מס הכנסה שלילי - מעודד יציאה לעבודה?
תוכנית "מענק עבודה" מאפשרת לעובדים עניים, המועסקים במשרה מלאה ובשכר מינימום, לקבל כסף מהמדינה. מה הקרטריונים לקבלת המענק, האם הוא השפיע על שיעורי ההשתפות בכוח העבודה והאם יש מקום להרחיב אותו עוד יותר? בדקנו
תכנית "מענק עבודה", או בשמה המוכר יותר "מס הכנסה שלילי ", זוכה פעם אחר פעם באמון מחודש מצד המדינה. התכנית שהושקה ב-2008 כפיילוט בארבעה אזורים בארץ (נצרת, אשקלון חדרה וירושלים), הורחבה ב-2011 לפריסה ארצית ולאחרונה החליטה הממשלה להשקיע בה 90 מיליון שקל נוספים.
- בגלל החגים: תשלום מס הכנסה שלילי יוקדם
- לפיד מציע: יותר זכאים למס הכנסה שלילי
מחקר: כך נחלץ 4,700 משפחות עובדות מעוני
האם מוצדק אמון שנותנת הממשלה במענק עבודה? האם הוא הוכיח את עצמו ככלי יעיל להשגת המטרות שלשמן הוא מוענק? אם כן, האם הממשלה משקיע בו מספיק או שמא יש מקום להרחיבו עוד יותר?
מענק עבודה – מהו ומה מטרתו?
מענק עבודה זכה לכינוי "מס הכנסה שלילי" מפני שכמו שבמס הכנסה רגיל, רשות המסים לוקחת כסף ממי שמרוויח הרבה, כך שבמענק זה היא נותנת כסף למי שמרוויח מעט. למענק הכנסה זכאים עובדי המרוויחים בין 2,070 ל-6,766 שקל בחודש ועומדים בכמה תנאים:
ראשית, יש להיות הורה לילדים מתחת לגיל 19 (הורה לשלושה ילדים ויותר יזכה להטבה גדולה יותר מהורה לילד או שניים) או מעל גיל 55. שנית, יש להיות מעל גיל 23. שלישית, אסור להחזיק בבעלות על דירה נוספת מעבר לדירת מגורים. בעלות על דירה, לעניין זה, היא כל החזקה של מעבר ל-50% מהבעלות, כך שגם אם זוג שמחזיק בבעלות משותפת על דירה שנייה, שני בני הזוג פסולים מלקבל את ההטבה.
כמו כן, אם שני בני זוג מרוויחים ביחד יותר מ-14 אלף שקל – שניהם פסולים מלקבל את המענק. בנוסף, כדי למנוע הנפקה של תלושי שכר מזויפים לצורך ניצול ההטבה, נקבע כי מי שמקבל את משכורתו מקרוב משפחה, גם כן פסול מלקבל מענק.
כל מי שעומד בתנאים יכול לגשת למשרד הדואר הקרוב לביתו ולמלא טופס שבו יצוינו פרטי ההעסקה שלו ופרטי חשבון הבנק. הטופס יועבר לרשות המסים וזו תעביר לחשבון הבנק שלכם את הכסף במספר תשלומים שווים. התשלומים מתבצעים מידי שלושה חודשים: ב-15 בינואר, ב-15 באפריל, ב-15 ביולי וב-15 באוקטובר.
גובה ההכנסה החודשית הממוצעת | חד הוריים עם ילד אחד או שניים | נשואים עם ילד אחד או שניים/ אזרחים מעל גיל 55 | חד הוריים עם 3 ילדים ומעלה | נשואים עם 3 ילדים ומעלה |
0-2,070 שקל | - | - | - | - |
2,071 שקל | 120 שקל | 80 שקל | 180 שקל | 120 שקל |
2,500 שקל | 224 שקל | 149 שקל | 332 שקל | 221 שקל |
3,000 שקל | 345 שקל | 230 שקל | 508 שקל | 339 שקל |
3,610-4,810 שקל | 495 שקל | 330 שקל | 720 שקל | 480 שקל |
5,000 שקל | 426 שקל | 286 שקל | 653 שקל | 435 שקל |
5,500 שקל | 257 שקל | 171 שקל | 477 שקל | 318 שקל |
6,157 שקל | 30 שקל | 20 שקל | 242 שקל | 16.3 שקל |
6,158 שקל ומעלה | - | - | ממשיכים לקבל מענק בהתאם לגובה השכר | ממשיכים לקבל מענק בהתאם לגובה השכר |
6,767 שקל ומעלה | - | - | - | - |
מטרת המענק היא לאפשר למדינה לסייע לעניים, מבלי שהסיוע יהפוך לגורם שמעודד אבטלה. בעשורים האחרונים נטען כי השיטה המסורתית של סיוע לחלשים בחברה, הענקת קצבאות, גורמת לעניים להימנע מעבודה. מכיוון שרמות ההשכלה והמיומנות של העניים הן נמוכות, אזי גם כאשר הם מוצאים עבודה מדובר בעבודה בשכר נמוך.
מצד שני, השכר מספיק גבוה כדי לגרום לאובדן הזכאות לקצבה. לא פעם נוצר מצב שהיציאה לעבודה גורמת לירידה ברמת החיים מפני שהפער בין השכר לבין הקצבה לא מכסה את ההוצאות הנלוות ליציאה לעבודה (נסיעות, ביגוד, אוכל, טיפול בילדים וכו'). עניים רבים, בעיקר אלו שמקבלים כמה סוגים של קצבאות (ילדים, נכות, הבטחת הכנסה), מעדיפים להמשיך לקבל קצבאות ולא ללכת לעבוד.
