ניסאן ג'וק ומאזדה 5 כשלו במבחן בטיחות
מבחן בטיחות מחמיר שנערך בארה"ב קובע כי ארבע מכוניות קטנות וקומפקטיות מציעות רמת בטיחות "עלובה". ומי היחידה שהצטיינה?
ניסאן ג'וק וליף החשמלית, מאזדה 5 ופיאט 500L - מציעות רמת בטיחות עלובה. כך מצא ה-IIHS, ארגון חברות הביטוח האמריקאיות לבטיחות בדרכים, שמבצע מבחני בטיחות מחמירים אף מאלו שמבצע ה-Euro NCAP האירופי, ואשר העניק לארבע המכוניות המוזכרות, את הציון הנמוך ביותר האפשרי מהארבעה הקיימים: עלוב, גבולי, עובר וטוב. מכונית אחרת המשווקת בישראל קיבלה ציון "גבולי", כמה אחרות זכו לציון "עובר", ורק אחת המשווקת אצלנו קיבלה את הציון הגבוה ביותר.
בסדרת מבחנים חדשה, שנכנסה לשימוש לפני כשנתיים, בוחן ה-IIHS כיצד מתפקדות מכוניות בפגיעה בחפיפה נמוכה - כלומר כאשר שטח המכונית הפוגע בעצם, קטן ביחס למקובל במבחני ה-Euro NCAP ובמבחן הפדרלי (NHTSA). יש להזכיר בהקשר זה כי ככל שהפגיעה מערבת שטח גדול יותר, עוצמתה "מתפזרת" ועל כל נקודה מופעלים כוחות נמוכים יותר. כך יכול המבנה לספוג את האנרגיה המשתחררת בעת התאונה, ולמנוע ביעילות את ההשפעה על מבנה תא הנוסעים למשל. ככל ששטח הפגיעה קטן יותר, יתקשה המבנה לספוג ביעילות את עוצמת התאונה.
המכונית | ציון כולל | חוסן מבני | אמצעי ריסון | ראש וצוואר | חזה | אגן וירך | שוק וכף רגל |
מיני קאנטרימן | טוב | עובר | טוב | טוב | טוב | טוב | טוב |
שברולט וולט | עובר | עובר | עובר | טוב | טוב | טוב | טוב |
פורד C-מקס | עובר | גבולי | עובר | טוב | טוב | טוב | טוב |
מיצובישי לאנסר | עובר | עובר | גבולי | טוב | טוב | טוב | טוב |
סיון FR-S | עובר | גבולי | עובר | טוב | טוב | טוב | עובר |
סובארו BRZ | עובר | גבולי | עובר | טוב | טוב | טוב | עובר |
סיון xB | גבולי | גבולי | גבולי | טוב | טוב | טוב | טוב |
יונדאי ולוסטר | גבולי | גבולי | גבולי | טוב | טוב | טוב | עובר |
פיאט 500L | עלוב | עלוב | עובר | טוב | טוב | עלוב | עובר |
ניסאן ג'וק | עלוב | עלוב | גבולי | טוב | טוב | טוב | עלוב |
ניסאן ליף | עלוב | עלוב | גבולי | טוב | טוב | גבולי | עלוב |
מאזדה 5 | עלוב | עלוב | עלוב | טוב | טוב | עלוב | עלוב |
המבחן האחרון, שבחן מכוניות המוגדרות בארה"ב קטנות - כלל רכבי פנאי קטנים ומיקרו-וואנים (מיני קאנטרימן, ניסאן ג'וק, סיון xB ופיאט 500L), משפחתיות קומפקטיות (יונדאי ולוסטר, מיצובישי לאנסר, ניסאן ליף החשמלית ושברולט וולט ההיברידית), מיניוואנים קומפקטיים (מאזדה 5 ופורד C-מקס), וספורטיביות - סיון FR-S (טויוטה GT86 לארה"ב) ותאומתה סובארו BRZ.
מבין 11 הנבחנות רק מכונית אחת - מיני קאנטרימן - זכתה לציון הכללי "טוב". רכב הפנאי הגרמני-בריטי הפגין ביצועים טובים בכל המדדים, למעט חוסן מבני שדורג בציון עובר. ארבע מכוניות - סיון FR-S/סובארו BRZ, פורד C-מקס, מיצובישי לאנסר ושברולט וולט, דורגו בציון "עובר", ושתי מכוניות הסתפקו בציון "גבולי" - סיון xB ויונדאי ולוסטר.
ארבע מכוניות נכשלו במבחן, עם חשש אמיתי לפגיעות קשות לנהג ולנוסעים במקרה של תאונה מהסוג המדומה במבחן. מאזדה 5, ניסאן ג'וק וליף ופיאט 500L, הציגו רמת בטיחות הזכאית לציון "עלוב" - כאשר מאזדה 5, המכונית הישנה ביותר מבין הנבחנות, הגדילה לעשות וזכתה לציון המפוקפק "עלוב" בארבעה מתוך שישה מדדים במבחן.