ידלין: נמל חמאס? לא לתת כלום. להפסיק המו"מ תחת אש ולהתיש את חמאס עד שיוחלף
צריך לפגוע בחמאס עד שייפול, ההכרזה על הניצחון בעזה הייתה מוקדמת מדי ויש להפסיק מיד את המשא ומתן תחת אש - אלו התובנות של ראש אמ"ן לשעבר האלוף במיל' עמוס ידלין בשיחה עם ynet. ראש המשלחת הפלסטינית לקהיר: "אי אפשר לוותר על נמל ושדה תעופה"
ביקורת קשה על המהלכים המדיניים והצבאיים ב"צוק איתן" מפי ראש אמ"ן לשעבר, האלוף (במיל') עמוס ידלין. בשיחה עם ynet תקף את ניהול המשא ומתן תחת אש בקהיר. בדומה לראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, גם ידלין מותח ביקורת על ההכרזה המוקדמת על הניצחון וקורא למיטוט שלטון חמאס: "אין דבר חמור מחמאס ואין מה לחשוש ממי שיחליף אותו".
"מפחידים אותנו עם איסלאמיסטים שעורפים ראשים של שיעים בעיראק? צריך לפגוע בחמאס עד שייפול, אחרת אנחנו עובדים ברבע מהלך ולא נגיע לשום מקום. ההכרזה על הניצחון בישראל הייתה מוקדמת מדי. לא צריך להתרגש מהתעמולה של חמאס שנפגע קשה, אבל לא מספיק לשלב שנגיע להסדרה. יש לנו מצב אסטרטגי סופר-נוח וגם המצרים והעולם הסוני הערבי רוצים להחליש את חמאס. צריך לחשוב על איך חמאס לא יתחזק לקראת הסבב הבא ואיך מתישים אותו כדי שיוחלף בגורם מתון יותר".
האלוף במיל' ידלין, המכהן כראש המכון למחקרי ביטחון, אומר כי "צריך לעשות תחקיר מעמיק על הפעולה הקרקעית. מי שיתחקר את זה גם יצטרך לבדוק האם הפעולה נעשתה כמו שעושים מהלכים קרקעיים - עם הפתעה, תחכום ותחבולה. את הפעולה הבאה נעשה בזמן שמתאים לנו ולא נספר לחמאס על הפעולה ולא נדליף מישיבות הקבינט ממה אנחנו הכי חוששים וממה לא. יש המון אפשרויות בין מהלך בטיפול במנהרות שהיה חשוב מאוד, לבין כיבוש הרצועה שזה לא דבר מומלץ".
באשר למשא ומתן המתנהל בקהיר, אמר כי "ברגע שמדינת ישראל נמצאת תחת אש, צריך להפסיק את המשא ומתן מיד. וצריך לעשות מעשה אסטרטגי מהסוג הבא - לא לתת להם כלום. לא נמל, לא שדה תעופה, לא פתיחת מעברים, לא משכורות, ולא להעביר את הכסף שכל העולם רוצה להעביר לשיקום עזה, פשוט כלום. תישארו עם המשבר ההומניטרי שלכם ועם ההריסות. אנחנו מדינה עם עוצמה ועם כוח אש גדול, אפשר להיפגש בעוד חודש".
ברקע הדברים, מתחדד הקרב על הקמת נמל בעזה - כפי שממשיכים לתבוע הפלגים הפלסטיניים. בישראל מתנגדים לפי שעה להקמת נמלי ים ואוויר בשטח הרצועה מחשש שאלו ישמשו את חמאס ואת הפלגים האחרים להברחת נשק ואמצעי לחימה. עם זאת, השר ישראל כץ הציע בעבר וגם כיום "התנתקות אזרחית" שמשמעותה ניתוק כל קשר אזרחי ותשתיתי עם עזה, והענקת האפשרות להקים נמל ימי, עם בידוק בלב ים. "הבעיה שלא מדובר רק בנמל, נמל לבד זה לא בעיה, אלא ברשימת של דרישות נוספות", אומר האלוף במיל' ידלין. "אם היה מדובר בנמל בלבד, אני מאלה שחושבים שהיה אפשר להתנות נמל בכך שכל מה שיגיע יהיה אזרחי בלבד ותחת פיקוח. ייקח ארבע שנים לבנות דבר כזה וישראל כבר הסכימה בעבר לבנות נמל בעזה עוד בתקופת ערפאת".