מענק העבודה נועד לפתור זאת על ידי כך שהוא מוענק רק למי שעובד, וסכום ההטבה שמקבל כל עובד עולה, מרמת שכר של 2,070 שקל לרמת שכר של 3,610 שקל בחודש. לאחר מכן, בין 3,610 ל-4,810 שקל לחודש, המענק מתייצב על רמה אחידה. מרמה של 4,810 שקל לחודש מתחיל המענק לרדת בהדרגה עד לרמה של 6,158 שקל בחודש להורים לילד או שניים או 6,767 שקל בחודש להורים ל-3 ילדים ומעלה. בטבלה למעלה מופיעות דוגמאות לגובה ההטבה ברמות שכר שונות. כמו כן, לאחר הגשת הטופס, ניתן להיכנס לאתר רשות המסים ולבדוק מה גובה ההטבה שמגיעה לכם.
כלומר, המענק מעניק עדיפות לעניים עובדים, ובמיוחד לאלו שעובדים במשרה מלאה ובשכר נמוך במיוחד. מטרתו, אם כן, היא למקד את הסיוע הממשלתי בעניים ביותר וזאת מבלי לפגוע בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה.
האם המענק הוכיח את עצמו?
הגוף המופקד על בדיקת היעילות של מענק עבודה, הוא בנק ישראל. על פי נתוני הבנק, בשנת 2012 מימשו כ-181 אלף אזרחים את זכותם למענק, מתוך כ-370 אלף זכאים (על פי הערכות רשות המסים). כלומר, יותר ממחצית מהזכאים לא הגישו בקשה לקבל את המענק.
בנוסף, לא נמצאו עדויות לכך שמאז חלוקת המענק גדל שיעור ההשתתפות בכוח העבודה. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה במהלך שנת 2012 עמד על 63.6% מכלל בני 15 ומעלה, לעומת 57.4% בשנת 2011, 57.3% ב-2010 ו-56.9% ב-2009. עם זאת, אין זה אומר כי המענק אחראי לכך - הגידול בשיעור ההשתתפות בעבודה יכול להיות גם תוצאה של תהליכים אחרים. אולם, לכל הפחות, לא ניתן לומר שהמענק היווה תמריץ כנגד יציאה לעבודה.
עם זאת, בבנק ישראל מצאו כי המענק אכן יעיל בסיוע לעניים ביותר אשר עובדים כמה שיותר. מקבלי המענק בשנת 2012 עבדו בממוצע 10.1 חודשים בשנה ושכרם החודשי הממוצע היה 4,249 שקלים. כלומר, המענק חולק בעיקר לעובדים במשרה מלאה בשכר מינימום.
המענק הוכיח את עצמו גם ביכולתו לסייע לאוכלוסיות מוחלשות בישראל. עולים חדשים היוו 25% מהזכאים למענק, בעוד שחלקם בקרב השכירים שאינם זכאים למענק עמד באותה שנה על 17%. הערבים היו 20% ממקבלי המענק, לעומת 11% מהשכירים שאינם זכאים למענק, ונשים חד הוריות היוו 12% מכלל הנשים שקיבלו את המענק לעומת 5% מהשכירות שאינן זכאיות לו. שיעור החרדים בקרב מקבלי המענק היה נמוך – 0.07%, אולם הוא היה בכל זאת כפול ויותר מחלקם בקרב השכירים שאינם זכאים לו – 0.03%.
"מענק העבודה משיג את מטרותיו מפני שהוא מתמקד היטב בעובדים שיש להם ילדים והכנסה נמוכה יחסית", כתבו כלכלני בנק ישראל בסיכומם. "לפיכך הוא כלי יעיל לתמיכה באוכלוסיה זו, בתקציב מצומצם וללא פגיעה בתמריץ לעבוד". כלומר, בבנק המרכזי לא רואים במענק כלי להגדלת שיעור ההשתתפות בעבודה, אלא כלי להענקת תמיכה לאזרחים שעובדים ובכל זאת לא מצליחים לפרנס משפחה. היתרון שלו על פני קצבאות הוא שהוא מוענק רק למי שעובד ולכן לא מהווה תמריץ כנגד יציאה לעבודה.
אם כן, בבנק ישראל מאמינים שמענק עבודה אכן הוכיח את עצמו ושווה להשקיע בו עוד, אך הם סבורים שהממשלה צריכה להשקיע בו הרבה יותר מה-90 מיליון שקל שהועברו לאחרונה. בבנק המרכזי ממליצים בכלל להרחיב את תכנית מענק עבודה בהיקף של 660 מיליון שקל בשנה.
זה החישוב של כלכלני הבנק: ב-2013 קיצצה הממשלה 3 מיליארד שקל מקצבאות הילדים וכתוצאה מכך עוד 7,100 משפחות ישראל הפכו לעניות, על פי ההגדרה המקובלת של המושג. בבנק בדקו ומצאו כי תוספת 660 מיליון שקל למענק עבודה תוכל לחלץ 4,700 משפחות מעוני.
כלומר, כחמישית מהכסף שקוצץ ב-2013 תוכל לבטל שני שלישים מהנזק שנרם בעקבות אותו קיצוץ. נתון זה מצביע על היתרון המרכזי שמייחסים למענק עבודה – כל שקל שמושקע בו מצמצם יותר עוני משקל שהושקע בקצבה.