אז והיום: ליידי גאגא חוצה את הכביש לפארק
לפני חמש שנים הגיעה הזמרת הצעירה ליידי גאגא להופעה בגני התערוכה. הבמה היתה קטנה, תפאורה לא היתה, היא החליפה מעט תלבושות והפה הגדול היה מתון במיוחד. עכשיו היא מגיעה לפארק הירקון עם מופע ענק ומצליח, עמוס רקדנים, פירוטכניקה ולהיטים. מה השתנה בה?
למעשה, אין בעולם הפופ של 2014 עוד כוכבת גדולה כמותה, בשכבת הגיל שלה. בריטני, כריסטינה, קייטי פרי וכל השאר עדיין משחקות באותם כלי משחק, כאשר החבילה המלאה הנקראת "ליידי גאגא" נמצאת כמה קילומטרים קדימה מכולן, ותמיד. היחידה שעוד מספקת את הסחורה וגורמת לחיכוכים אחת לכמה זמן היא מדונה, שעדיין אוחזת בכתר מלכת הפופ, גם אם זה הופך לפרקים לקצת פאתטי. אז מה נשתנה בין ליידי גאגא של 2009 לזו שנקבל פה בשבת? בואו נתחיל.
מוזיקה
הדיון המהותי ביותר בתחילת הקריירה הבינלאומית של ליידי גאגא, אי שם לפני שש-שבע שנים, היה סביב השאלה האם היא כאן כדי להישאר או שמדובר בתופעה פרופוקטיבית-אקזיביציוניסטית חולפת. נכון, היה דיון נוסף סביב מיניותה, אבל אחרי שהעולם הבין שלא מדובר במישהי שחתכה משהו בין הרגליים ושהגברת לא נולדה אדון, חזרו לעסוק בתופעת הפופ.
בפן המוזיקלי, גאגא של תחילת הדרך והאלבום "The Fame" לא הוכיחה שהיא כאן להרבה זמן. גם להיטי הענק כמו "פפראצי" ו"פוקר פייס" מהאלבום הראשון, טובים ככל שהיו, לא הציגו מהפך מוזיקלי וזה היה יכול להיגמר כמו עוד איזו פליטת שוגבייבס כושלת.
הפצצה הגדולה שהטילה וטרפה את הקלפים הגיעה באוקטובר 2009, כחודשיים בלבד לאחר הופעתה בתל-אביב, וכמה חבל שכך. על הבמה בגני התערוכה לא זכינו לשמוע את הלהיט הגדול והטוב ביותר שלה עד היום, "Bad Romance". השילוב עם RedOne הוליד את להיט הפאואר-פופ הגדול ביותר בתעשייה מאז "Everybody" של הבקסטריט בויז, שיצא 12 שנים לפניו. מאז, גם הציניקנים שבמבקרים החלו להבין שגם במוזיקה נטו יש לגאגא מה לתרום ושעם הפקה נכונה וצוות מוצלח היא יכולה לנפק מגה-להיטים שיישארו איתנו לשנים ארוכות אחר כך.
אחרי "Bad Romance" באו אינספור דוגמאות ללהיטי הענק של גאגא. כל הסינגלים מהאלבום השני "Born This Way" לרבות "Judas" ו"Edge of Glory" וגם "G.U.Y" ו-"Venus" מהאלבום השלישי ARTPOP הוכיחו שהמוזיקה של הגאגא היא הסאונד הנכון של ימינו.
לצד אלה, חדי האוזן ופוקדי ההופעה שלה ב-2009 כאן, כבר אז יכלו לשמוע ולהיות עדים לנפלאות הפסנתר של גאגא. כי למרות שהיא הכי חזקה כשהיא מפוצצת את כל מה שיש לה על הבמה, גאגא יודעת לשחק אותה גם כשהיא סולו על הפסנתר. מדובר בנגנית מוכשרת למדי, שגם כשהיא על הקלידים בלי כל התפאורות והתלבושות, נותנת עבודה מוצלחת במיוחד. קצת חבל שבחמש השנים האחרונות היטשטשו היכולות הללו לטובת אותן פירוטכניקות, אבל אחרי הכל לא באנו לשמוע קונצרט בהיכל התרבות.
