שתף קטע נבחר
 

רפורמה בשוק הרכב: שלושה ח"כים מתעניינים ב-100 מיליארד שקל

משרד התחבורה מתכנן ליישם רפורמה בשוק הרכב שערכה נאמד ב-100 מיליארד שקל, באמצעות הצעת חוק הדורשת את אישור ועדת הכלכלה בה מכהנים 13 חברים. נחשו כמה מהם הגיעו לכל הדיונים שנערכו עד כה בעניינה של רפורמה העשויה להשפיע באופן דרמטי על המשק הישראלי?

איפה הכסף? לאף אחד לא באמת איכפת. מאז יולי 2013, קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת 16 דיונים בנושא רפורמה אותה מקדם משרד התחבורה בכל ענפי שוק הרכב. מדובר במהלך בעל משמעות יוצאת דופן למשק הישראלי בכלל ושוק הרכב בפרט, המגלגל רק הוא כ-100 מיליארד שקלים בשנה. חשיבות הרפורמה מובהרת באמצעות הצעת חוק מורכבת, האמורה להעסיק את 13 הח"כים החברים בוועדת הכלכלה באופן אינטנסיבי - ובהתאם לסכום העצום עליו היא אמורה להשפיע. ח"כים שתפקידם לפקח על עבודת משרדי הממשלה, ולוודא שרק צעדים המשרתים את הציבור הרחב יקודמו ויאושרו.

 

  • לכתבות נוספות של שחר הזלקורן - אתר TheCar

 

שוק הרכב מגלגל 100 מיליארד, וכנראה לא מעניין מספיק (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
שוק הרכב מגלגל 100 מיליארד, וכנראה לא מעניין מספיק(צילום: רועי צוקרמן)

 

אלא שבפועל, לא כך הדבר. בכל דיוני הוועדה בנושא הרפורמה השתתפו בממוצע שלושה ח"כים בלבד - להזכירכם, מתוך 13. למעשה, התמונה מביכה עוד יותר כאשר לוקחים בחשבון כי בארבע ישיבות השתתף חבר כנסת אחד, ובמספר ישיבות נוספות השתתפו לכל היותר שניים. אגב, שימו לב כי רק כאשר שר התחבורה הגיע לוועדה, התמלא החדר - כמעט מחצית מחברי הכנסת החברים בוועדה הטריחו עצמם לשמוע מה יש לשר האחראי על 100 מיליארד שקל לומר בעניין. ואם אתם שואלים עצמכם מה בין נוכחות פיזית בוועדה למעורבות בה, אתם צודקים. קחו למשל את ח"כ חנא סוייד וצחי הנגבי, שהופיעו אמנם ברשימת הנוכחים בישיבות שונות, אך אין תיעוד לכך שהשתתפו באופן פעיל בדיון.

 


נוכחות חכים בוועדה

נוכחות ח"כים בוועדה
תאריך ח"כים נוכחים מלבד היו"ר
14/07/14 1
01/07/14 0
24/06/14* 0
27/05/14* 0
13/05/14 1
27/04/14 1
13/02/14 1
06/02/14 0
04/02/14 4
07/01/14 7**
09/12/13 3
25/11/13 2
11/11/13 1
15/10/13 4
09/10/13 2
22/07/13 6**

*  דיון בניהול ממלא מקום יו"ר

** דיון בהשתתפות שר התחבורה

 

"אני מציע לוועדה לשים לב"

על הצורך בפיקוח מצד חברי הכנסת התריע באחד הדיונים היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון. "אני מבקש להפנות את היושב-ראש ואת חברי הוועדה, לכך שהצעת החוק שהממשלה מבקשת לאשר מציעה למעשה בעיקרו חוק מסגרת", הסביר עו"ד עצמון. "מה זה אומר? חוק שמסמיך את שר התחבורה לקבוע בתקנות הוראות במגוון של נושאים... לאורך הקריאה אתם תשמעו הרבה פעמים את התיבה 'כפי שקבע השר' או 'שקבע השר'... כלומר הרבה מאוד פרטים שמציעים להסדיר כאן ייקבעו בתקנות".

