פריצת הדרך לירושלים - הושלמה כריית מנהרת כביש 1
עשרות מטרים מתחת לאדמה, לאורך כמעט קילומטר ובקוטר עצום של 15 מטרים. עבודות חפירת מנהרת כביש 1 העתידית הסתיימו, בדרך לשינוי תוואי הכביש בין ירושלים למרכז וקיצור משמעותי של זמן הנסיעה
רואים את האור בקצה המנהרה. חברת נתיבי ישראל השלימה את כריית המנהרה הצפונית, אחת משתי המנהרות הצמודות שעומדות במרכז פרויקט שדרוג תוואי כביש מספר 1 בין ירושלים למרכז. המנהרה שעומקה כ-40 מטרים מתחת לפני הקרקע כיום, נחפרה מתחת למבשרת ציון לאורך כ-800 מטרים ובקוטר של 15 מטרים, ואמורה לחסוך בין היתר את העלייה התלולה לקסטל. לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, "התוואי החדש יקצר באופן משמעותי את זמן הנסיעה לירושלים, והוא חלק ממערך תחבורה מקיף שמשדרג את ההגעה לבירת ישראל". עוד אמר השר כי "המנהרות הן קטע מרכזי בפרויקט לאומי ליצירת דרך חדשה, מהירה ובטיחותית לירושלים".
- כביש ירושלים-ת"א - זמן הנהיגה יתקצר לחצי שעה
כריית המנהרה שנפרצה לאחרונה ארכה כשישה חודשים, במהלכם הוחדר חומר נפץ לתוך חורים ייעודיים שנקדחו בסלע, ולאחר פיצוץ מבוקר פונו סלעים ועפר כדי לאפשר ההתקדמות. במקביל התבצעו עבודות תמיכה והתזת בטון על דפנות המנהרה, במטרה למנוע את קריסתה במהלך העבודות. במהלך פרויקט המנהרות יועברו כרבע מיליון קוב עפר וסלעים מאזור הפיצוץ והקדיחה אך ואדי ארזה הסמוך, שם יוגבה בעזרתם התוואי כדי לסלול את המשך הכביש החדש. עלות חפירת המנהרות מוערכת בכ-150 מיליון שקלים, ועלות כל פרויקט תוואי כביש 1 המשודרג מוערכת בכ-2.5 מיליארד שקלים.
לדברי מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, שי ברס, פריצת המנהרות בכביש 1 החדש, אשר יכללו שלושה נתיבי נסיעה בכל כיוון, מעברי חרום ואמצעי בטיחות אש ובקרת תנועה משוכללים, היא תשובת העורף הישראלי למנהרות הטרור הנחפרות בעזה. "עבודת הכרייה של המנהרה הראשונה הושלמה תוך חצי שנה בלבד בטכניקה של קידוח-פיצוץ, בעזרתה התקדם הקבלן בקצב של כארבעה עד שישה מטרים ביום, בהתאם לקושי הסלעים בדרך". מנכ"ל פיתוח וקיימות בחברת נתיבי ישראל, עפרה רהב, אמרה כי "כביש 1 החדש תוכנן ומבוצע בסטנדרטים סביבתיים מתקדמים".
מע"צ ביקשה ב-ynet את עזרתכם
לפני למעלה משש שנים וחצי ביקשה חברת נתיבי ישראל (אז עדיין תחת השם מע"צ) את עזרת גולשי ynet ברעיונות ופתרונות לשדרוג משמעותי עתידי של כביש מספר 1. הגולשים התבקשו לשלוח הצעות שדרוג מקוריות, לפני הגשת התכניות לוועדת התשתיות הלאומיות (ות"ל). אז הובטח במע"צ כי פרויקט השדרוג יצא לדרכו ב-2010, וכי עלותו מוערכת בכשני מיליארד שקלים. אלא שהתכניות אושרו לבסוף רק לאחר שנתיים, לאחר מספר רב של עיכובים כתוצאה מפניות לבתי משפט, ובג"צים של גורמים שונים בהם השדולה הסביבתית-חברתית.
כאשר יושלם, יעבור כביש 1 שדרוג מהותי בקטע בין שער הגיא וירושלים. לפי התכנית המלאה ומלבד המנהרות האמורות, יציע הכביש שלושה נתיבים לכל כיוון, סיבוב מוצא המוכר והמסוכן יבוטל, מפלס הכביש יוגבה ויורחבו אזורי השוליים. כמו כן צפויים להתווסף שלושה מחלפים חדשים (נווה אילן, חמד והראל) ויוצבו שני גשרים - אחד לכל כיוון - באורך 800 מטרים מעל עמק מוצא. להערכת חברת נתיבי ישראל, מהירות הנסיעה הממוצעת לאורך כביש 1 תעלה לאחר שדרוגו מ-40-45 קמ"ש כיום, ל-90 קמ"ש. כתוצאה מכך יתקצר זמן הנסיעה מתל אביב לירושלים לכ-30 דקות בלבד.