לקסוס CT 200h במבחן: יותר יוקרתית, פחות חסכונית
המכונית הזולה והחסכונית ביותר של לקסוס עברה מתיחת פנים, האמורה לסייע לה להתחרות טוב יותר עם מותגי יוקרה גרמניים. וכמה חסכונית היא יכולה להיות בעזרת הבסיס המוכח של טויוטה אוריס?
- שנת השקה: 2010 (מתיחת פנים ב-2013)
- קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות יוקרתיות
- מתחרות: אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1, מרצדס A-קלאס
- מחיר התחלתי: 173 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 173 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של לקסוס CT 200h
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של ה-CT 200h הציע במקור איכות מרשימה, והמצב לא השתנה עם מתיחת הפנים. איכות החומרים משופרת מעט ובהחלט מיישרת קו עם יוקרתיות אחרות. אלא שנוחות התפעול בינונית עם יותר מתגים ומנופים מהרצוי, חלקם - למשל בורר מצבי התיבה - פשוט אינם ממוקמים טוב מספיק.
המרווח לנהג ולנוסעים, כנראה בגלל ניסיון לריפוד תא הנוסעים בכל-טוב, רחוק מלהרשים. מרווח הראש מצומצם אפילו לנהג בגובה ממוצע - עם סיכון לפגיעת הראש במסגרת החלון על גבי שיבושים. קונסולה מרכזית גדולה פוגמת במרווח לרגל ימין, וגלגל ההגה אינו מתכוונן בזווית מספקת ומקשה על בחירת תנוחת נהיגה טובה. מרווח הברכיים והראש בחלקה האחורי אינו מרשים, ותא המטען נותר קטן, עם רצפה גבוהה למדי. גם תא הכפפות זעיר.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של ה-CT 200h נוקשה למדי בעיר ועל כביש משובש - אם כי המושבים נוחים מאוד, מציעים תמיכה טובה ומצמצמים חלק מהמטרד. מחוץ לעיר ובנסיעות ארוכות נוחות הנסיעה טובה מאוד. כושר התמרון העירוני טוב, עם היגוי קל ובעל דיוק מספק בתמרונים איטיים וראות טובה החוצה.
3. מנוע ותיבת הילוכים
היתרון השיווקי האמיתי של ה-CT 200h נמצא כמובן מתחת למכסה המנוע. הקומפקטית של לקסוס מציעה יחידת כלאיים זהה לחלוטין לזו של טויוטה פריוס (וגם בטויוטה אוריס, החולקת עם הלקסוס פלטפורמה), ומשלבת בין מנוע 1.8 ליטר בנזין (99 כ"ס) למנוע חשמלי (82 כ"ס). יחד הם מפיקים 136 כ"ס, ומעבירים את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה.
יחידת הכוח של הלקסוס הקומפקטית צנועה על הנייר, ומאכזבת מבחינת ביצועים. נהיגה שקטה וחסכונית קלה לביצוע, במיוחד בעיר, ואם תנהגו מאוד (מאוד) רגוע, התחושה תהיה
של שיוט חרישי ותצרוכת הדלק תהיה נמוכה מאד. אבל. כל לחיצה מעט נחושה על דוושת המצערת - למשל לצורך עקיפה, אך גם בעליות וביציאה מהמקום - מייצרת הרבה יותר רעש מהרצוי. בכל מקרה, הביצועים כאן בפירוש צנועים יותר מהמקובל גם בגרסאות בסיס של מתחרות בקטגוריה.
תצרוכת הדלק במסלול מבחן רגוע, עמדה על 18.1 ק"מ לליטר - מכובד מאוד, אך רחוק באופן ניכר מהמספרים הרשמיים. כדאי לציין בהקשר זה כי בטויוטה אוריס ופריוס, החולקות כאמור עם ה-CT את אותה יחידת הנעה, הגענו לנתוני תצרוכת דלק טובים משמעותית בתנאים דומים.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של ה-CT מאכזבת קלות, עם רמת אחיזה נמוכה מהצפוי. יחד עם היגוי לא מדויק וקל מדי במהירויות בינעירוניות, חווית הנהיגה פושרת מאוד, ואינה מתקרבת לזו שמציעות יריבות גרמניות. ה-CT לא הרשימה בכל הנוגע לעוצמת ותחושת בלימה, והיא רוכנת על מתליה מעט יותר מהרצוי. לקסוס CT 200h משווקת בישראל עם שמונה כריות אוויר - כולל לברכיי הנהג ולברכי הנוסע לידו. במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP זכתה לציון חמישה כוכבים מרבי.
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה בגרסת הבסיס מתוך שתיים, שמחירה 173 אלף שקל. תמורתם תקבלו מערכת שמע מקורית עם חיבור בלוטות', USB ו-AUX, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, התנעה ללא מפתח וחיישני אורות וגשם. מדובר בסך הכל באבזור מכובד ובמחיר תחרותי לקטגוריה.
ציון כולל וסיכום
+ תצרוכת דלק, אבזור, נוחות בינעירונית
- מרווח ותנוחת נהיגה, היגוי ויכולת דינמית, ביצועים
ולבסוף: לקסוס CT 200h היא לכל הפחות מכונית מיוחדת - לפחות בישראל, זו לפי שעה מכונית הכלאיים היוקרתית הקומפקטית היחידה. עובדה זו, לצד תצרוכת דלק טובה והתדמית הירוקה שמתלווה לסמל לקסוס כחול, עשויה להספיק לרבים מהרוכשים. הם יפגשו גם בתא נוסעים בעל איכות גבוהה, אבזור עשיר ונוחות כללית טובה.
אלא שלא הכל כחול, או יותר נכון ורוד - היכולת הדינמית נחותה ביחס לקטגוריה, ואף ביחס לחלק מהקומפקטיות העממיות (בהן טויוטה אוריס), והמרווח לנוסעים ולמטען מצומצם מאוד. בכדי להפוך לטובה בין מצוינות, לקסוס נדרשת לטפל בשתי נקודות אלו, בטרם ה-CT תוכל ליישר קו עם המתחרות, וכפי שלקסוס הוכיחה שהיא יודעת לעשות בקטגוריות הגבוהות יותר עם ה-IS ו-GS.
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,798 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 99 כ"ס ב-5,200 סל"ד |
מומנט מרבי | 14.5 קג"מ ב-2,800 סל"ד |
מנוע חשמל | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
(הספק / מומנט) | 82 כ"ס / 21.1 קג"מ (55 בסל"ד נמוך) |
הספק משולב | 136 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 435 ס"מ |
רוחב | 176.5 ס"מ |
גובה | 145 ס"מ |
בסיס גלגלים | 260 ס"מ |
משקל | 1,410 ק"ג |
נפח תא מטען | 275 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.3 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 26.3 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 18.1 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 88 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 (כולל מיסוי מופחת לכלאיים) |
מחיר | 173,000 שקל |
כריות אוויר | שמונה (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיי נהג ונוסע) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |