שתף קטע נבחר

 

גל מעצרים בפרשת הונאת הניקיון ברכבת

שבעה עובדי רכבת - ובהם מנהל אגף - ובכירי חברה קבלנית שעובדים עמה נעצרו בחשד למעורבות בזיוף דו"חות פיקוח על ניקיון קרונות. היקף ההונאה, שנחשפה ב-ynet ב-2013, נאמד בעשרות מיליוני שקלים. הרכבת: הליכים משמעתיים יינקטו נגד העובדים המעורבים

עשרות בני אדם - שבעה עובדי רכבת, ובהם מנהל אגף, וכן עובדי ומנהלי חברת כוח אדם - נעצרו הבוקר (יום ג') בבתיהם בחשד להונאה. אנשי היחידה הכלכלית של המשטרה ערכו במקביל חיפוש בבתים. במקביל, דיווחו גולשים על שיבושים בתנועת הרכבות. לא ברור אם יש לכך קשר למעצרים.

 

בינואר 2013 חשף ynet כי רכבת ישראל שילמה במשך שנים עבור שירותי ניקיון שלכאורה לא קיבלה. ביקורת פנימית יזומה שערכה החברה, תוך שימוש בחברת חקירות, העלתה כי קרונות הרכבת המלוכלכים, המוכרים לנוסעים רבים, הם לכאורה תוצאה של שחיתות ארוכת שנים. על פי ממצאי הביקורת, עובדים שאמורים היו לפקח על עבודת קבלן ניקיון הנפיקו אישורים על ניקוי רכבות - גם אם הרכבות כלל לא היו במתחם שבו התבצעו עבודות הניקוי. במקרים אחרים ניתנו "אישורים כפולים" שמשמעם תשלום כפול, גם אם הרכבת נוקתה פעם אחת או לא עברה ניקוי כלל.

 

החקירה הסמויה עסקה בחשד כי מנהלים ומפקחים באגף התברואה ברכבת, וכן אנשי חברות קבלניות מתחום הניקיון ושירותי כוח אדם, ביצעו עבירות שוחד, מרמה, עבירות על חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה ועבירות על חוק איסור הלבנת הון בהיקפים הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים.

אילוסטרציה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
אילוסטרציה(צילום: רועי צוקרמן)

על פי החשד, הפעילות הייתה חלק ממנגנון שיטתי של חברת הניקיון ובו הנפקת חשבוניות פיקטיביות עבור תאגידים שונים להם סיפקה שירותים תוך דיווח כוזב לרשויות המס וקיזוז החשבוניות, בין היתר, באמצעות חברות משנה המועסקות על ידם.

 

"זה לא חדש לנו"

בקרב עובדי הרכבת הופתעו לשמוע על המעצרים, אך מכירים היטב את האישומים כנגד חברות הניקיון. "זה לא חדש לנו", אמרו ל-ynet עובדים ותיקים. "ברגע שמחליטים להעסיק ברכבת חברות חיצוניות, ומוותרים על עובדים ותיקים שמחוייבים לשירות הציבורי, פותחים פתח לשחיתות". עוד אמרו כי אין כל קשר בין עובדי הרכבת למואשמים והעצורים. עובדי רכבת שללו גם על הסף שיבושים כלשהם בפעולת הרכבת, במחאה על גל המעצרים. "אלה אנשים שאין לנו איתם דבר. אנחנו מגנים שחיתות ולא נעשה דבר שיכול להתפרש כהזדהות עמם".

 

מעט לאחר החשיפה הראשונית, פירסם ynet כי הנהלת הרכבת גילתה כבר בשנת 2007 כי חברת ניקיון גובה מיליונים על עבודות שלא בוצעו, ובכל זאת לא ננקטו צעדים כדי לעצור את המחדל. דו"ח ביקורת פנימית מאותה שנה מעיד על כך שהרכבת שילמה במשך שנים ארוכות עבור עבודות ניקיון בקטרים וקרונות שלא בוצעו בפועל.

 

הממצאים כוללים שורה ארוכה של מקרים, ובהם דיווח על ניקיון כפול של קטר מספר 741 - שהושבת לאחר תאונה, דיווח על קטר שחנה בחיפה במשך כ-10

ימים ללא פעילות וזכה לשבע עבודות ניקיון וכן 52 דיווחי ניקיון של קטרים במתחם הרכבת בחיפה, למרות שבפועל הקטרים חנו בלוד או באר שבע.

 

מהרכבת נמסר בתגובה כי "ממצאי בדיקה פנימית מצביעים על פעילות בלתי תקינה ומתמשכת של מספר עובדים במערך הניקיון, כאשר מעבר להיעדר פיקוח ממשי על עבודות קבלן הניקיון, הדברים הגיעו לכדי התנהלות שיטתית מתמשכת של מתן דיווחים ואישורים כוזבים על ביצוע ניקיון ברכבות. כפועל יוצא, נשאה החברה לאורך השנים בתשלומי יתר בגין עבודות שעל פי החשד כלל לא בוצעו, כאשר בנוסף לכך ניקיון הרכבות היה ברמה נחותה, תוך פגיעה ברמת השירות ללקוחות ובתדמית הרכבת".

 

הרכבת החליטה בכפוף לכך לנקוט הליכים משמעתיים נגד העובדים המעורבים ולחקור את ההתנהלות הכספית מול קבלן הניקיון. "רכבת ישראל עושה כל מאמץ לשמור על טוהר מידות ומנהל תקין ומוקיעה כל התנהלות שאינה במסגרת החוק", נמסר.

 

החקירה הסמויה נוהלה בשיתוף מכס ומע"מ חיפה ויחידת יהלום של רשות המסים, ובליווי פרקליטות מחוז צפון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים