"אפשר לייצר 1,000 דירות בחודש ע"י מכולות"
בוועידת תשתיות ישראל שמתקיימת בירושלים קרא בעלי חברת ישראמרין, המתמחה בייצור מכולות, לממשלה לאמץ הקמת דירות בשיטה זו. "מדובר בפתרון דיור איכותי, מהיר, ירוק וקהילתי". יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אמר כי לאורך השנים נעשתה עשייה רבה בנושא התשתיות; אולם שר התחבורה הודה: "אנו מפגרים ב-60 שנה ביחס למדינות מערביות בנושא הסעת המונים"
האם מכולות מהוות את הפתרון למצוקת הדיור בישראל? אם שואלים את טרי ניומן, בעלים ושותף בחברת ישראמרין המייצרת מכולות לדיור, התשובה חיובית. בוועידת תשתיות ישראל 2014 שנפתחה אתמול ונערכת גם היום (ד') בבנייני האומה בירושלים, טען ניומן כי "באמצעות מכולות ניתן לייצר מעל 1,000 יחידות דיור בחודש - אין שום סיבה ששיטה שעובדת בכל העולם לא תעבוד בארץ, ובקרוב יותר ויותר אנשים ייבנו את בתיהם ממכולות".
- חיפה: מעונות סטודנטים וקניון ייבנו ממכולות
- הצעה לשר השיכון: להקים ערי מכולות
- תביעה: למי שייכת שיטת הבנייה במכולות
בוועידה, שנערכת על ידי חברת מידע כנסים, הוסיף ניומן כי "מדובר במהפכה של ממש, פתרון דיור איכותי, מהיר, ירוק, קהילתי אשר מייצר דיור בר קיימא, הלכה למעשה. המדינה כבר שם - הפרויקטים הממשלתיים בהחלט מיוצרים בשיטה המודולרית, ועכשיו כל מה שנשאר הוא להפוך את הפתרון לנחלת הכלל".
במהלך הכנס לקח חלק גם יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, שטען כי אחת הסיבות לעליית מחירי הדירות בישראל נעוצה בפיתוח התשתיות. "נעשו דברים יפים מאוד בתחום התשתיות, וקשה להגיד על התחום הזה דברים רעים, אבל עקב חוסר הטיפול בנושא הדיור, פיתוח התשתיות גרם גם הוא לעליית המחירים", אמר דנוס.
לדבריו, "הייתה עשייה רבה בנושא התשתיות שקירבה את הפריפריה למרכז והגבירה את הביקושים. אך לצערי, התשתיות החדשות הקדימו מאוד את הפיתוח האיטי, כך שלא היה מענה לביקוש - דבר שהעלה את המחירים". בנוסף, התייחס דנוס לחוק מע"מ אפס וציין כי להערכתו "תהיה אכזבה גדולה של אלפי זוגות צעירים שחיכו לשווא". הוא טען כי "התוכנית לא תשנה את מחירי הדיור ואולי רק תעלה אותם".
על השאלה מה צפוי בשוק הדיור בשנה הקרובה אמר דנוס: "מחירי הדיור עלו עד כה ב-8%. אבל צריך להיות זהירים מאוד כשמדברים על ירידות ועליות במחירים. האם השינוי הזה של החוק, שעלותו 2-3 מיליארד שקל יכול להשפיע על שוק שמגלגל כ-100 מיליארד שקל בשנה? אני לא חושב".
דנוס אף התייחס לתוכנית מחיר מטרה שמקדם שר השיכון והבינוי, אורי אריאל. "זו תוכנית הרבה יותר טובה ממע"מ אפס, אך בגלל שמדובר בשתי מפלגות, שכל אחת דואגת לבוחרים שלה, וקשרו את החוקים זה בזה, שום דבר לא יוצא לפועל", אמר יו"ר לשכת השמאים. לדבריו, "מי שמשלם בסופו של דבר על הפוליטיקה הזו הוא הציבור".
"מפגרים ב-60 שנה בתחבורה"
גם שמאי המקרקעין ארז כהן התייחס לחוק המע"מ ואמר כי מדובר בהצעה הכוללת עשרות סעיפים, וכפי הנראה "הדרך ליישום החוק תהיה צרופה בייסורים". לדבריו, "ראוי שהממשלה לא תמליץ לרכוש או לא לרכוש דירות - זה לא מתפקידה. מיטב הכלכלנים אומרים שאסור להתערב וצריך לתת לשוק להתגלגל באופן טבעי מעצמו". הוא הוסיף כי "לא יקרה כלום אם יתנו הטבה משמעותית חיונית והכרחית לישובי עוטף עזה ואזור הדרום".
שר השיכון לקח גם הוא חלק בכנס והציע לעמיתו שר הפנים, גדעון סער, לדאוג לקיצור הבירוקרטיה. "למרות שבשנתיים האחרונות הייתה עלייה של כ-20% בשיווק יחידות דיור, אני מטיל אחריות על הביורוקרטיה המיותרת של משרד הפנים, שמביאה לקושי ביישום שיווק דירות בכמות מסיבית ומשמעותית הרבה יותר", טען. הוא הוסיף כי ב-2015 משרד השיכון יתחיל לשווק 60 אלף יחידות דיור במחנות צה"ל צריפין, תל השומר, השלישות, שדה דב וסירקין.
שר התחבורה, ישראל כץ, הודה כי "מדינת ישראל מפגרת ב-60 שנה ביחס למדינות מערביות מתקדמות בנושא של הסעת המונים", והוסיף כי "רכבת תחתית בגוש דן היא בבחינת חובה ובעלת חשיבות עליונה, אולם לצערי תקרה רק בעוד עשור או שניים באם יושגו תקציבי הענק הנדרשים".
מתכנן הערים עדן בר, בעלי בר-לוי אדריכלים, קרא לממשלה "להפעיל את כלל הרשויות לקדם ולמקם תחבורה ציבורית, ולהפחית את הארנונה באזורי תעסוקה על מנת ליצור עוגן לתעסוקה ולעודד כניסת יזמים לבניית פרויקטים למגורים באזורים אלה". בדרך זו, אמר בר, ניתן יהיה לשפר את איכות חיי התושבים.