קליפים
כיאה למקומה בעולם הפופ, גם הקליפים של הליידי היו מתחילת הדרך מושקעים ומצוינים. מספיק לצפות ב"פוקר פייס" כדי לראות איזו מחשבה הושקעה בצילום, בתלבושות ובקריצות הקטנות שקופצות מהמסך.
גם בתחום זה, עברה גאגא שדרוג עם השנים, ולמרות הקליפ המבאס משהו של "Bad Romance" שצולם בחסות מותג וודקה כלשהו, ועוד כמה שהיו די פשוטים יחסית, השנה היא הפציצה עם הקליפ המשותף של "G.U.Y" ו-"Venus". ביחד מדובר בסרט קצר באורך שבע דקות וחצי, הכולל שלל התייחסויות תרבותיות פופיות וארט-פופיות, ובעיקר הימור גדול: אף אחד כבר לא מייצר קליפים מושקעים שכאלה. דווקא מהמקום הזה, הצליח הסרטון לייצר עניין רב בעולם ולהחיות אפילו במעט גם עבור האמנים האחרים של זמננו (סיה וקייטי פרי) את התעשייה הגוססת.
יותר מכל, מדובר בווידאו שהוא על סף יצירת מופת, וגם אם לא תסכימו עם ההגדרה הזו מבחינת התכנים, ברמת ההשקעה אי אפשר לחלוק על כך. אי אפשר גם להתווכח עם העובדה שהאחרון שעשה משהו מושקע ברמה הזו הוא מייקל ג'קסון המנוח, בקליפים האדירים של "Remember The time" והאחרים משנות ה-90 השמחות ההן.
הופעה
המופע של גאגא שהגיע אלינו ב-2009, בחסות חברה סלולרית כלשהי, היה מצומצם במיוחד, בהתאם לגודל האמן שהיתה בתחילת דרכה. הבמה היתה קטנה, תפאורה לא היתה (בכלל!) על הבמה, כמות התלבושות שלה על הבמה היתה מצומצמת והג'ורה (כלומר הטינופים מהפה שלה, שמאוד אופייניים להופעותיה) מתונה במיוחד.
ה-"ARTRAVE", אם תרצו בתרגום חופשי "פסטיבל מסיבת האמנות" של גאגא שמגיע אלינו היישר מדובאי, הוא כבר סיפור אחר לגמרי, ותמציתו בבמה. כמובן שגם תלבושות למכביר יהיו כאן, ושהפה של הגאגא יעבוד שעות נוספות, אבל הפרחים האבסטרקטיים הלבנים עם התאורה הסגולה שתראו על הבמה בשבת, הם הסיפור האמיתי.
בחלל שנע בין מרפסת בוהקת לבמה הצבעונית של פסטיבל הדי ג'ייז "טומורולנד", בתופסת שתי שלוחות שנכנסות אל תוך מתחם הקהל, גאגא מתרוצצת ומתלוצצת, מתנועעת ומבצעת את הלהיטים שלה. הבמה עוטפת את המעריצים והחוויה, לפחות למי שיזכה לראות אותה מקרוב, צפויה להיות גדולה במיוחד. אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, אפשר להמר על סמך דברים שראינו לא מכבר: אחת ההופעות הבינלאומיות הטובות בהיסטוריה של פארק הירקון מגיעה אלינו.
והכי חשוב: השירים. הרפרטואר של גאגא בהופעה הקודמת כלל אלבום אחד ולא יותר - ועכשיו באמתחתה כבר שלושה. ההופעה כיום כוללת כ-20 שירים, יותר ממחצית מהם מגה-להיטים של גאגא שכל ילד ישראלי, או בכל מקום בעולם המערבי, שר בעל פה.
אופנה
עם הגאגא בא התיאבון. לפני ארבע שנים בדיוק הופיעה גאגא עם שמלת הבשר המפורסמת בטקס פרסי המוזיקה של MTV בארצות הברית. ההצהרה האופנתית השערורייתית זיכתה את גאגא בגינוי מצד ארגוני שמירת זכויות בעלי החיים, אך מצד שני מיקמה אותה בפסגת אייקוני האופנה הבולטים של ימינו, מג'ואן ריברס המנוחה ועד הקרדשיאניות, טיילור סוויפט וריהאנה.
