שתף קטע נבחר
 

הממשלה לא עוזרת? כך תשקמו את העסק

עסקים רבים נקלעו לסף קריסה בעקבות מבצע צוק איתן - אך זה לא יעזור אם תאשימו את הממשלה ותתפללו לסיוע. האחריות על העסק, העובדים, בעלי המניות והקריירה הניהולית שלכם - נמצאת אך ורק בידיכם, המנהלים. הנה טיפים שיעזרו לשרוד את התקופה הקשה

מנהלים שקוראים בימים אלה את הידיעות הכלכליות עלולים להיתקף במרה שחורה. הצמיחה במשק רבעון הראשון ירדה ל-1.7% בשיעור שנתי בלבד, נתון שמשמעותו היא אפס צמיחה לנפש, המדד בניכוי מחירי הדירות ירד ב-0.7% - סימן מובהק למשק על סף מיתון, וזאת עוד לפני השפעת מלחמת "צוק איתן", שהביאה חלק גדול מהעסקים בדרום ועסקי התיירות והבידור לסף קריסה ועלתה בתוספת של תשעה מיליארד שקל בשנה לתקציב הביטחון שתבוא על חשבון דברים אחרים.

 

 

אלא שזמן כזה הוא ממש לא הזמן להישטף במרה שחורה - תקופות כאלה מהוות את האתגר הניהולי הגדול ביותר. למנהלים יש נטייה מוצדקת בדרך כלל, להאשים את הממשלה בבעיות מאקרו שפוגעות בהתנהלות העסקית. אבל כשהממשלה לא לוקחת אחריות על שום דבר - האשמות לא יעזרו. אתם, המנהלים, נשארים חשופים בצריח – והאחריות על העסק, העובדים, בעלי המניות והקריירה הניהולית שלכם – נמצאת אך ורק בידיכם.

 

הישרדות החברה תלויה בכם - המנהלים

בתקופה כזאת, צריך לקבל אינספור החלטות ניהוליות, אך לאף אחת מהן אין פתרון בית ספר וכל אחת כוללת דילמות מורכבות שיש לפתור מהר, כי אין זמן להתלבטויות. החברה מפסידה ויש סיבות טובות לפטר עובדים, אבל חלקם רק שוחררו ממילואים, חלקם חזרו מתקופה שבה ישבו עם הילדים בבית בשל המלחמה, ואחרים חיוניים לארגון.

 

בו בזמן, עובדים, שהחליפו עובדים אחרים והועסקו שעות רבות ותחת לחצים, מצפים לתגמול אבל הכסף איננו. בנוסף, הספקים לוחצים לשלם בזמן והלקוחות לוחצים לקבל הנחות ופריסת תשלומים. אתם, כמנהלים, היחידים שצריכים להחליט. אין לכם מושג מה ההחלטה הנכונה, אבל אתם חייבים לקבל אותה.

 

זה לא הזמן להישטף במרה שחורה (צילום: Index Open) (צילום: Index Open)
זה לא הזמן להישטף במרה שחורה(צילום: Index Open)

 

במידה רבה, הישרדות החברה תלויה במה שאתם משדרים כמנהלים ברמה רגשית, כלומר מידת האמפתיה והביטחון שאתם מקרינים לעובדים, מידת השליטה שאתם משדרים לספקים והדרך שבה אתם מדברים עם לקוחות בחו"ל.

 

כך גם האופן שבו אתם שולפים פתרונות מהירים מבלי לתת לזולת את ההגשה שמדובר בשליפה, שינוי התוכנית האסטרטגית מבלי להפוך אותה לתוכנית טקטית, או קבלת החלטות מסודרות באפס זמן ותחת מיליון לחצים. 

 

טיפים לניהול עסק בזמן משבר

תקופה כזו, היא בדיוק הזמן למיקוד ולשליטה פנימי. אפשר להאשים עד מחר את הממשלה, את "המצב", את העובדים ואת הלקוחות - אך בסופו של דבר, אלו רק תירוצים. בפועל, מי שישרוד את התקופה הקשה הזאת, ישרוד כל אתגר ניהולי. כיצד ניתן לעשות זאת בפועל? לפניכם מספר עצות:

 

  • הקפידו על תקשורת עם עובדים שנמצאים בחרדה - יש להם פחות מידע על המציאות, הם קוראים פחות טוב את המפה, שולטים פחות טוב בתגובות שלהם וזקוקים יותר מכולם לשמוע ממכם.

 

  • אספו סביבכם עובדים שניתן להתייעץ איתם. את ההחלטות תצטרכו לקבל לבד, אבל עצם ההתייעצות יוצרת בקרב העובדים תחתיכם תחושת שייכות.

 

  • בנו צוותי משימה מהאנשים הטובים ביותר בארגון, חלקו להם משימות, ודאו שהן מוגדרות היטב ותנו להם להוביל את החברה.

 

  • ספקו ללקוחות ולספקים שלכם כמה שיותר מידע, כדי שיבינו שאתם מובילים ומנהלים את המצב ושאינכם מובלים ומתנהלים.

 

  • חפשו ומצאו את ההישגים הקטנים שאתם מגיעים אליהם – מכירות, אירועים מוצלחים, חוזים וימים חזקים. האדירו כל הישג שכזה בקרב כמה שיותר עובדים, ספקים ולקוחות.

 

  • ארגנו שיחות עם הצוות שלכם, בהם כל אחד יתבקש לספר על סיפורי יציאה ממשבר שחווה, ועודדו אותם לנהל שיחות דומות עם שאר העובדים. זה יחזק את תחושת החוסן שלהם ויעניק להם אמון ביכולתם.

 

  • הגדרו לעצמכם מטרות ביניים ברורות שאתם שואפים להגיע אליהם בזמן הקרוב - כך תוכלו להעריך את תקדמותכם.

 

  • חפשו בהיסטוריה שלכם כמנהלים, מצבים מורכבים שהתמודדתם איתם בהצלחה. הזכירו לעצמכם מה היה הדבר שעבד אז והוביל להצלחה.

 

  • חשבו על עצמכם כעל מצביאים צבאיים שצריכים לנצח בקרב עם מינימום נפגעים.

 

  • הבטחו לעצמכם ולמשפחה שלכם שתעשו משהו בעל ערך כשיחלוף המשבר הנוכחי.

 

  • זהו זמנים ומקומות שבהם אתם יכולים לקחת פסק זמן כדי לאגור כוחות.

 

הכותבת היא הבעלים, המייסדת והמנכ"לית של עמדה, העוסקת באיתור וגיוס מנהלים בכירים, מנכ"לים ודירקטורים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מתמודדים עם אינספור החלטות ניהוליות
צילום: shutterstock
מומלצים