לקראת TEDMED live: סודות אומנות הדיבור מול קהל
איך אפשר ב-10 דקות בלבד לדבר על מחקר עליו עבדתם שנים, איך מספרים על המצאה חדשנית שצפויה לשנות את העולם? זה מה שעושים כבר שנים בכנסים של TED ו-TEDMED בכל העולם. לקראת פתיחת אירוע TEDMED live, מייקל וויטס מומחה לאמנות הדיבור, מסביר
מעטים הם האנשים שיכולים לעלות על במה ולרתק את הקהל. מעטים האנשים שיכולים לעמוד מול עשרות או מאות אנשים ולדבר כאילו הם בפגישה אישית בבית קפה עם כל אחד מהקהל בנפרד.
מעטים עוד יותר הם האנשים שעושים זאת כשהם רגועים וממוקדים, ומצליחים להעביר מסר חד וברור בדקות ספורות בלבד.
להרצאות טד-מד ישראל 2014
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
"כשמדברים על אנשים המוכשרים ביכולותיהם לשבות את הקהל במאה ה-21 רבים נזכרים באנשים כמו ביל קלינטון, סטיב ג'ובס או אפילו הדאלאי לאמה", מסביר מייקל וויטס, שבשנים האחרונות מלווה עם שותפתו לחברת VIRTUOZO, אביגיל טננבאום, את המרצים והנואמים בכנסי TED ו-TEDMED בעולם וגם בישראל.
"הפופולריות של הדוברים האלה ושכמותם העלתה את מיומנות הדיבור לסוג של אומנות - כזו המשלבת בתוכה גם תוכן, גם נוכחות וגם קשר אמיתי עם הקהל".
אירוע TEDMED live
לראשונה בישראל: זירת ההרצאות TEDMED מירושלים
ממציא ומפתח בתחום הבריאות? בוא לקבל פרס
היום (ה') יתקיים לראשונה בישראל כנס TEDMEDLive בירושלים במקביל לכנס העולמי בוושינגטון D.C ובסן פרנסיסקו. על במת תיאטרון ירושלים יעלו בזה אחר זה 11 מרצים שנבחרו בקפידה על-ידי ועדה ממיינת.
הם מגיעים מעולמות שונים, לחלקם יש תארים אקדמיים, מידת הניסיון שלהם בעמידה מול קהל שונה, אך לכולם מכנה משותף ברור - יש להם משהו חשוב לספר לעולם.
זה יכול להיות רעיון חדשני, חשיבה יצירתית, נתונים מחקריים או טכנולוגיה פורצת דרך ועל זה הם צריכים לדבר במשך 10 דקות בלבד.
אז איך עושים את זה? איך אמור, למשל, מדען לתאר כיצד פיצח חידה שהדירה שינה מעיניו במשך שנים ולספר על התהליך לקהל בזמן כה קצר. מדובר בלא פחות מאומנות.
"אמנות הדיבור עברה שינוי ענק"
את האומנות הזו מצליחים טננבאום, וויטס והצוות שלהם, להנחיל בכישרון רב לכל אותם מאות אנשים איתם הם עובדים באופן צמוד לקראת הרגע בו יעלו לבמה או לקראת היום בו יהיה עליהם להציג פרזנטציה במסגרת עסקית.
"אומנות הדיבור עברה שינוי ענק. באמצע המאה הקודמת דובר טוב היה עומד מאחורי פודיום ונושא דברים, בדרך כלל מן הכתב. היום, בין היתר הודות לפורמטים כמו TED ו-TEDMED, דובר ש"מסתתר" מאחורי דפים, פודיום ומילים גבוהות, לרוב לא יזכה לתשומת הלב הראויה מהקהל.
"הקהל כיום מצפה למישהו שיצור איתו קשר אמיתי ובלתי אמצעי. מי שיושב בקהל רוצה להרגיש שמדברים אליו, שהוא חשוב לדובר", מסביר וויטס.
"אבל דווקא לדבר באופן קצר ואותנטי ותוך יצירת קשר אמיתי עם הקהל, דורש מיומנות ועבודת הכנה. התהליך האישי שונה מדובר לדובר, אבל העקרונות דומים. אנחנו קודם כל עובדים עם האדם.
"בשלב הראשון אנו משוחחים, בודקים מה הנושא עליו הוא רוצה לדבר, למה הוא מתחבר באופן אישי ומה הוא רוצה למסור הלאה, וכן גם את חוש ההומור שלו ונקודות החוזקה שלו.
מהם שלבי העברת המסר?
השלב הראשון
הוא שלב זיקוק המסר ובעיקר בהרצאות קצרות יחסית כמו ב TED ו TEDMED, זיקוק המסר למסר בודד ופשוט הוא שלב קריטי ולעיתים מורכב. לאחר מכן, אנו עובדים כדי למצוא את הדרך להעביר את המסר באופן בו הדובר עצמו יהיה הכי מחובר אליו.
"אנחנו מאמינים שהמפתח ליכולת "לגעת" בקהל מגיע מהרגעים בהם הדובר מחובר לשלושה דברים מרכזיים: לתוכן שלו באופן אישי ועם תכלית וכוונה, לנוכחות הפיזית ולקול שלו, וכמובן, לקהל".
"כשהמסר בנוי, בהמשך תהליך ההכנה אנחנו מדגישים כי קריטי להתאמן ולעשות חזרות", אומר וויטס. "איך מתאמנים? בקווים כלליים, ישנן שתי דרכים להתאמן. האחת היא כתיבת טקסט ואז שינון ולמידה בעל-פה.
