשר איתור מהיר של פתחי המנהרות וטיפול יעיל ויסודי לחיסולן. גורמי המודיעין (אמ"ן ושב"כ) עומדים מאז יציאת צה"ל מרצועת עזה (בספטמבר 2005) בפני אתגר איסופי-סיכולי מהמעלה הראשונה. קשה ומאוד מסובך לאסוף מודיעין מארגוני טרור איסלאמיים, פנאטים, ממודרים וערניים ביותר, כאשר אינך נוכח פיסית בשטח. זהו איסוף "בשלט רחוק" ולכן מרשימה מאוד התמונה המודיעינית שבה צוידו הכוחות שנכנסו לשטח.
המודיעין שנאסף תוך כדי הלחימה, הן ממודיעין השדה והן כתוצאה ממידע שמושג מחקירות של מחבלים שנתפסו במהלך המבצע, מאפשר לכוחות לחשוף מנהרות נוספות ולתקוף יעדי טרור רבים ומגוונים. חשוב לזכור כי המודיעין אינו הרמטי וגם הסיכול שמבוצע בימים אלה בחשיפת וחיסול תוואי המנהרות, אינו יכול להיות ברמת ודאות של מאה אחוזים. עם זאת, על פי מה שנראה נכון למועד זה, צה"ל יצליח לחסל את כל המנהרות ולפגוע בכל פתחי הכניסה שנחשפים תוך כדי הפעולה.
מדינת ישראל מחויבת היום להשלמת משימת איתורן וחיסולן של מנהרות חמאס, כבר בטווח הזמן הקרוב. עם השלמת משימת הסיכול המבצעי של איום אסטרטגי זה, רחב ככל שיהיה, תידרש ישראל להמשיך ולבחון מתווים ארוכי טווח להתמודדות עם איומים אלה ודומים להם, ובכללם גם האיום הרקטי על תושבי הדרום והמדינה כולה.
בראש ובראשונה יצוין כי במקביל לאיסוף המודיעיני ולמאמצים הצבאיים נגד היכולות של חמאס, נמשכים המאמצים, המושקעים כבר שנים רבות בארץ ובעולם, לפיתוח יכולות וכלים טכנולוגיים שיאפשרו איתור וגילוי מוקדם, ואת סיכולן של יכולות המנהוּר החמאסי שמהוות איום כבד על אזרחי וחיילי ישראל. בטוחני כי הקדמה הטכנולוגית יוצאת הדופן של ישראל, זאת שאפשרה את כיפת ברזל שאין צורך להכביר בשבחיה, תוכל גם לאיום המנהרות.
חשוב לומר כי כל האפשרויות נבחנות בהקשר זה - החל מניצול יכולות החלל האזרחי המפותחות,
דרך פרויקטים טכנולוגים ביטחוניים מתקדמים ועד למחקרים מדעיים בתחום החומרים המתקדמים. אך ההתמודדות עם איום המנהרות אינה רק צבאית, טכנולוגית או מדעית. על מדינת ישראל לבחון גם דרכים מדיניות ודיפלומטיות לשינוי המציאות בגבול רצועת עזה ולהתמודדות כוללת עם האיום החמאסי.
עינינו הרואות, כי מתגבשת כיום במזרח התיכון זהות אינטרסים משמעותית בין ישראל לבין המדינות המתונות - ביניהן מצרים, אשר הפכה לגורם משמעותי ומוביל, ירדן, סעודיה והמפרציות - להילחם בציר האיסלאמי הקיצוני שעליו נמנה ארגון חמאס. לקבוצת מדינות אלו יכולה בהחלט להצטרף גם הרשות הפלסטינית, ככל שיו"ר הרשות יפעל באומץ ובנחישות להתנערות מארגוני הטרור ויחדל מיידית מניסיונותיו להפליל בזירה הבינלאומית את מנהיגי ישראל וראשי מערכת הביטחון שלה כפושעי מלחמה.
על מדינת ישראל לבחון לעומקה את ההזדמנות הטמונה באינטרסים משותפים אלה ואת יכולתה להוביל להתמודדות עם מכלול האיומים לאורך זמן, וזאת במטרה להביא לשקט, לביטחון ולשגשוג של כל תושבי האזור.