בתחתית המערב: ההוצאה על תלמיד בישראל נמוכה בהרבה ממדינות ה-OECD
"כלכליסט" מפרסם את ממצאי דו"ח ארגון המדינות המפותחות: ההוצאה על תלמידי תיכון נמוכה מאוד - 5,711 דולר בישראל, לעומת 9,280 דולר ב-OECD. בבתי הספר היסודיים המצב טוב יותר, אבל לא בהרבה
ארגון המדינות לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) פרסם היום (ג') את הדו"ח "מבט לחינוך" לשנת 2014. מהדו"ח עולה כי ההוצאה על כל תלמיד בישראל נמוכה בהרבה ביחס למדינות OECD: ההוצאה על תלמידי תיכון עמדה על כ-60% בלבד מההוצאה הממוצעת של מדינות הארגון - 5,711 דולר בישראל, לעומת 9,280 ב-OECD.
להורדת הדו"ח המלא - לחצו כאן
כתבות נוספות בערוץ החדשות
התעשייה האווירית ערכה ניסוי ב"חץ 2"
זיכוי רצון מעבדות: "נקט מחסום נפשי בלבד"
"המטוס שהתרסק נפגע ע"י אובייקטים רבים"
389 קמ"ש: צפו באישה הכי מהירה על אופנוע
ההוצאה על תלמיד בחינוך היסודי בישראל עמדה על 6,822 דולר בשנת 2012, בהשוואה לממוצע של 8,295 דולר במדינות הארגון. מתברר כי ישראל היא אחת המדינות היחידות בארגון שבה ההוצאה הציבורית על השכלה גבוהה לא השתנתה בין שנת 1995 לשנת 2011. המדינות האחרות בארגון, לצד ישראל, שלא הגדילו את השקעתן בהשכלה גבוהה הן אוסטרליה, ברזיל, צ'כיה, הונגריה ושוויץ.
ישראל היא גם אחת משלוש מדינות, יחד עם צרפת ופולין, שבהן התמ"ג עלה, ושיעור ההוצאה הציבורית על חינוך כחלק מהתמ"ג ירד. עם זאת, יש לציין שההוצאה הכללית על חינוך כחלק מהתמ"ג בישראל היא גבוהה יחסית ועומדת על 7%, בהשוואה לממוצע של 6.1% במדינות הארגון. ההוצאה הציבורית על חינוך בישראל כחלק מהתמ"ג דומה לממוצע ה-OECD, שעומד על 3.85%.
ישראל מתקרבת לממוצע הכללי של ה-OECD בכל הנוגע להוצאה על תלמיד במערכת ההשכלה הגבוהה. ב-2012 ההוצאה על תלמיד במערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית הגיעה ל-11,553 דולר, לעומת 13,957 דולר בממוצע במדינות OECD. המדינה שהוציאה את הסכום הגבוה ביותר לתלמיד במערכת ההשכלה הגבוהה שלה היא ארה"ב - 26,000 דולר.
שגריר ישראל לארגונים הבינלאומיים בפריז כרמל שאמה-הכהן מסר בתגובה לפרסום הדו"ח: "סדר העדיפות של מדינת ישראל בנושא החינוך נמצא בעדיפות גבוהה וראויה למרות תקציב הביטחון החריג באופן יחסי לשאר המדינות, ומשקל תקציב החינוך וההשקעה הלאומית בתחום מעידים על כך. אחוז הילדים והצעירים באוכלוסייה הכללית בישראל הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD ומושך את ישראל לתחתית הדירוג בהשקעה התקציבית בכל תלמיד".
לדברי שאמה-הכהן, "כל עוד הריבוי הטבעי הגבוה יימשך בישראל נתקשה להתמודד עם המדינות החברות בארגון ברמת ההשקעה בכל תלמיד ללא הגדלה תקציבית מסיבית שנראית כרגע בנסיבות הקיימות כמעט בלתי אפשרית. הדו"ח טוב יותר בניתוח עומק ממה שהוא נראה, ועדיין הוא מציב בפני מקבלי ההחלטות בישראל סימני שאלה ואתגרים לא פשוטים המחייבים התייחסות ומענה בטח בטווח הבינוני והארוך".