 

 

ומדוע הצעת חוק כזו דורשת פיקוח של חברי הכנסת? "ישנם נושאים שיש להם השלכה על זכויות-יסוד, על קידום תחרות, על זכויות צרכנים, שמן הראוי שהוועדה תדון ותידרש לפרטים שלהם", הבהיר עו"ד עצמון. "לכן, אני מציע לוועדה לשים לב, בכל מקום שמופיעה התיבה 'כפי שקבע השר' או 'שיקבע השר', לשקול האם יש צורך להחיל כאן פיקוח פרלמנטרי של ועדת הכלכלה (על החלטות השר, ש.ה)".

 

אלא שמתברר כי דבריו של עו"ד עצמון לא באמת השפיעו על הח"כים. בכל הדיונים (8) שערכה הוועדה בנושא הרפורמה בין ה-6 בפברואר וה-22 ביולי, השתתפו לכל היותר שני חברי כנסת. אגב, את אחד הדיונים ערכה ועדת הכלכלה ביום חמישי - יום שבו המליאה אינה מתכנסת, וחברי הכנסת לרוב מבלים במשימות מחוץ למשכן. מספר המשתתפים בדיון היה בהתאם: רק יו"ר הוועדה, ח"כ ברוורמן, טרח והגיע.

 

מכחלוניזם ועד מפלצת של ביורוקרטיה

כאשר תחזור הכנסת מפגרת הקיץ בעוד כחודשיים, צפויים לחברי הוועדה עוד דיונים רבים בנושא הרפורמה של משרד התחבורה, ונדרש אישורם של כ-90 סעיפים שעדיין לא אושרו בהצעת החוק הכוללת בסך הכל 192 סעיפים. האם צפוי שינוי ביחסם של חברי הכנסת לרפורמה, שכאמור עוסקת בשוק המגלגל כ-100 מיליארד שקלים בשנה? המצב הביטחוני, מתחים בין השותפות בקואליציה, וקיצוץ צפוי בתקציבי משרדי הממשלה רומזים על כך שהעניין המועט שעוד מגלים חברי הכנסת ברפורמה, עלול להתפוגג לחלוטין.

 

ובכל זאת, בחודשים הארוכים שבהם מתנהלים הדיונים אפשר לראות לפחות שינוי אחד משמעותי: היחס שמגלה יו"ר הוועדה לרפורמה הפך מחיובי (מאוד) לחשדני. "אנחנו רואים שהרפורמה הזאת היא רפורמה משמעותית ביותר", אמר ח"כ ברוורמן בסיכום הדיון הראשון של הוועדה בנושא הרפורמה. "אני מקווה שבמהירות אנחנו נגיע לרפורמה ברוח הדברים שדיבר השר (כץ). אני מקווה שכל הגורמים יבינו שבסופו של דבר המטרה היא האזרח הישראלי על כל רבדיו, תחרות, מחירים יותר נמוכים, בטיחות ואיכות".

 

אלא שעם חלוף הזמן, הטון כבר השתנה לביקורתי. באחד הדיונים באוקטובר 2013, פנה ח"כ ברוורמן לנציגי משרד התחבורה, ואמר "כחלוניזם אולי זו מילה מאוד פופולרית, אבל הייתי ממליץ לכל שר לעשות ניתוח עלות-תועלת, ולא להגזים ב'אנחנו תוך שנייה נשנה את העולם וכל המחירים ירדו'... אחרי שכחלון עשה את הרפורמה בסלולר, כולם חשבו שכחלון זה תחליף למשה רבנו. כל אחד החליט שהוא רוצה להיות כחלון בכל דקה, אז כל אחד - על כל רפורמה שהוא עושה, אומר - הרפורמה הזאת תשנה מהמסד עד הטפחות. ואני חושב שצריך להרגיע".

 

את הדיון האחרון שערכה הוועדה לפני כשבועיים, כבר סיכם ח"כ ברוורמן עם אזהרה ברורה. "שלא יהיה מצב שנוסיף כל-כך הרבה ביורוקרטיה וקשיים רבים בתחומים אחרים, שבסוף עוד יכולים לייקר את האחזקה והטיפול ברכב... הדבר שאני חושש ממנו ואני אומר אותו כאן, שלא נגיע למצב שמתוך הרצון ליצור חוק שיביא להורדת מחירים ותחרות, ניצור איזו מפלצת עם עודף ביורוקרטיה שבסוף יפגע בתחרות. אם זה יקרה, הצרכן ישלם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
100 מיליארד, ואף אחד לא מתעניין
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים