פרשת ואתחנן: שפע כלכלי גורם לנזק מוסרי
ההיסטוריה האנושות מלאה בדוגמאות של אימפריות שהתעשרו, שכחו את ערכי היסוד שלהן, והתמכרו להדוניזם חומרני שהוביל לריקבון וריפיון חברתי. הצטברות עושר, שאינה מבוססת על אמונה מוסרית וביטחון בצדקת הדרך, עלולה להביא בסופו של דבר גם לחורבן מדיני. פרשת שבוע כלכלית
לטורים נוספים במדור "פרשת שבוע כלכלית "
המילה "מאודך" אינה כל כך מובנת. רש"י בפירוש על התורה מסביר כך: "ובכל מאדך ובכל ממונך, יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו ולכן נאמר ובכל 'מאדך". רש"י בעצם מסב את תשומת ליבנו לסכנה הטמונה בהצטברות עושר כאשר הגישה עצמה, לגבי איך להתייחס לעושר ולשפע הכלכלי, אינה מעוגנת באמונה המוסרית. לדעתי, הפירוש של רש"י מבוסס על סמיכות פרשת שמע לפסוקים הבאים מיד אחריו.
וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב--לָתֶת לָךְ: עָרִים גְּדֹלֹת וְטֹבֹת, אֲשֶׁר לֹא-בָנִיתָ. וּבָתִּים מְלֵאִים כָּל-טוּב, אֲשֶׁר לֹא-מִלֵּאתָ, וּבֹרֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא-חָצַבְתָּ, כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא-נָטָעְתָּ; וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ. הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָה, אֲשֶׁר הוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים. אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ תִּירָא, וְאֹתוֹ תַעֲבֹד; וּבִשְׁמוֹ, תִּשָּׁבֵעַ. לֹא תֵלְכוּן, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים--מֵאֱלֹהֵי, הָעַמִּים, אֲשֶׁר, סְבִיבוֹתֵיכֶם (ספר דברים פרק ו' פסוקים י'-יד').
הנזק הרוחני שעלול להיווצר משפע כלכלי, בהעדר מסגרת של ערכי יסוד אבסולוטיים, עלול להוביל להשחתה מוסרית אשר מובילה בסופו של דבר לא רק לאובדן רוחני אלא גם לאי יכולות להגן על עצמאותנו הפיזית.
לא חסרות דוגמאות בהיסטוריה האנושות לגבי אימפריות שהתעשרו, שכחו את ערכי היסוד שלהן והתמכרו להדוניזם חומרני אשר הוביל לריקבון וריפיון חברתי. כדי שאנשים יהיו מוכנים באמת להגן על עצמם הם חייבים להאמין בצדקת דרכם. אחרת בסופו של דבר האויב יצליח להתיש ולכבוש אותנו כפי שמתואר בתחילת פרשה זו.
כִּי-תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים, וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ; וְהִשְׁחַתֶּם, וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל, וַעֲשִׂיתֶם הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה-אֱלֹהֶיךָ, לְהַכְעִיסוֹ. הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, כִּי-אָבֹד תֹּאבֵדוּן מַהֵר, מֵעַל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ: לֹא-תַאֲרִיכֻן יָמִים עָלֶיהָ, כִּי הִשָּׁמֵד תִּשָּׁמֵדוּן. וְהֵפִיץ יְהוָה אֶתְכֶם, בָּעַמִּים; וְנִשְׁאַרְתֶּם, מְתֵי מִסְפָּר, בַּגּוֹיִם, אֲשֶׁר יְנַהֵג יְהוָה אֶתְכֶם שָׁמָּה. וַעֲבַדְתֶּם-שָׁם אֱלֹהִים, מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם: עֵץ וָאֶבֶן--אֲשֶׁר לֹא-יִרְאוּן וְלֹא יִשְׁמְעוּן, וְלֹא יֹאכְלוּן וְלֹא יְרִיחֻן. וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וּמָצָאתָ: כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ. בַּצַּר לְךָ--וּמְצָאוּךָ, כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה; בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, וְשַׁבְתָּ עַד-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלוֹ (דברים ה כה-ל)
אחד הסודות הגדולים של עמנו הינו היכולת לגלות מחדש (בתוך הגלות) את ערכי היסוד האבסולוטיים אשר מאפשרים התחדשות לאומית גם אחרי תקופה ארוכה בה נראה כי עתיד העם להיעלם מדפי ההיסטוריה.
טרנס קלינגמן הוא מנהל מחלקת מחקר (sell side) בבית ההשקעות פסגות. הטור משקף את הדעה האישית שלו לגבי השקפת התורה וחז"ל ואינו משקף בהכרח את הדעה של בית ההשקעות בו הוא עובד