"יש מי שבשבילם זוהי דרך מצוינת להתאמן ולהרגיש מוכנים. המפתח במקרה זה הוא לדעת את התוכן שלכם כל כך טוב שאפשר יהיה להעיר אתכם באמצע הלילה ותדעו בדיוק מה לומר ומתי.
השלב השני
הוא לזכור את הרצף הבסיסי של ההרצאה, ולוודא שמשננים טוב במיוחד את ההתחלה ואת הסוף. גם במקרה הזה חייבים להתאמן ולעשות חזרות, אך אין צורך לחזור על אותם מילים בדיוק.
הטריק בשתי הדרכים הוא להכיר את ההרצאה שלכם כל כך טוב, כך שבזמן אמת על הבמה תוכלו כמעט 'לשכוח' את המילים והתוכן ולהיות ממוקדים באופן מלא בקהל, ללא שדעתכם תוסח מלנסות להיזכר מה התכוונתם להגיד בכל רגע.
חשוב לזכור שטקסט, מעניין ככל שיהיה, הוא לא הדבר היחיד שהופך הרצאה למרתקת ולזכירה. מחקרים על השפעה מראים שוב ושוב שיש חשיבות רבה לדרך ההגשה של הנושא, במיוחד אם מדברים מול קהל ששומע רעיון מסוים בפעם הראשונה בחייו.
הנקודה האדומה
וויטס מסביר כי "בכנס TED עולים על 'הנקודה האדומה' (שטיח אדום שמוצב במרכז הבמה) מרצים מעולמות תוכן שונים ומגוונים. כך למשל יכול לדבר סופר, מיד לאחר אגרונום או האקר. בכנס TEDMED הדוברים, גם אם הם לא עוסקים ישירות ברפואה או בביו-פארמה, ירצו על נושא מהתחום.
המשמעות היא שיש לדובר פחות מעשרים דקות להעביר רעיון חדש לקהל שחשוף לעשרות רעיונות באותו יום. ולמי שיצפה בבית, התחרות על תשומת הלב באינטרנט גדולה אף יותר. מאוד חשוב לקחת את זה בחשבון.
על הדובר "לתפוס" את הקהל מההתחלה ולהחזיק את רמת העניין והחיבור הגבוהה. כדי לעזור לקהל להבין את הרעיון שלכם, אפשר להשתמש בתמונות, סרטונים קצרים, אביזרים או מוזיקה, אך חשוב לזכור כי כל אלו נמצאים כדי לתמוך בכם, הדוברים.
אלו יכולים לעזור להראות משהו שאולי קשה לדמיין, או להפוך משהו מורכב לקל יותר להבנה. אך אל תעשו טעות ותתחבאו מאחורי הפירוטכניקה.
הקהל הגיע כדי לראות אתכם ולא את המצגת שלכם. ובסופו של דבר, הדבר הכי חשוב, ומעל הכל, זה הקשר עם הקהל. לקהל השומעים לא אכפת מה כתבתם על הנייר, לא אכפת לו עד איזו שעה מאוחרת נשארתם ערים כדי לחפש את התמונה המושלמת, ואפילו לא אכפת לו אם עשיתם טעות.
הקהל שלכם רוצה לדעת רק דבר אחד - עד כמה אכפת לכם? במילים אחרות, לקהל אכפת רק עד כמה אכפת לכם ממה שאתם אומרים, ועד כמה אכפת לכם אם הקהל מבין את מה שאתם אומרים?"
"החוכמה היא לא לנסות לדחוס חומר שמועבר בדרך כלל בסדנה של כמה ימים, או בספר שלם לתוך עשר דקות, אלא לבחור מתוך שלל המידע נושא אחד או רעיון אחד ולהעמיק בו. כמובן שקל לקרוא מילים אלו ולומר 'ברור'.
"אבל ברגע שבו אתם כותבים את ההרצאה הקצרה שלכם - עדיף שתדברו 'לעומק' על נושא אחד מאשר 'לרוחב' על כמה נושאים", מסביר וויטס. "זה לא פשוט בשבילנו להיות הקהל של עצמנו, לדעת אילו חלקים יהיו מעניינים ואילו משעממים.
"כחלק מהתפקיד שלנו אנו עוזרים לדוברים למצוא לא רק מה מעניין אותם, אלא גם מה יהיה מעניין בשביל הקהל שמולו הם הולכים לדבר".
מה הקהל רוצה לשמוע אתכם אומרים
הוא מסביר כי "אנחנו שואלים את הדוברים לא רק "מה אתה רוצה לומר לקהל הזה" אלא "מה הרעיון שאותו תרצה שמי שצופה בהרצאה יספר לחבריו".
הדבר החשוב הוא לא רק מה שהדובר רוצה לומר אלא מה ואיך להעביר את זה כדי שהמסר יהיה קליט עבור הקהל".
“בעבודה שלנו עם מעל מאה דוברים ב TED העולמי וב TEDMED אנחנו רואים שוב ושוב כיצד דווקא עבור דוברים מנוסים מאוד, המעבר לפורמט הקצר והאישי הוא לא פשוט.
אחד הדברים שמייחדים את הפורמט הזה הוא שהדובר צריך לקחת בחשבון גם את הקהל הצופה באולם, למשל בתיאטרון ירושלים השבוע.
אבל גם את האלפים הרבים שיצפו בהרצאה בבית, כשההרצאה תהיה באתר של TEDMED.
זה בא לידי ביטוי הן בבחירת המסר (הקהל בבית יכול להיות בני גילאים שונים, מתרבויות שונות ובעלי תחומי עניין מגוונים), הן ברמת השפה (שפה מדוברת, פשוטה אבל מבלי לפשט מדי את המסר) ואפילו באופן יצירת הקשר עם הקהל כך שהמצלמה "תקלוט" את האישיות והאנושיות של הדובר", מסכם וויטס.