נפגעתם מסיקרט? יש לאן לפנות
בזמן שמעגל הנפגעים של אפליקציית סיקרט המאפשרת לחשוף סודות באופן אנונימי הולך ומתרחב, אנשי משפט מחפשים דרכים להתמודד עם הבעיה. מרכזי סיוע בהתנדבות מציעים הדרכה וליווי לנפגעים בפנייה לחברה עצמה, ובמקרים קיצוניים גם למשטרה
אם גם אתם הצטרפתם למעגל נפגעי סיקרט, כדאי שתכירו את מרכזי הסיוע שינסו לכם בטיפול בבעיה. "מרכז אונו למשפט חברתי קליני", המופעל על ידי סטודנטים למשפטים מהקריה האקדמית אונו ועורכי דין ותיקים, מציע קו סיוע משפטי חדש לנפגעי האפליקציה, ומצטרף בכך לאיגוד האינטרנט הישראלי שכבר מקיים קשר רציף עם החברה.
סיקרט - כתבות נוספות בנושא:
כמה הסודות שלנו מוגנים בסיקרט?
יש לי סיקרט: אנשים אוהבים לרכל
האפליקציה שהושקה בינואר האחרון מאפשרת לפרסם פוסטים בעילום שם, ומציגה בפני המשתמש פוסטים שנכתבו על ידי אנשי הקשר שלו בטלפון, באימייל ובפייסבוק, כמו גם פוסטים שנכתבו על ידי חברים של חברים. מטרתה המקורית של האפליקציה היתה כשמה - לספק מקום שניתן לחלוק בו סודות. ואכן, משתמשים רבים מנצלים את האנונימיות כדי לפרוק מליבם סודות, והיא הפכה במהירות למקרה בוחן קיצוני לכוחה של הרכילות האנונימית. בשל האנונימיות שהאפליקציה מספקת קשה מאוד לאכוף אותה מבחינה משפטית, אולם נעשו ניסיונות לחסום את האפליקציה לשימוש.
החברה מאפשרת למשתמשים לפנות אליה בבקשה להסיר הודעות פוגעניות, אולם באופן טבעי היא מתמודדת עם בקשות רבות מכל העולם, לכן זמן ההמתנה הממוצע עד להסרת ההודעה הוא 3 ימים. ניתן לקצר את ההמתנה משמעותית בעזרת פנייה לחברה דרך איגוד האינטרנט הישראלי, ללא עלות. "הוכרנו על ידי הצוות המשפטי של סיקרט כגורם מוסמך להעברת בקשות הסרה", מסבירה אורנה היילינגר, ראש "המרכז לאינטרנט בטוח" של האיגוד. "החברה מספקת לנו קו סיוע מהיר משום שאנו מגישים רק פניות מוצדקות. אם מגישים את הבקשה דרכנו, ניתן להסיר את ההודעה הפוגענית גם בתוך שעתיים-שלוש".
עם זאת, במקרים רבים הנזק לא נעצר עם ההסרה, כפי שמסבירה ד"ר ג'ודי ברודר, ראש מרכז אונו למשפט חברתי קליני: "סיקרט אמנם מסירה את ההודעה, אבל בני נוער ממהרים לצלם את המסך ולהפיץ אותו בקבוצות הווטסאפ שלהם, כך שהסרת הודעה היא פתרון אך נחמד, אך לא מספק". במקרים כאלו, האיגוד וקו הסיוע במרכז מציעים הדרכה בדיווח על הודעות פוגעניות למשטרה. "אנו מנחים את מי שפונה אלינו ונמצא בסערת רגשות, ומסבירים כיצד לפנות למשטרה ועם אילו מסמכים להגיע", מסבירה היילינגר.
המטרה: שינוי החוק
אנשי המרכז מתכוונים לתקוף גם את החוק המאפשר אנונימיות באפליקציה. "הקושי הגודל הוא שמשפטית מאוד קשה לחשוף את שם המפרסם", מסבירה שרה ליברמן, סטודנטית שנה ב' למשפטים בקריה האקדמית אונו. "לכן אנחנו מתכוונים לנסח הצעת חוק שתאפשר לחשוף את שם המשתמש בכפוף לצו בית משפט, אם ההודעה מהווה עבירה פלילית או שגרמה לנזק מוכח. עצם הידיעה שיכול להיות שסיקרט תהיה מחויבת לחשוף את זהות המשתמשים שלה כבר תהווה הרתעה משמעותית".
לדברי ליברמן, "הכוונה שלנו היא ליצור רשת חברתית יותר הוגנת. כשמדובר בפרסום אנונימי אנשים מרשים לעצמם יותר. אדם שאומר דברים פוגעניים צריך לעמוד מאחורי מה שהוא אומר".
עם זאת, רוב התביעות הצפויות, לדעתה של ברודר, דווקא לא יהיו תביעות אישיות על רקע לשון הרע. "מי שכבר הצליח להסיר פרסום לא ירצה לחשוף אותו מחדש", היא מסבירה. "אנחנו צופים עיסוק בעיקר בתביעות בתחום דיני העבודה - מקרים בהם נחשף מידע עסקי של החברה בה המשתמש עובד, אשר גורם לה נזק ללא גורם מוגדר לתביעה. אם עובד יידע שהוא חשוף לפיטורים או לתביעה נזיקית נגדו, יש סיכוי רב שהוא יימנע מלפרסם את הדברים".
מדובר בהרחבת הפעילות של הקליניקה במכללה בקרית אונו, שמספקת בדרך כלל ייעוץ בתחומים משפטיים מסורתיים יותר, בהם תביעות צרכנות נגד חברות תקשורת, חברות כבלים, ספקים שלא עמדו בחוזה, דיני עבודה וזכאויות מול מוסדות שונים (כמו המוסד לביטוח לאומי). "המטרה של הקליניקה היא חברתית. אנחנו שואפים לעזור למי שלא יכול להרשות לעצמו ייעוץ משפטי מול רשויות, חברות גדולות או מול המעסיק שלו. יש שכבה גדולה באוכלוסייה שלא יכולה להרשות לעצמה לפתוח תיק במשרד עורכי דין", מסבירה הסטודנטית ליברמן.
מס' הטלפון של קו הסיוע: 03-5311817
על מנת להסיר הודעות פוגעניות מסיקרט במהירות, ניתן לפנות בחינם אל המרכז לאינטרנט בטוח,
בטלפון: 03-9700911 או בדוא"ל: safe@isoc.org.il