הפלסטינים יישרו קו: דורשים נמלים בעזה
המשלחת הפלסטינית הציגה קו אחיד באשר לדרישות להקים נמלים ברצועה. ראש המשלחת הפלסטינית בקהיר, איש פתח עזאם אל-אחמד, יישר קו עם הג'יהאד האיסלאמי וחמאס בנוגע לנמל ולשדה התעופה: "הדרישות הפלסטיניות ברורות ואי אפשר לוותר עליהן ובייחוד הדברים הקשורים לנמל ולשדה התעופה". הוא הזכיר כי היה שדה תעופה ברצועת עזה בהסכמתה של ישראל בהתאם להסכם אוסלו. "בשום אופן לא ביקשנו שום דבר חדש ולכן אין לישראל זכות להגיד מה מותר ומה לא. הדרישות שהגשנו נוגעות לסיום המלחמה". הוא הבהיר שהם ימשיכו לנהל את המשא ומתן עד שיושגו דרישותיהם, אך ציין שלא יישארו בקהיר לעד והעריך כי המשא ומתן יימשך בשעות הקרובות וייתכן בימים הקרובים - ולאחר מכן, "כל דבר בעתו".
ככל הידוע, כבר עם הגעת המשלחת הפלסטינית הבהירו המצרים לצד הפלסטיני כי נושא הנמל ושדה התעופה לא אמור לעלות על הפרק במשא ומתן עם ישראל ולכל היותר יעלה לדיון מאוחר יותר. עבור מצרים הנושא החשוב במשא ומתן הוא שישראל תאפשר העברת סיוע הומניטרי והוצאה לפועל של מסדרון הומניטרי לעזתים כדי למנוע תסיסה בתוך מצרים על רקע המתרחש בעזה. אתמול טען גורם מצרי כי לאחר הגעת נציגי הפלגים מעזה הוקשחו עמדות המשלחת שבתחילה כללה את נציגי פתח ונציגי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מחוץ לרצועת עזה. נושא נוסף שהמצרים הבהירו שלא יעלה לדיון במשא ומתן הוא פתיחתו הסדירה של מעבר רפיח שכן מדובר בעניין בין מצרים לרשות הפלסטינית שאינו קשור לישראל. מצרים לא מוכנה לראות במעבר אנשי חמאס אלא רק את אנשיו של אבו מאזן.
חבר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת ח"כ עומר בר לב (העבודה) קרא בשיחה עם ynet להחליש את חמאס ולהפקיד את כל ההקלות שיושגו במשא ומתן בידי הנשיא הפלסטיני אבו מאזן: "אנחנו צריכים להיות פרקטיים ועניינים. יש שני שלבים לתהליך: הסדרה והסדר. בעניין ההסדרה, מדובר בסידור הטקטי שמתקיים בקהיר ושותפים לו מצרים, אבו מאזן, חמאס, והג'יהאד. זה כולל הפסקת הירי, נושא המעברים שהמצרים צריכים לתת, הרחבת שטח הדיג, נושא המשכורות שצריך להפקיד בידי אבו מאזן. את כל 'הדיבידנדים' האלה יש לתת לאבו מאזן כדי להחליש את חמאס".
ח"כ בר לב אומר כי בשלב השני שלאחר ההסדרה, "יתקיים משא ומתן של כמה חודשים שיהיו שותפים לו ארצות הברית, רוסיה, נציגי הקוורטט, מצרים וסעודיה והוא צריך לכלול הסכם לטווח ארוך - 15 שנה או יותר. במסגרת הזאת הגישה לפלסטינים צריכה להיות: תקבלו את מה שאתם רוצים - נמל, שדה תעופה - אבל בתמורה לפירוז מוחלט של הרצועה. בעניין הזה אנחנו נוהגים כעת באופן שגוי. במקום להגיד 'לא' צריך להגיד 'כן, בתנאי', והתנאי הוא פירוז ופירוק ופיקוח בינלאומי צמוד שאין התחמשות. לבנות נמל לוקח לפחות כמה שנים. אם תהיה הפרה מצדם, ההסכם בטל ומבוטל. בזמן של בניית נמל, יהיו לישראל כל כך הרבה הזדמנויות לראות אם הם מפרים את ההתחייבות לפירוז".