שתף קטע נבחר
 

הקורס מבטיח עבודה? אל תבנו על זה

בוגר קורס "קואוצ'רים" תבע את המרכז שבו למד אימון, בטענה שהתחייב להעניק לבוגרים עבודה בפועל - אך לא עמד במבחן המציאות. בית המשפט אמנם דחה את התביעה - אך קבע שהתובע עשה שירות טוב לציבור

תביעה שהוגשה נגד אחד מהמרכזים הרבים להכשרת "קואוצ'רים" שפועלים בישראל, העלתה את השאלה אם התחרות בשוק מצדיקה שיווק אגרסיבי, שלעתים לא מדייק בעובדות. בתביעה, שהגיש בוגר קורס הכשרת מאמנים במכון "בלסקי" לבית משפט לתביעות קטנות בתל-אביב במאי 2014, ביקש התובע את החזר התשלום ששילם עבור הקורס - 12,800 שקלים, אף שסיים אותו וקיבל תעודת מאמן.

 

 

לטענת התובע, פרסומיו "הרהבתניים" של מרכז האימון, שבעקבותיהם נרשם לקורס, הטעו אותו לחשוב שהמרכז יספק לו עבודה. בפועל התברר לו, שהמרכז מפנה אליו לקוחות פוטנציאליים בלבד ושהוא זה שיצטרך להשתמש בכוחות שכנוע כדי להפוך ללקוחות של ממש.

 

עוד ציין התובע, כי פרסומי התובעת נגעו לו בנקודה הרגישה של גילו. הוא סיפר, כי לאחר שנים בהן שימש כסמנכ"ל כספים בחברת היי-טק הוא נפלט ממעגל העבודה, בהיותו איש מבוגר.  לטענתו, המרכז פרסם את הקורס עם הבטחות כמו: "שיטת בלסקי מעניקים לכם הזדמנות להתחיל מחדש בגיל 40 - עם עבודה בתום המסלול", "חוזה עבודה מתחילת הקורס", שכר גבוה" ועוד. פרסומות אלו נגעו בליבו והפיחו בו תקווה כי בסוף הקורס ועל אף גילו המתקדם - מחכה לו עבודה מובטחת כמאמן. אלא שתקוותו נכזבה.

 

המכון, מצידו, הציג את הסכם המאמנים שהוצג לתובע לפני שהחל את הקורס, בו נכתב במפורש, שההתחייבות היא להפניית לקוחות פוטנציאליים בלבד. המכון הוסיף, כי הוא מסייע לבוגריו בסגירת העסקה, אם באמצעות הקניית כלים שיווקיים ואם באמצעות ליווי לפגישות עם לקוחות, אך הוא לא מבטיח לספק להם לקוחות בפועל.

 

התובע הודה שקרא את הסעיף בחוזה, אך טען בכל זאת שהפרסומות כל כך מטעות ופורטות על נימי הרגש של אוכלוסיית העובדים המבוגרת, שגרמו לו לחשוב שהמכון יסדר לו לעבוד אצלו כמאמן. התובע הוסיף שרק בסופו של דבר הבין שהמכון בכלל לא יכול לספק עבודה לכל בוגרי הקורס. המכון טען בהקשר זה כי הוא משקיע המון כדי לגייס לקוחות פוטנציאליים עבור המאמנים שהוא מכשיר. בעלת המכון גם הביעה בטחון בכך, שאם התובע היה ממשיך עמה בקשר - לא היה לו כל קושי להתפרנס.

 

שירות חשוב לציבור

השופט איתי הרמלין דחה את התביעה, אולם ציין בפסק הדין, כי "התובע עשה שירות חשוב לציבור בכך שחשף... כי הנתבעת מבטיחה למשתתפים בקורסים להכשרה כמאמנים הפנייה של לקוחות פוטנציאלים ולא מעבר לכך, וכי בפועל רק חלק קטן ממסיימי קורסי ההכשרה שלה מקבלים דרכה לקוחות".

 

בסופו של דבר, השופט קבע כי התובע לא הוכיח שהופרו אי-אילו התחייבויות כלפיו, זאת לאור לשון החוזה המבהירה שההתחייבות מסתכמת בהפניית לקוחות פוטנציאליים בלבד. יתרה מזו, הוא ציין שהתובע לא באמת ניסה לבדוק אם ההשתתפות בקורס מביאה לו פרנסה והוא מיהר לנתק עם המכון קשר עוד לפני שסיים את ההכשרה בתחום השיווק שסופקה לו בתום הקורס.

 

השופט הוסיף וציין בפני התובע שהאפשרות לבדוק זאת עוד פתוחה בפניו, כפי שהבהירה מנהלת המכון. לבסוף התובע חויב בהוצאות משפט של 500 שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים