דו"ח: שוטרי מוקד 100 ניתקו שיחות חירום
על פי פרסום בגלי צה"ל, שהתבסס על ממצאי בדיקה פנימית של המשטרה, נהגו העובדים להתעלם משיחות כדי לעמוד בממוצע זמני המענה
עובדי מוקד 100 של המשטרה ניתקו שיחות והתעלמו מהן במכוון כדי להוריד את ממוצע זמני המענה ולעמוד ביעדי זמני המענה, כך פורסם הבוקר (יום ג') בגלי צה"ל.
הפרסום התבסס על ממצאי ועדת בדיקה פנימית של המשטרה, שנועדה לבחון את תפקוד המוקד בעקבות כשליו בפרשת חטיפת שלושת הנערים. חברי הצוות עקבו אחר זמני שיחות החירום - מרגע קבלתן ועד הניתוק - וגילו כי בחלק מהמקרים, העובדים שאיישו את המוקד ענו לשיחות וניתקו אותן מיד.
המשטרה מסרה בתגובה לפרסום בגלי צה"ל כי המוקדנים שהיו אחראים למחדל האמור - כולם חיילים בשירות המשטרה - שוחררו ואינם משרתים עוד. שוטרים אחרים, על פי התגובה, טופלו באופן משמעתי.
בדיקת מחדל שיחת החירום באירוע חטיפת נפתלי פרנקל, גיל-עד שאער ואייל יפרח העלתה כי שיחתם ממכונית החוטפים למוקד ארכה שתי דקות ותשע שניות. אחראית המוקד ניסתה לחייג למספר שממנו התקבלה השיחה ולא זכתה למענה. כשנותקה השיחה היא ניסתה לחייג עוד שבע פעמים לאותו מספר, ובהתייעצות עם אחראי המשמרת במוקד הופסק הטיפול בשיחה.
הוועדה קבעה כי המוקד כשל בטיפול השיחה. נוהלי המשטרה קובעים כי "שיחת הטרדה" היא שיחה שבה מתקבלים "גידופים, קללות ונאצות", ומאחר שאלו לא נרשמו בשיחה שהתקבלה, נדרש היה לסווג את השיחה "שיחת מצוקה", לפעול לאיתור זהות המטלפן ולאכן את הטלפון שממנו בוצעה השיחה. בפועל, השיחה לא סווגה כלל ולכן לא נמסר לצה"ל ולשב"כ על אפשרות לחטיפה במשך שעות ארוכות.
דובר המשטרה מסר בתגובה: "בעקבות ממצאי צוות הבדיקה בראשות, תת-ניצב משה ברקת בעניין מוקד 100 במחוז ש"י, הומלצו המלצות אישיות ומערכתיות. בעלי תפקיד שעלה שכשלו בתפקידם הורחקו מיד מהמוקד. מוקדים שבהם עלו חריגות במענה לציבור טופלו ביסודיות והלקחים הופנמו והוטמעו בכל מחוזות המשטרה. הקמת צוות עבודה בראשות הסמפכ"ל, ניצב ניסים מור, לבחינת מבנה ואופן הפעלת מוקד 100. הצוות המליץ על הקמת מוקד 100 ארצי אחד שיאפשר הליכי שליטה ובקרה מלאים מחד ורמה מבצעית ושירותית גבוהה מאידך. המוקד החדש יאובזר בטכנולוגיה מתקדמת לטובת שדרוג משמעותי במענה לפניות הציבורה ויהווה סל כלים רחב יותר ואפקטיבי לעבודת המוקדנים".
במשטרה מסרו כי "במוקד החדש ישולבו שוטרים מנוסים, בעלי הכשרה מקצועית ספציפית לדרישות המוקד במדרגי פיקוד ושליטה הולמים. ההנחה היא שתורת הפעלה מבצעית ייחודית ביחד עם טכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת, בין השאר, אמצעי מצוין לפיקוח ובקרה הם שיובילו לעמידה מיטבית בדרישות ובמדדי השירות שנקבעו בסטנדרט הגבוה של המוקד הארצי".