אם נעמוד על השינויים בין 2009 לבין היום אצל גאגא, ניתן לומר שהגברת פתחה את הפריזמה. אם אז היו אלה אייקונים נוצצים, שלא לומר כדור דיסקו מהלך, הרי שהיום אנחנו מדברים על קשת רחבה יותר של כיוונים עמם היא זורמת: החל מאותה שמלת בשר, דרך עירום כמעט מלא, תחפושות גרנדיוזיות קברטיות ועוד. כמות התלבושות שהיא תחליף על הבמה בישראל נשארת בשלב זה כהפתעה סודית, אך מותר לנחש שמדובר ביותר מאחת, או שתיים, או עשר.
שערוריות
אם הכתרנו בתחילת הכתבה את גאגא כנסיכה בתחומה, אי אפשר להתעלם מהעובדה שבתחילת דרכה המלכה האם, מדונה, לא התרגשה ולא התייחסה ממש לקיומה. אבל העולם מתקדם, ולא מעט קלאשים נרשמו בין גאגא למדונה מאז ועד היום.
נקודת המפנה היתה "Born This Way", שירה של גאגא שיצא במאי 2011. עבדכם הנאמן שהאזין לו מספר פעמים תוך תליית כביסה, החל לזמזם בראשו " Don't go for second best baby, put your love to the test", או במילים אחרות בלי ממש לשים לב השתלטו מילות "Express Yourself" של מדונה על "Born This Way" של גאגא.
העולם סער סביב מה שנדמה היה כהעתקה, ולמדונה לא נותרה ברירה. בראיון ל-ABC אמרה "אני לא מתעצבנת או מתבאסת מליידי גאגא", אבל המציאות ככל הנראה קצת רחוקה מזה. עד היום נמר שחור מתרוצץ בין השתיים, כאשר רק בשבוע שעבר דיווחנו על שיר שייכלל ככל הנראה באלבום הבא של מדונה, ויסגור כמה חשבונות.
"את מעתיקנית, היכן מלכוּתי? את נערה נאה, זה שמור לך. אך לגנוב את המתכון שלי, זה מעשה מכוער", כך על פי מילות שירה של מדונה שדלפו לרשת,
ונמשכות כך: "למדת קשה מספיק? את לעולם לא תהיי, את רק רוצה להיות - אני. כמו אחות לא-יוצלחית, מי יושיע אותך? בחלומך, את יכולה לנסות הכל. אך לא להיות אני". אלו הן מילות השיר של מדונה ששמו כנראה "שני צעדים מאחוריי", ושופך את כל הכביסה המלוכלכת אל מרכז אולפן ההקלטות.
בין לבין היו עוד כמה שערוריות בהן נקשר שמה של הליידי, אבל אלה היו שייכות יותר לחלק הראשון בקריירה שלה. בשנים האחרונות הן התמתנו עד נעלמו, אבל זה באמת רק עניין של זמן ואפשר אפילו לקוות שגם כאן, על הבמה בישראל, ייאמרו או ייעשו דברים על ידיה שיגרמו לשערורייה עולמית. יכול להיות די מגניב, לא?
מאוד מתבקש לסיים כתבה שכזו בלכתוב "אנחנו מקבלים גאגא בוגרת ושלמה יותר", אבל זה לא באמת המצב. בוגרת ושלמה זה לא משהו שתמצאו בסביבתה של הטוענת לכתר. אנחנו כן הולכים לקבל את אחת הכוכבות הגדולות בעולם, אם לא הגדולה מכולן (ותסלח לי, שוב, מדונה) בשיא המופע הכי מצליח שלה.
גאגא של 2014 בועטת, מלאת אנרגיות, רעיונות ויצירתיות שנראה על במת המופע שלא לחינם נקרא "ARTRAVE". פסטיבל המסיבתי-אמנותי הזה יגיע לשיאו בשבת, ואל תרשו לעצמכם להפסיד את זה.